2020-12-04, 23:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Typiskt är att det är en familj av stockholmare utan band till någon annan del av Sverige. Mitt intryck är att dessa människor inte sällan har problem med verklighetsförankring. De blir skumma, lever helt i sin egen värld och tycker att resten av Sverige är något efemärt, nästan som ett skämt-
Nu hänger jag inte med?

Förresten? Var finns hela intervjun från Gott Snack? Eller den är inte släppt ännu?
Citera
2020-12-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Om du tror att sonen fick prata med sin syster är det nog ganska mycket du har missat. I stället försöker du förlöjliga systern genom att säga att hon tycket mer om sin våldsamma pappa- macho och sånt jävla skitsnack. Den som agerade och gjorde något ska förlöjligas, fy fan!
hm- fel uppfattat igen-
nej jag förlöjligar verkligen inte systern, du drog fel slutsats.
Hur konstigt det än kan tyckas så kan bindningen mellan barnet o en vildsint förälder bli starkare än bandet till den svagare utsatta föräldern.Det var andemeningen.
Barn kan reagera så i familjer där misshandel förekommer
Jag tar inte parti-
i denna familj så finns fyra offer
Citera
2020-12-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Om du tror att sonen fick prata med sin syster är det nog ganska mycket du har missat. I stället försöker du förlöjliga systern genom att säga att hon tycket mer om sin våldsamma pappa- macho och sånt jävla skitsnack. Den som agerade och gjorde något ska förlöjligas, fy fan!
igen- det fanns telefon
kunde inte systern passa på o ringa sin bror- de gånger systern fått rapport om att mamman gått till affären-mamman inte hemma-
systern kunde ha ringt då-
vad hindrade henne att ta kontakt
när kusten var fri liksom
(det är en fundering som nog många har)
Citera
2020-12-04, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu hänger jag inte med?

Förresten? Var finns hela intervjun från Gott Snack? Eller den är inte släppt ännu?

Bor själv i Sthlm så jag har märkt att många som inte har någon kontakt utanför 08 i Sverige blir lite speciella, minst sagt. Men det är svårt att förklara för ngn som inte bor här. Det här fallet är ett skräckexempel, säger inte att det är orsaken till mammans sjuka beteende, men det kan vara en bidragande orsak.
Citera
2020-12-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Undrar om sonen gillade detta TV-program också?

Självklart är han tvingad till att se avsnitten, två gånger varje dag på Nick Jr med högsta volym. Som alltid fjättrad med spännband och tyngder på de smutsiga handdukarna på golvet, inspärrad sedan 28 år av sin grymma, illmariga moder vars hånfulla skratt blandas med den inspelade barnpubliken på tv:n.

Allvarligt talat så står det i Expressen att han (enligt... syrran) hörts mumla: "– Det här går inte längre, det är ohållbart". Det tyder ju på någon slags insikt, om det nu stämmer.

Mamman verkar ju vara helt väck. Fina minnen av att pyssla med parapsykologi. Haft stora änglar i rummet. Ridå.
Citera
2020-12-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu hänger jag inte med?

En planlös snutt av den finns på https://play.acast.com/s/gott-snack-med-fredrik-soderholm/225.intervjumedhaninge-mamman-markuskrunegardomsamycketbattre

Du får spola fram till strax före slutet. En 45 minuter lång variant finns på https://www.patreon.com/gottsnack, kostar $5 plus svensk moms.
Citera
2020-12-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Jepp, fosterhem och inte bara bo hos morföräldrarna var det tydligen, om hon med fosterhem menar fosterhem på riktigt. Trist. Som en följd av den våldsamma uppväxtmiljön vet man ju dock inte hur de två systrarna betedde sig i skola och umgänge, för att inte tala om i hemmet efter att fadern flyttat ut och sen dött. De kan ju ha varit usla i skolan, utåtagerande och fan vet vad. En cyniker som jag, kan vid en okulärbesiktning av sociala medier och efter en snabb koll på yrkesval konstatera följande: Äldsta syrran har låst in sig i ett "självförverkligande" hittepåjobb, samt nyss varit gift med en juggebyggare vars firma inte dragit in en krona och nu hamnat i hennes (!) och hans fars målbur för att inte konka. Yngsta systern har fullständigt tapetserat sin Facebookvägg med bilder på en man vars härkomst gör honom till prime candidate för att bete sig som Johnny. Hon har en dotter, märkligt nog döpt efter mormor M*ait i kombination med ett kamerunskt mansnamn. Oklart om mannen är fader till barnet, det verkar inte så.

