Personligen tror jag att både länder som Sverige, Italien, England, USA och Spanien har något att lära sig av datumen nedan... Vid vilken tidounkt Norge agerade.
För jag tror vi med många dödsfall har det som en gemensam nämnare, att vi agerade så pass sent att det sannolikt hade slutat med tusentals dödsfall trots helt olika strategier...
Även baserat på hur kort tid efter olika återgärder som "peaken" över dödsfallen kom... Det tajmar rätt väl med den tid det tar i snitt innan folk avlider. Runt 3 veckor eller 21 dagar är snittet jag sett.
Italiens peak kom 23 dagar efter de införde karantänen 10 mars... Och de hade 600+ dödsfall om dagen långt innan (lång tid för ett snabbt virus), som sannolikt smittades ännu tidigare.
Vi införde bland annat 50-gränsen och några fler saker 25-29 mars. Vår peak kom runt tre veckor därpå och redan i början av april hade vi över 1 000 på sjukhus och hundratals intensivvårdsfall... Det tar i snitt 10 dagar från insjunknande tlll intensiven, enligt FHM och intensivårdsregisret.
Jag utesluter inte på något sätt att vissa återgärder funkar bättre än andra och kan göra skillnad, men väldigt många hade hamnat på sjukan och/eller dött ändå pga att många sannolikt redan var smittade när man väl agerade.
Norge hade sitt första bekräftade fall 26 februari, redan 4 dagar därpå den 1 mars införde man första återgärden:
Redan 10-11 mars kom man råd om att jobba hemmifrån samt en 500-gräns.
Samma dag som allra första dödsfallet kom den 12 mars kom ytterligare ett tiotal återgärder och rekommendationer. Varav vi också har infört några av dessa, fast tidigast i slutet av mars eller ännu senare... Likaså agerade de tidsmässigt långt tidigare än övriga nämnda länder så vitt jag vet.
Nedan är några restriktioner som kom redan vid deras första dödsfall. Norges "peak" slutade i våras på som mest i snitt 9 dödsfall/dag...
Jag ser egentligen inte att det är såå himla mycket mer strikt än för oss längre... Jag upplever då inte så. Fast vår väg är mer långdragen och har kommit mer succesivt, och försent. Norge lättade dessutom på massa åtegörder redan april-juni:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/