2020-12-07, 10:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Någon som läste artikeln som kom för några dagar sedan om förhållandet "Nyinlagda på ICU" och "Avlidna i Covid 19"?

Jag hittar den inte nu men vad jag såg så följde dessa varandra nästan exakt - både i våras och nu i höstas.

Om detta stämmer så är det ju lite konstigt då andelen som överlever på ICU har ökat ganska mycket sedan i våras så det måste betyda att fler läggs in på ICU nu.

Någon som kommer ihåg var denna artikel finns?

Hittade den nu:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnell-om-sambandet-mellan-inlagda-p%C3%A5-iva-och-d%C3%B6dstalen-1.38097702

https://i.imgur.com/wgdkZUe.png
Nej det är inte fler som läggs in på IVA. Antalet nyintagna per dag visas i ett tydligt diagram på den här sidan (välj första alternativet under första diagrammet) och det är betydligt färre än under toppen i våras.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-07, 10:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
SCB har släppt den senaste statistik över dödlighet i Sverige:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Baserat på fliken Tabell 1 i Excelboken så kan vi se att vi under november hade en överdödlighet på > 600.

Detta betyder att hela underdödligheten från juli, augusti, september och oktober nu är utraderad.

Vi har därmed nu en överdödlighet under andra halvan av 2020, redan innan vi börjar räkna in december.

För "coronaåret 2020-21", som är perioden som börjar med de första coviddödsfallen i mitten av mars 2020 så har vi nu en total överdödlighet på cirka 5 500 personer.

Dessvärre ser det mörkt ut för december, och vi får räkna med överdödlighet på tusentals personer under december månad. För coronaåret i helhet, dvs. fram till mitten av mars 2021, så får vi tragiskt nog räkna med en 5-siffrig överdödlighet.
600? Hur räknar du? November är inte färdigrapporterad av SCB än.

v46 som man kan förmoda är nästan helt färdigräknad av SCB, ger en "överdödlighet" på 7*28 = 196.

(jag jämför tabell G och H i tabell 5, v46 i år jämfört med genomsnittet av v 46 de fem föregående åren).

Samma vecka hade vi 232 covid-dödsfall enligt: https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum-veckovis

Dvs, inledningsvis i andra vågen följer Covid-dödsfallen SCB:s siffror på "överdödlighet" på veckonivå. Ev ligger covid-dödsfallen lite högre.

Edit:
(Jag skriver överdödlighet inom citationstecken eftersom SCB:s sätt att räkna överdödlighet på är simplistiskt och inte det akademiskt gängse. Men SCB:s sätt att räkna är lättbegripligt - jämförelse med genomsnitt av de 5 föregående åren. EUROMomo räknar överdödlighet korrekt men det är svårbegripligt.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-07 kl. 10:25.
Citera
2020-12-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Personligen tror jag att både länder som Sverige, Italien, England, USA och Spanien har något att lära sig av datumen nedan... Vid vilken tidounkt Norge agerade.

För jag tror vi med många dödsfall har det som en gemensam nämnare, att vi agerade så pass sent att det sannolikt hade slutat med tusentals dödsfall trots helt olika strategier...

Även baserat på hur kort tid efter olika återgärder som "peaken" över dödsfallen kom... Det tajmar rätt väl med den tid det tar i snitt innan folk avlider. Runt 3 veckor eller 21 dagar är snittet jag sett.

Italiens peak kom 23 dagar efter de införde karantänen 10 mars... Och de hade 600+ dödsfall om dagen långt innan (lång tid för ett snabbt virus), som sannolikt smittades ännu tidigare.

Vi införde bland annat 50-gränsen och några fler saker 25-29 mars. Vår peak kom runt tre veckor därpå och redan i början av april hade vi över 1 000 på sjukhus och hundratals intensivvårdsfall... Det tar i snitt 10 dagar från insjunknande tlll intensiven, enligt FHM och intensivårdsregisret.

Jag utesluter inte på något sätt att vissa återgärder funkar bättre än andra och kan göra skillnad, men väldigt många hade hamnat på sjukan och/eller dött ändå pga att många sannolikt redan var smittade när man väl agerade.

Norge hade sitt första bekräftade fall 26 februari, redan 4 dagar därpå den 1 mars införde man första återgärden:

Redan 10-11 mars kom man råd om att jobba hemmifrån samt en 500-gräns.

Samma dag som allra första dödsfallet kom den 12 mars kom ytterligare ett tiotal återgärder och rekommendationer. Varav vi också har infört några av dessa, fast tidigast i slutet av mars eller ännu senare... Likaså agerade de tidsmässigt långt tidigare än övriga nämnda länder så vitt jag vet.

