2020-12-05, 01:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Inget har ändrats.
Citat:
Ni måste sluta stirra er blinda på döda i covid och titta på hur många som dör totalt och om det är någon märkbar skillnad mot snittet vid den här tiden på året

Så hela världen har fel?

Egentligen så är allt helt normalt?
Citera
2020-12-05, 01:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Där står visserligen smittskydd mot grundlagen. Boendena är klassade som egna hem. Om du ska förbjuda besök så kan du likställa det med att stänga in folk i allmänhet. Inte så långt från att börja svetsa igen dörrar i varje eget hem.
Stämmer det verkligen?
Jag tror att problemet i Stockholm var att det inte fanns någon gällande förordning om lokala besöksförbud, men där kan jag ha fel. Som jag förstått saken gör en förordning det lagligt.

I våras fattade regeringen beslut om en förordning som gjorde det möjligt att införa lokala besöksförbud. Den upphörde att gälla den 1 oktober. För några veckor sedan fattade regeringen beslut om en förordning som återigen ska göra det möjligt att införa lokala besöksförbud. Förordningen trädde i kraft den 21 november 2020 och upphör att gälla vid utgången av februari 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/mojlighet-till-lokala-besoksforbud-infors/

Edit: Frågan är tydligen mycket komplicerade och också tveksam ur juridisk synvinkel:

https://www.nj.se/nyheter/det-nya-besoksforbudet-pa-aldreboden-ocksa-olagligt
Senast redigerad av DoraF 2020-12-05 kl. 01:07.
Citera
2020-12-05, 01:04
Avslutad
Även när det gäller att leverera veckorapporterna är Norge snabbare och mer effektiva... Båda länders senaste rapporter handlar om utvecklingen under vecka 48. Alltså 23-29 november.

Men en skillnad är att våran släpps på fredag eftermiddag (senaste 4 dec) lagom till alla tar helg. Norge släppte sin senaste om utvecklingen för vecka 48 redan i måndags (30 november).

Lägg därtill att deras rapporter är på 50 sidor och verkar mer utförliga. Så att de ens hinner få ut rapporterna redan dagen efter veckan som det handlar om måste nästan betyda att de jobbar helger med detta och ser det som viktigt att vara snabba...

När helgen har gått och första vardagen kommer så släpper Norge en ny rapport igen redan på måndag, som då handlar om nuvarande vecka (vecka 49). Medans vår färskaste rapport då handlar om utvecklingen 8-15 dagar innan = Redan inaktuell.

Då får vi vänta tills på fredag igen för att veta mer om utvecklingen vecka 49, som Norge alltså släpper nu på måndag. Sedan tar vi helg igen osv.

Så har det varit hela pandemin och i min värld innebär tajmingen + fördröjningen att vi konstant ligger efter. Det är väl förhoppningsvis inte det enda man går efter men det skulle förklara en del för mig...

Vill även minnas att man ofta sa saker i sti med "det vet vi inte än, vi vet nog mer efter helgen till nästa presskonferens..." Kanske man väntade på senast fredagsrapporten? 😏

Hade den släppts i början av veckan hade man exempelvis kunnat ta upp viktiga trender som frammommer redan på veckans pressskonferenser. Osv.

Men inte vet jag, syftet med veckorapporterna kanske bara är att bli efterklok 🤔

Här är ett exempel från i våras där jag tror det hade varit bra om man hade nått ut med infon väldigt snabbt...

Publicerades fredag 3 april efter veckans alla presskonferenser, handlade om utvecklingen under vecka 13: (23-29 mars)

Citat:
"(...)vecka 13 rapporterade många regioner utbrott eller fall på särskilda boenden för äldre, vilket återspeglades i åldersfördelningen bland fallen.

Det var fortsatt åldersgruppen 90 år och äldre som hade högst incidens, följt av åldersgruppen 80- 89 år. Av de fall som rapporterades till och med vecka 13 hade 190 rapporterats avlidna.

Antalet avlidna vecka 13 var jämförbart med antalet vecka 12 men eftersläpning i rapporteringen betyder att antalet dödsfall per vecka kommer att öka.

Majoriteten (73 %) av de avlidna hittills har varit 70 år eller äldre, medelåldern är 81 år.

Antalet intensivvårdade patienter med covid-19 ökade mellan vecka 12 och 13. Antalet patienter med covid-19 som påbörjade intensivvård ökade i en jämn takt under vecka 13, med mellan 28 och 38 nya patienter (medelvärde 32) varje dag.

Totalt tillkom 236 nya patienter inom intensivvården under vecka 13. I genomsnitt gick det 9 dagar mellan insjuknande och start av intensivvård."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-05 kl. 01:06.
Citera
2020-12-05, 01:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så hela världen har fel?

Egentligen så är allt helt normalt?
För Sveriges del är det ganska normalt för årstiden. Folk dör hela tiden och har alltid gjort. Nu är det ett extremt fokus på en liten del av dom som dör. Och folk blir rädda. Skräckrubriker sprids och idioter målar upp exponentiella kurvor. Ingen hänsyn till kontext tas. Det finns ingen anledning till panik, masktvång eller stängda skolor
Citera
2020-12-05, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Även när det gäller att leverera veckorapporterna är Norge snabbare och mer effektiva... Båda länders senaste rapporter handlar om utvecklingen under vecka 48. Alltså 23-29 november.

Men en skillnad är att våran släpps på fredag eftermiddag (senaste 4 dec) lagom till alla tar helg. Norge släppte sin senaste om utvecklingen för vecka 48 redan i måndags (30 november).