Vet inte vad jag vill säga med det här annat än att de inte ser ut att ha blivit samhällets stadigaste stöttepelare, som någon sade tidigare i tråden. Fosterhemmet verkar inte ha hjälpt. Det kan utvecklas till misär även för dem om de inte aktar sig.
Det är självklart att systrarna också måste haft svårt kring den tiden när pappan skulle ge sig av
dottern har berättat i media om hur våldsamt det gick till, och kanske skolan reagerade över flickornas mående, det kan vara varit socialamyndigheter som bedömde att flickorna behövde komma till en stabilare miljö, men att mamman skulle kunna orka med ett barn.
Citera
2020-12-04, 23:56
Medlem
Citat:
Bor själv i Sthlm så jag har märkt att många som inte har någon kontakt utanför 08 i Sverige blir lite speciella, minst sagt. Men det är svårt att förklara för ngn som inte bor här. Det här fallet är ett skräckexempel, säger inte att det är orsaken till mammans sjuka beteende, men det kan vara en bidragande orsak.

Ojdå. Men för all del, jag bor i Stockholm. Try me. Försök att förklara för mig som bor här.
Citera
2020-12-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Min drivkraft kommer från dig, moshes. Din blotta närvaro lyser upp min vardag och jag sprudlar av energi.

Ja, dumma kommentarer kan gott få likvärdiga svar!

Jag har ingen fakta, men jag har information från media, liksom ni andra.
Erfarenheter: ja
Utbildning: ja

Jag går endast på den information som finns och drar mina slutsatser från det. Det är inte ett dugg svårare än så.

Däremot är det faktiskt så att kluster b personlighetsstörningar är ett mycket komplicerat ämne som kräver år, åter år, av studier och erfarenhet. Inte ens alla inom psykiatrin förstår den exakta och verkliga innebörden utan känner till det de har läst under sina högskolestudier. Den biten är viktig och bra, men räcker inte. Att förstå och verkligen greppa "fenomenet" kluster b störningar kräver vidareutbildning och många års erfarenhet.

Det som för de riktigt kunniga är helt uppenbart och kristallklart, kan den mindre kunniga, eller helt oinsatta/icke utbildade, inte se över huvud taget. Så komplicerat är ämnet. Det är vidare så att det även krävs en viss typ av tankesätt (som avgörs av vilken typ av intelligens man har lätt för), för att verkligen kunna förstå problematiken och konsekvent kunna applicera samma tankesätt på ett brett spektra av olika fall.
Att sitta och diagnostisera folk man inte träffar är ju inte så klyftigt- så gör inte ett proffs
bara viktiga petter..
Citera
2020-12-05, 00:05
Medlem
Citat:
menar du by-mentaliteten?
Men i den här familjen hade pappan ungersk bakgrund o hans olika kompisar verkar ha varit flitiga besökare i hemmet. Pappan bestämde.
Men lite märkligt att pappan inte tålde träskor han hotade en grannpojke att slå ihjäl honom med träskon om han inte slutade klappra när han gick.
Så ja speciella maner
Citera
2020-12-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Självklart är han tvingad till att se avsnitten, två gånger varje dag på Nick Jr med högsta volym. Som alltid fjättrad med spännband och tyngder på de smutsiga handdukarna på golvet, inspärrad sedan 28 år av sin grymma, illmariga moder vars hånfulla skratt blandas med den inspelade barnpubliken på tv:n.

Allvarligt talat så står det i Expressen att han (enligt... syrran) hörts mumla: "– Det här går inte längre, det är ohållbart". Det tyder ju på någon slags insikt, om det nu stämmer.

Mamman verkar ju vara helt väck. Fina minnen av att pyssla med parapsykologi. Haft stora änglar i rummet. Ridå.
det är trendigt att kunna kontakta skyddsänglar- så ja de lever helt med i denna tidens trend.
Citera
2020-12-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
igen- det fanns telefon
kunde inte systern passa på o ringa sin bror- de gånger systern fått rapport om att mamman gått till affären-mamman inte hemma-
systern kunde ha ringt då-
vad hindrade henne att ta kontakt
när kusten var fri liksom
(det är en fundering som nog många har)

För att mamman sagt och gjort saker som vi inte vet något om? Hur tror du att man får en vuxen man att tappa tänderna och inte tro sig vara värd en egen säng?????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in