Nedan är några restriktioner som kom redan vid deras första dödsfall. Norges "peak" slutade i våras på som mest i snitt 9 dödsfall/dag...

Jag ser egentligen inte att det är såå himla mycket mer strikt än för oss längre... Jag upplever då inte så. Fast vår väg är mer långdragen och har kommit mer succesivt, och försent. Norge lättade dessutom på massa åtegörder redan april-juni:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Hammaren & Dansen. Det gäller att tajma nedstängningen rätt och när smittan är nedtryckt successivt lätta på restriktionerna, vilket bara några få länder lyckats med. Just nu kämpar Sydkorea med att få kontroll på smittan. Det går inte utan extraordinära åtgärder.
Sverige kämpar också men vi har en väldigt begränsad verktygslåda. Utan vare sig hammare, tång eller skruvdragare.
Citera
2020-12-07, 10:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Problemet är bara att när man får svaret är man i princip redan frisk och smittar inte längre eller så ligger man på sjukhus.

Som jag fattat det så smittspårar man heller inte före symtomdebut fast man är som mest smittsam 2 dagar före.

PCR-testerna verkar mest vara övervakning men någon effekt på smittspridningen tvivlar jag på att de har.

Jag har en vän som är sjuk nu, hon blev hittad via smittspårningen. Det är inom vården, kanske är de snabbare då?
Citera
2020-12-07, 10:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, detta var illa.
Det märkliga är att det verkar väldigt ojämnt på kommun-nivå.
Om man går in och kollar Skåne, så är det fler kommuner med minskande antal fall än som ökar, men de stora drakarna drar ändå upp totalen.

Kan det vara så att många Helsingborgare hängt lite väl mycket på Väla?
Citera
2020-12-07, 10:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Problemet är bara att när man får svaret är man i princip redan frisk och smittar inte längre eller så ligger man på sjukhus.

Som jag fattat det så smittspårar man heller inte före symtomdebut fast man är som mest smittsam 2 dagar före.

PCR-testerna verkar mest vara övervakning men någon effekt på smittspridningen tvivlar jag på att de har.

Man smittspårar 1 dygn före symptomdebut. Detta borde vara 2 dygn enligt det man vet.
Tegnell fick frågan förra veckan..
Orsaken var kapaciteten på smittspårningen enligt honom.
Kul svar...
Citera
2020-12-07, 10:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan det vara så att många Helsingborgare hängt lite väl mycket på Väla?

Enligt Helsingborgs PK just nu, så är det just så.
Folk använder kollektivtrafik och shoppar/fikar mer än de borde..
Vad fan är det för fel på folk?
Citera
2020-12-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det är inte fler som läggs in på IVA. Antalet nyintagna per dag visas i ett tydligt diagram på den här sidan (välj första alternativet under första diagrammet) och det är betydligt färre än under toppen i våras.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Jag menade givetvis att en större andel av de sjuka läggs in på IVA.

Hur ska man annars kunna förklara att ration nyinlagda på iva/avlidna i covid 19 är så extremt lika både i våras och nu?
Citera
2020-12-07, 10:24
Medlem
Den Svenska strategin brister på ett antal basala punkter:

Tvätta händerna. (1)
Testa de med symtom (2, 4)
Hålla avstånd. (3,6)
Stanna hemma vid symptom. (2,4)
Distansarbete. (5)

1. Inga evidens för kontaktsmitta
2. Högst smittsamhet två dagar före symptom.
3. Svårt att hålla avstånd där många smittas (hemmet, jobbet, kollektivtrafik)
4. 10% Superspridare (presymptomatisk smitta) står för 80% av smittan.
5. Endast 30% kan jobba hemifrån.
6. Munskydd rekommenderas inte när avstånd inte är möjligt.

https://urplay.se/program/219310-ur-samtiden-temadag-om-covid-19-diagnostik-och-antikroppar
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-07 kl. 10:36.
Citera
2020-12-07, 10:27
Medlem
Én pandemi. To strategier. Nabohovedstedene Stockholm og Oslo har vel sjelden fremstått så ulike som i 2020.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRM0eA/doedstallene-fortsetter-aa-stige-i-sverige-hadde-vaert-enklere-med-forbud
Citera
2020-12-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur påverkar det smittspridningen om man tar hänsyn till det som Tegnell gör i intervjun?

Positivt eller negativt?

Och i förlängningen för utsatta grupper som våra gamla.

