2020-12-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Covid ÄR relevant, för det är en av förklaringarna till Trumps tapp i opionen som vi också sett i valresultatet. Hans hantering av Covid, som kulminerade i att han själv och stora delar av hans administration fick sjukdomen en månad innan valet, hade genomgående dåligt mottagande hos det amerikanska folket. Inga sjuka siffror så, utan kring 58-59% disapprove om ni kikar ( https://projects.fivethirtyeight.com/coronavirus-polls/ ) och 37% approve men i jämförelse med många andra statsledare så tappade Trump förtroende i allmänhet under den här krisen - där många andra ledare genomgående och Trump inledningsvis kunde rida på en förtroendehöjning.

Med drygt 200k dödsfall som det var kring valdagen och mångdubbelt fler som låg inlagda så är det många miljoner närstående som vägde in det vid valurnorna. Även om Trump skött Covid helt perfekt (vilket jag inte tycker men det behöver jag väl knappt säga) så har han påverkats negativt av det - skyll på media, hjärntvätt, bias eller vad som helst, men det är tydligt vad siffrorna berättar och det är absolut en del av förklaringen till varför valet gick som det gick.

Dessutom så fick sig ju ekonomin en rejäl åktur, vilket är särskilt skadligt för Trump då det har varit hans starkaste kort (och - det jag som "icketrumper" skulle säga han har skött allra bäst). Ingen kan beskylla Trump för att inte försöka hålla ekonomin vid liv så mycket han kunde nu under krisen - men jag tror att det ändå slår tillbaka på den som sitter som storbossen när ens affär eller ens jobb går åt skogen. Här har ju Biden en fördel som står vid sidan och kan agera efterklok "vi skulle stängt ner på riktigt i april nu blev det mer utdraget bla bla" <-- kanske inte sant alls, men om du precis blivit av med jobbet och hör det så är det ett alternativ till din situation just nu och då kan det vara lockande.
Men även du är på cykel semester. Trump har inte tappat, Trump har fått fler röster. Jag återupprepar, Trump har inte tappat röster 2020 kontra 2016 han har fått fler att rösta på honom. Alltså har folk inte i större utsträckning tappat förtroende för Trump, folk har fått ett ökat förtroende för Trump, generellt talat.

Nej team Biden kan inte spela efterklok om att man skulle stängt ned I april när man anklagade Trump för att vara rasist och dum i huvudet när han påbörjade en nedstängning.
2020-12-04, 14:15
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så dom kommer alltså räkna om...igen?

Om de räknas om igen så är det alltså fråga om en s.k. audit, inte bara en omräkning (som senast).
2020-12-04, 14:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Detta är faktiskt felaktigt. Det handlar inte om att gå till domstol och fälla en valarbetare för fusk. Inte ännu i vilket fall.

Det viktiga nu är att övertyga den republikanska politiska majoriteten i respektive delstat om att valfusk förekommit. Dessa kan sedan fatta beslut om hur de skall gå vidare.

Domstolsprocesserna kan hjälpa till med argument till delstatspolitikerna men i slutändan är det en politisk fråga och inte en juridisk.

Det är det som är den stora skillnaden nu jämfört med tidigare. När Trump vann 2016 så lyfte han även republikanerna på delstatsnivå så att dessa nu sitter på majoriteten i lagstiftande församlingar i delstaterna där det skall avgöras. Det betyder att Demokraterna inte säkert kan lita på att de kommer undan med valfusket.

Finns god chans att Trump står som segrare i januari. Frågan är bara hur många av demokraternas väljare som känner sig lurade på segern då? Eller om de public hearings som hålls nu också övertygar åtminstone en signifikant minoritet av demokraternas väljare och politiker.

Jag kan ju säga att på min MUF tid så hade man inga problem alls med att erkänna att valfusk förekom bland moderater i Göteborg. Kanske inte på riksdagsvalet men på partistämmor och annat var det känt att Göteborg var genomkorrupt. Socialdemokrater lokalt hade heller inga problem att erkänna att Sossar i Göteborg också var genomkorrupta. Hade någon oavsett parti avslöjats i Göteborg hade det aldrig blivit en partiskiljande fråga i andra städer i regionen.

Tror det kan vara samma sak här. Dermokrater utanför Wayne county, eller Foulton County, etc, har nog inga problem med att erkänna att dessa specifika county's är genomkorrupta och ställa sig på republikanernas sida. Särskilt som de konkurrerar internt om platser inom partiet och det går inte att slåss mot ett stort distrikt där korrupta politiker styr över rösterna. Tror många demokrater kan vara lättade om allt avslöjas öppet...

VI får se helt enkelt.
Bra inlägg. Det är onekligen en politisk fråga vid det här laget där alla nog kan komma att få acceptera att varje delstat avgör hur man ska ha det efter detta val. Då är det väldigt tacksamt med republikansk majoritet.

Jag tror att det går att uppnå någon sorts enighet om att det värsta fusket är isolerat till vissa counties i storstäderna, samt att även demokrater kan ställa sig bakom uppfattningen att denna tveksamma "tradition" måste få ett slut.

I denna process är det av värde som framkommer i pågående utfrågningar centralt. Det är politikerna på delstatsnivå som har avgörandet i sina händer. De måste få veta vad som hänt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-04 kl. 14:43.
2020-12-04, 14:23
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
4:15 The black chick with the braids palms a USB key. At 4:34 she drops it into the black dude's pocket. It's time for some treason charges!

