2020-12-05, 08:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ju lite intressant.

Finns det något land där en nedgång kommit av sig och vänt tillbaka upp igen? Inte vad kan se.

Jag skulle hävda att det är statistiskt omöjligt att alla världens befolkningar håller i det här, enbart på viljestyrka.

Nedgången måste i huvudsak drivas av en ackumulerad flockimmunitet (eller mättnad) som förvisso kan vara väldigt lokal, i umgängeskretsar runt den som är smittad.
Det är en intressant fråga. Jag har inte översikt över alla länder. Och "nedgång som kommit av sig" är svårdefinierad och kan bli godtycklig. (Det får mig att tänka på att du brukar hitta på egna kartor och indelningar av Sverige för att felaktigt försöka visa på att Sverige är lika tätbefolkat som de flesta europeiska länder.) T ex skulle man kunna hävda att många länders nedgång kraftigt har kommit av sig från i våras/somras eftersom de överhuvudtaget nu har fått en våg två på halsen.

Nåväl, inom våg två, befarar jag att nedgången i UK/England har kommit av sig. De senaste dagarna har inte visat på övertygande nedgång. Och igår noterade de faktiskt något fler nya fall än föregående fredag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-05 kl. 08:49.
Citera
2020-12-05, 08:49
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Barn kan smittas. FHM nämner det tom på sin infosida. Tar 20 sekunder att googla fram. Jag vill också minnas att barn fötts smittade.

Finns massor av länkar bla

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-in-babies-and-children/art-20484405

https://www.aftonbladet.se/family/a/3Jl8Jv/symtomen-da-ska-du-misstan
ka-covid-19-hos-ditt-barn

Enligt en debattör i tråden läggs minderåriga in på IVA i detta nu och är det sant, når info också allmänheten, självklart.

Inget man kan ljuga om egentligen.

Ja barn kan bli smittade men de blir inte sjuka ,exakt som jag skrev. Vad nån knallhatt till alarmist skriver på denna tråd har naturligtvis ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2020-12-05, 08:55
Medlem
Uppdaterade siffror.

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Oct 5-Dec 3) per million inhabitants
and % share of total

740.5 Czechia 90.7%
596.4 Bosnia & Hercegovina 69.3%
591.8 Belgium 40.0%
551.6 Bulgaria 81.8%
486.1 Hungary 85.1%
438.8 Poland 86.1%
425.4 Croatia 85.8%
382.3 Switzerland 62.8%
367.1 Romania 58.5%
356.0 Italy 36.3%
316.4 France 37.7%
315.3 Austria 77.7%
274.3 Portugal 58.3%
272.4 Spain 27.6%
269.4 United Kingdom 29.8%
230.5 Greece 85.5%
215.0 USA 24.7%
207.0 Ukraine 67.2%
184.2 Netherlands 32.9%
167.7 Albania 54.9%
164.9 Slovakia 94.3%
156.5 Serbia 58.9%
142.7 Russia 49.4%
138.8 Russia 48.7%
108.9 Germany 48.6%
104.9 Sweden 15.5%
36.0 Denmark 24.1%
14.6 Norway 22.3%
11.8 Finland 15.9%
--------------------------------
285.1 average 54.2%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ju lite intressant.

Finns det något land där en nedgång kommit av sig och vänt tillbaka upp igen? Inte vad kan se.

Jag skulle hävda att det är statistiskt omöjligt att alla världens befolkningar håller i det här, enbart på viljestyrka.

Nedgången måste i huvudsak drivas av en ackumulerad flockimmunitet (eller mättnad) som förvisso kan vara väldigt lokal, i umgängeskretsar runt den som är smittad.

Jag har påtalat trenden en tag nu och det är enligt mig en kombination av slutfestat och en ökad immunitet. Andra länder har haft hårda nedstängningar. Att fest på krog och klubb bidragit till utbrott och ”cross-spread” tidigare är klart. Nu minskar de utbrotten och kvar är nu i princip arbetsplats , gym/sport och hem.