Och ska vi vänta tills vi har tillräckligt med vaccin och resurser så att vi direkt kan vaccinera hela befolkningen? Ur jämlikhetssynpunkt är väl det det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
För att göra problemet tydligt. Jag tänker att det är lite som att vid Estonia-katastrofen avstå från att hjälpa de drunknande för att det inte gick att ta med alla i helikoptrarna. Det vore inte rättvist.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Självklart är det viktigt i ett I-land att inte bara de som har råd ska kunna skydda sig. Jävligt klumpigt sagt av Tegnell dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vill du verkligen lyfta Tegnells tjänstefel?

Du ger ju här i tråden ihärdigt och frekvent stöd till den svenska hanteringen av pandemin. Du brukar relativisera den till att den är lika bra som resten av Europa. Du brukar rita om kartan av sverige, svenska regioner och hur svenskar rör sig för att påvisa (felaktigt) att utmaningarna med tätbefolkning är lika stora som i det flesta europeiska länder. Du begriper inte eller vill inte medge att många svenskar har blivit sjuka och långtidssjuka samt många har avlidit i onödan pga Tegnells inkompetens.

Du brukar säga att du inte bryr dig om vad Tegnell säger och tycker. Men nu vill du alltså lyfta Tegnells tjänstefel.

Det är tjänstefel av Tegnell att blanda bort korten med rättviseaspekt av att kunna jobba hemma. Ju fler som jobbar hemma desto bättre för alla - eftersom då minskar smittspridningen för alla. Inte i genomsnitt, utan för alla. Om kontorsarbetarna stannar hemma så löper sjuksköterskan som tar bussen till jobbet mindre risk att bli smittad. Man kan hävda att det är mer rättvist för alla att de som kan jobba hemma gör det, eftersom då minskar risken att bli smittad för alla.

Det är plågsamt att du försvarar Tegnell och inte begriper det här. Eller du låtsas som att du inte förstår men argumenterar på ändå för att försvara det svenska hanteringen av pandemin.

Citat:
Det som är uppseendeväckande är att FHM använder rättviseaspekten godtyckligt och rent av bakvänt i vissa fall. Först är det inte rättvist att vissa kan jobba hemma, nu är det inte rättvist att vissa inte kan köpa munskydd. Men i slutänden blir alla lidande av detta godtyckliga jämlikhetsvurmande och då kanske främst de allra svagaste grupperna när smittan inte kan hållas nere i samhället.

Vad som inte borde vara uppseendeväckande är alla de som inte kan jobba hemma eller hålla distansen för att de är tvungna att åka kollektivt skall få verktyg så att även de kan skydda sig mot COVID-19. Det är en rättvisefråga. 50% i Stockholm kan inte jobba hemifrån, betydligt större andel sett till hela Sverige.

"17 av 21 län larmar om trängsel i kollektivtrafiken under rusningstid. Trots uppmaningar om att hålla avstånd vittnar bussförarna i Stockholms län om stor trängsel."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussforare-det-ar-kramkalas
Okej okej. Kors i taket.

Ni reagerar ju som att Folkhälsomyndigheten hade tilldelat covid ett eget genus, och proklamerat att det är kränkande att försöka stoppa det.
Citera
2020-12-07, 10:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
600? Hur räknar du? November är inte färdigrapporterad av SCB än.

v46 som man kan förmoda är nästan helt färdigräknad av SCB, ger en "överdödlighet" på 7*28 = 196.

(jag jämför tabell G och H i tabell 5, v46 i år jämfört med genomsnittet av v 46 de fem föregående åren).

Samma vecka hade vi 232 covid-dödsfall enligt: https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum-veckovis

Dvs, inledningsvis i andra vågen följer Covid-dödsfallen SCB:s siffror på "överdödlighet" på veckonivå. Ev ligger covid-dödsfallen lite högre.

Edit:
(Jag skriver överdödlighet inom citationstecken eftersom SCB:s sätt att räkna överdödlighet på är simplistiskt och inte det akademiskt gängse. Men SCB:s sätt att räkna är lättbegripligt - jämförelse med genomsnitt av de 5 föregående åren. EUROMomo räknar överdödlighet korrekt men det är svårbegripligt.)

Du får ju naturligtvis titta på överdödligheten mellan 10e-25e november och exrapolera för sista veckan av november, eftersom datan inte är färdigrapporterad.

Tror du på allvar att vi kommer ha lägre överdödlighet än 600 för november? Du är verkligen en optimist. Jag ska svara på ditt inlägg nästa måndag och visa att du hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in