Även när det gäller att leverera veckorapporterna är Norge snabbare och mer effektiva... Båda länders senaste rapporter handlar om utvecklingen under vecka 48. Alltså 23-29 november.
Men en skillnad är att våran släpps på fredag eftermiddag (senaste 4 dec) lagom till alla tar helg. Norge släppte sin senaste om utvecklingen för vecka 48 redan i måndags (30 november).
Lägg därtill att deras rapporter är på 50 sidor och verkar mer utförliga. Så att de ens hinner få ut rapporterna redan dagen efter veckan som det handlar om måste nästan betyda att de jobbar helger med detta och ser det som viktigt att vara snabba...
När helgen har gått och första vardagen kommer så släpper Norge en ny rapport igen redan på måndag, som då handlar om nuvarande vecka (vecka 49). Medans vår färskaste rapport då handlar om utvecklingen 8-15 dagar innan = Redan inaktuell.
Då får vi vänta tills på fredag igen för att veta mer om utvecklingen vecka 49, som Norge alltså släpper nu på måndag. Sedan tar vi helg igen osv.
Så har det varit hela pandemin och i min värld innebär tajmingen + fördröjningen att vi konstant ligger efter. Det är väl förhoppningsvis inte det enda man går efter men det skulle förklara en del för mig...
Vill även minnas att man ofta sa saker i sti med "det vet vi inte än, vi vet nog mer efter helgen till nästa presskonferens..." Kanske man väntade på senast fredagsrapporten? 😏
Hade den släppts i början av veckan hade man exempelvis kunnat ta upp viktiga trender som frammommer redan på veckans pressskonferenser. Osv.
Men inte vet jag, syftet med veckorapporterna kanske bara är att bli efterklok 🤔
Här är ett exempel från i våras där jag tror det hade varit bra om man hade nått ut med infon väldigt snabbt...
Publicerades fredag 3 april efter veckans alla presskonferenser, handlade om utvecklingen under vecka 13: (23-29 mars)
Citat:
"(...)vecka 13 rapporterade många regioner utbrott eller fall på särskilda boenden för äldre, vilket återspeglades i åldersfördelningen bland fallen.
Det var fortsatt åldersgruppen 90 år och äldre som hade högst incidens, följt av åldersgruppen 80- 89 år. Av de fall som rapporterades till och med vecka 13 hade 190 rapporterats avlidna.
Antalet avlidna vecka 13 var jämförbart med antalet vecka 12 men eftersläpning i rapporteringen betyder att antalet dödsfall per vecka kommer att öka.
Majoriteten (73 %) av de avlidna hittills har varit 70 år eller äldre, medelåldern är 81 år.
Antalet intensivvårdade patienter med covid-19 ökade mellan vecka 12 och 13. Antalet patienter med covid-19 som påbörjade intensivvård ökade i en jämn takt under vecka 13, med mellan 28 och 38 nya patienter (medelvärde 32) varje dag.
Totalt tillkom 236 nya patienter inom intensivvården under vecka 13. I genomsnitt gick det 9 dagar mellan insjuknande och start av intensivvård."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf