Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det här är ju lite intressant.
Finns det något land där en nedgång kommit av sig och vänt tillbaka upp igen? Inte vad kan se.
Jag skulle hävda att det är statistiskt omöjligt att alla världens befolkningar håller i det här, enbart på viljestyrka.
Nedgången måste i huvudsak drivas av en ackumulerad flockimmunitet (eller mättnad) som förvisso kan vara väldigt lokal, i umgängeskretsar runt den som är smittad.
Jag har påtalat trenden en tag nu och det är enligt mig en kombination av slutfestat och en ökad immunitet. Andra länder har haft hårda nedstängningar. Att fest på krog och klubb bidragit till utbrott och ”cross-spread” tidigare är klart. Nu minskar de utbrotten och kvar är nu i princip arbetsplats , gym/sport och hem.
Skillnaden mellan länder är i stort beroende på hur stor smittan varit vid introduktion och timingen av åtgärderna i förhållande till antalet smittade. Sverige kunde ha haft mycket lägre under hösten om åtgärderna som gjorts seriellt påbörjades ett par veckor tidigare. Detta förutsätter dock att de slår igenom i praktiken. Eftersom folket agerar på läget är det inte säkert att tidigare åtgärder ändå räckt