Skillnaden mellan länder är i stort beroende på hur stor smittan varit vid introduktion och timingen av åtgärderna i förhållande till antalet smittade. Sverige kunde ha haft mycket lägre under hösten om åtgärderna som gjorts seriellt påbörjades ett par veckor tidigare. Detta förutsätter dock att de slår igenom i praktiken. Eftersom folket agerar på läget är det inte säkert att tidigare åtgärder ändå räckt
Citera
2020-12-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Mycket fakta. Tack!

Känns som att nå’n borde ha sagt åt tjecker, belgare, fransmän, spanjorer m fl att de skulle ha haft munskydd?
The Czech Republic was the first[11] European country to make the wearing of face masks mandatory from 19 March onwards.
Citera
2020-12-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är en intressant fråga. Jag har inte översikt över alla länder. Och "nedgång som kommit av sig" är svårdefinierad och kan bli godtycklig. (Det får mig att tänka på att du brukar hitta på egna kartor och indelningar av Sverige för att felaktigt försöka visa på att Sverige är lika tätbefolkat som de flesta europeiska länder.) T ex skulle man kunna hävda att många länders nedgång kraftigt har kommit av sig från i våras/somras eftersom de överhuvudtaget nu har fått en våg två på halsen.

Nåväl, inom våg två, befarar jag att nedgången i UK/England har kommit av sig. De senaste dagarna har inte visat på övertygande nedgång. Och igår noterade de faktiskt något fler nya fall än föregående fredag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Jag kollar Worldometers bara.

Precis, men frågan är om UK kommit av sig på riktigt? Det återstår såklart att se, men jag tycker det ser ut som att det finns ett underliggande momentum som styr förloppet. Att det inte verkar vara 1:1 förhållande till de åtgärder man gör.

Det borde finnas något land i världen som i alla fall uppvisar en "dead cat bounce".
Citera
2020-12-05, 09:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Enligt en debattör i tråden läggs minderåriga in på IVA i detta nu och är det sant, når info också allmänheten, självklart.

Inget man kan ljuga om egentligen.

Hade någon förväntat sig annat? Förra influensasäsongen vårdades ca 50 i åldersgrupp 0-19 på IVA med influensa under en 4 månaders period. Lika många som vårdats för covid under HELA det här året i samma åldersgrupp.
Citera
2020-12-05, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Det är bullshit och du har fel. Enda anledning till att skolorna stängde i våras stavas ren irrationell panik. Idag vet vi bättre och därför är grundskolorna globalt öppna. Du är tyvärr en känslostyrd idiot som läser Aftonbladet, tragiskt.

Nej anledningen stavas pengar. Återigen läs sammanställningen. De som blir smittade idag i Sverige blir det främst i skolan. Det är vanligaste platsen. Viruset tar inga samhällsekonomiska hänsyn vare sig vi vill eller inte. Smittan sker där folk träffas. As simple as that. Har inget med känslor att göra.
Citera
2020-12-05, 09:13
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hade någon förväntat sig annat? Förra influensasäsongen vårdades ca 50 i åldersgrupp 0-19 på IVA med influensa under en 4 månaders period. Lika många som vårdats för covid under HELA det här året i samma åldersgrupp.

Vanlig influensa är förmodligen mycket farligare än covid för ett barn
Citera
2020-12-05, 09:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Vanlig influensa är förmodligen mycket farligare än covid för ett barn
Det verkar nog så, åtminstonde är dom i ungefär samma klass. Perioden Januari - Mars detta året dog 2 barn på IVA av influensa. Bara ett barn har dött på IVA av covid hittills.
Citera
2020-12-05, 09:25
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det verkar nog så, åtminstonde är dom i ungefär samma klass. Perioden Januari - Mars detta året dog 2 barn på IVA av influensa. Bara ett barn har dött på IVA av covid hittills.

Nä hen dog med covid , inte pga
Citera
2020-12-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gissningsvis är det utspritt över hela Italien nu och inte enbart på ett par kommuner vilket var fallet i våras.
Stämmer bra, man kan se hur smittan är spridd i olika områden i länderna på ECDCs karta.
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_large/public/images/w47_48_COVID_subnational_Last_2week.png?itok=2Gv4J A6e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in