Lägg därtill att deras rapporter är på 50 sidor och verkar mer utförliga. Så att de ens hinner få ut rapporterna redan dagen efter veckan som det handlar om måste nästan betyda att de jobbar helger med detta och ser det som viktigt att vara snabba...

När helgen har gått och första vardagen kommer så släpper Norge en ny rapport igen redan på måndag, som då handlar om nuvarande vecka (vecka 49). Medans vår färskaste rapport då handlar om utvecklingen 8-15 dagar innan = Redan inaktuell.

Då får vi vänta tills på fredag igen för att veta mer om utvecklingen vecka 49, som Norge alltså släpper nu på måndag. Sedan tar vi helg igen osv.

Så har det varit hela pandemin och i min värld innebär tajmingen + fördröjningen att vi konstant ligger efter. Det är väl förhoppningsvis inte det enda man går efter men det skulle förklara en del för mig...

Vill även minnas att man ofta sa saker i sti med "det vet vi inte än, vi vet nog mer efter helgen till nästa presskonferens..." Kanske man väntade på senast fredagsrapporten? 😏

Hade den släppts i början av veckan hade man exempelvis kunnat ta upp viktiga trender som frammommer redan på veckans pressskonferenser. Osv.

Men inte vet jag, syftet med veckorapporterna kanske bara är att bli efterklok 🤔

Här är ett exempel från i våras där jag tror det hade varit bra om man hade nått ut med infon väldigt snabbt...

Publicerades fredag 3 april efter veckans alla presskonferenser, handlade om utvecklingen under vecka 13: (23-29 mars)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf
Bra spaning. Folkhälsomyndigheten i Sverige är skämmigt och konstant efter. Hela samhället är dysfunktionellt.
Citera
2020-12-05, 01:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
För Sveriges del är det ganska normalt för årstiden. Folk dör hela tiden och har alltid gjort. Nu är det ett extremt fokus på en liten del av dom som dör. Och folk blir rädda. Skräckrubriker sprids och idioter målar upp exponentiella kurvor. Ingen hänsyn till kontext tas. Det finns ingen anledning till panik, masktvång eller stängda skolor

Och inget skäl till vaccinering heller?

Jag menar om lika många dör som normalt, så är ju ett vaccin helt onödigt. Eller?
Citera
2020-12-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Stämmer det verkligen?
Jag tror att problemet i Stockholm var att det inte fanns någon gällande förordning om lokala besöksförbud, men där kan jag ha fel. Som jag förstått saken gör en förordning det lagligt.

I våras fattade regeringen beslut om en förordning som gjorde det möjligt att införa lokala besöksförbud. Den upphörde att gälla den 1 oktober. För några veckor sedan fattade regeringen beslut om en förordning som återigen ska göra det möjligt att införa lokala besöksförbud. Förordningen trädde i kraft den 21 november 2020 och upphör att gälla vid utgången av februari 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/mojlighet-till-lokala-besoksforbud-infors/

Ja, det stämmer. De är att likställa med egna hem. Därav av att förordningen kan strida mot grundlagen eftersom den innebär en inskränkning på en individs fri- och rättigheter. Nästa steg skulle vara att förbjuda besök hos alla personer med egen bostad och är i riskgrupp över 70 år.

https://www.senioren.se/nyheter/jurist-orimligt-forbud-mot-besok-pa-aldreboenden/
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2011-1-12.pdf
Citera
2020-12-05, 01:19
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ni måste sluta stirra er blinda på döda i covid och titta på hur många som dör totalt och om det är någon märkbar skillnad mot snittet vid den här tiden på året

Nästkommande år får vi stor överdödlighet istället pga den nuvarande vårdskulden.
Citera
2020-12-05, 01:20
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och inget skäl till vaccinering heller?

Jag menar om lika många dör som normalt, så är ju ett vaccin helt onödigt. Eller?
Jag personligen tycker att vaccin kan tas av riskgrupper, om dom vill. Ungefär som med influensavaccin. Jag ser inget skäl till att alla ska ta det.

Friskt folk vaccinerade sig mot svinisen, helt i onödan. Läkemedelsindustrin cashade in
Citera
2020-12-05, 01:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nästkommande år får vi stor överdödlighet istället pga den nuvarande vårdskulden.
Tack vare en överreaktion på det här viruset
Citera
2020-12-05, 01:24
Medlem
Jag har fortfarande imte hittat ett.giltigt humanistiskt argument som gör gällande varför världen inte stänger ner en svår influensa-säsong... Hade så varit fallet så hade många liv kunnat räddats varje år. En stor del av de vaccinerade klarar likväl inte av de olilka virusen som cirkulerar i samhället. Vi borde således stänga ner samhället varje vinter framöver för att inte riskera dessa liv. Att utrycka en skepsis inför detta är djupt sjäviskt och jag hoppas att merparten av individerna som tycker att Sverige "borde göra mer", skriver under på detta. Lockdown mellan Okt/Nov fram tiil åtminstone April. Varje år. Allt annat är ju sjäviskt. Herregud, folk dör ju.
Citera
2020-12-05, 01:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Eller så får vi en stor överdödlighet redan i år.

Citat:
Sverige kan vara på väg mot ett år av överdödlighet. Statistik från Statistiska centralbyrån visar att det sannolikt kommer att avlida omkring 95.000 personer jämfört med ett genomsnitt på 90.000 per år.

https://www.dn.se/sverige/scb-sverige-pa-vag-mot-hogsta-antalet-avlidna-sedan-2015/
Citat:
– Det ser ut som om Sverige kommer att få ett ovanligt högt antal dödsfall i år. Men vi vet ännu inte hur november och december kommer att utveckla sig, säger Tomas Johansson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in