HAHA, så jävla busted !! Samma människor också, hoppas de blir grillade i Guantanamo Bay

Mor och dotter tydligen, Ruby och Shaye ska dom heta. Fick bra betalt för att göra vad som krävdes, med sina konspiratörer. Sparkade ut alla republikaner och stannade med 3 andra och skannade valsedlar illegalt till klockan ett på natten. Guvernören och SOS är med på fusket, de hade ställt ut en kamera i vallokalen riktad åt andra hållet mot där maskinerna som räknar står.

Synd för dem att de inte visste att arenans egen kamera som är en 360 graders kamera hade visibilitet åt alla håll och satt uppe i taket, var påslagen och filmade allt.

Nu försöker SOS och guvernören pudla och kalla på en signaturverifiering av 1.3 miljoner poströster vilket de vet kommer ta för lång tid för att spela någon roll. Spel för gallerierna. Legislatorerna måste skicka sina egna elektorer om de ska hinna.
2020-12-04, 14:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Finns trådar där folk med noll erfarenhet av pandemier och hur man ska agera för att stoppa dom får ge sin syn på saken. Men i denna tråd går vi inte igenom vad folk med noll erfarenhet av att stoppa pandemier tycker om trumps agerande kring covid, denna handlar om valfusk.
Ser du inte kopplingen? Trump hänvisar till valfusk för att han inte vill inse sina egna brister. Hans hantering av pandemin väckte stor frustration hos väldigt många. Det är klart att det bidrog till hans fall.
2020-12-04, 14:26
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Elena Parent, demokrat tanten från GA hearing igår som påstod att filmen var debuuunked redan innan någon annan än de och Trumps team hade sett den, håller i mars förra året ett långt tal om hur osäkra och öppna för fusk de röstsystem man köpte in är: https://youtu.be/Qr_0hl51T9I

Lite annat ljud i skällan innan det visade att fusket skulle bli till hennes kandidats fördel.

Klar kontrast till hennes panik snörvlande i Georgia igår.
Men det är som alltid när det gäller demokrater, man anpassar storyn för sina egna behov allt eftersom.
Internet glömmer dock aldrig..
2020-12-04, 14:26
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Detta är faktiskt felaktigt. Det handlar inte om att gå till domstol och fälla en valarbetare för fusk. Inte ännu i vilket fall.

Det viktiga nu är att övertyga den republikanska politiska majoriteten i respektive delstat om att valfusk förekommit. Dessa kan sedan fatta beslut om hur de skall gå vidare.

Domstolsprocesserna kan hjälpa till med argument till delstatspolitikerna men i slutändan är det en politisk fråga och inte en juridisk.

Det är det som är den stora skillnaden nu jämfört med tidigare. När Trump vann 2016 så lyfte han även republikanerna på delstatsnivå så att dessa nu sitter på majoriteten i lagstiftande församlingar i delstaterna där det skall avgöras. Det betyder att Demokraterna inte säkert kan lita på att de kommer undan med valfusket.

Finns god chans att Trump står som segrare i januari. Frågan är bara hur många av demokraternas väljare som känner sig lurade på segern då? Eller om de public hearings som hålls nu också övertygar åtminstone en signifikant minoritet av demokraternas väljare och politiker.

Jag kan ju säga att på min MUF tid så hade man inga problem alls med att erkänna att valfusk förekom bland moderater i Göteborg. Kanske inte på riksdagsvalet men på partistämmor och annat var det känt att Göteborg var genomkorrupt. Socialdemokrater lokalt hade heller inga problem att erkänna att Sossar i Göteborg också var genomkorrupta. Hade någon oavsett parti avslöjats i Göteborg hade det aldrig blivit en partiskiljande fråga i andra städer i regionen.

Tror det kan vara samma sak här. Dermokrater utanför Wayne county, eller Foulton County, etc, har nog inga problem med att erkänna att dessa specifika county's är genomkorrupta och ställa sig på republikanernas sida. Särskilt som de konkurrerar internt om platser inom partiet och det går inte att slåss mot ett stort distrikt där korrupta politiker styr över rösterna. Tror många demokrater kan vara lättade om allt avslöjas öppet...

VI får se helt enkelt.

Tackar!
2020-12-04, 14:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Om de räknas om igen så är det alltså fråga om en s.k. audit, inte bara en omräkning (som senast).
Det var väl via en audit som de hittade USB-stickorna med "borttappade" röster?
Antar att det är olika typer av "audit"?
2020-12-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du tror att republikanen, en av Trumps närmaste, justitieministern Barr inte är kompetent nog att undersöka frågan på rätt sätt? Att hans departement inte klarar en utredning?
Strålande! Alla som säger emot Trump är skumma typer.
Jag frågade vilken insyn vi har i undersökningen och vilka de har förhört iom att en audit inte är gjord. Endast när jag har mer insyn i vilket jobb dom har gjort kan jag försöka dra en slutsats om det är bra eller dåligt jobbat. Därför drog jag ingen slutsats och ställde frågor istället. Oviljan att besvara dom frågorna och istället lägga ord i min mun är ifs ett gott nog svar, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ser du inte kopplingen? Trump hänvisar till valfusk för att han inte vill inse sina egna brister. Hans hantering av pandemin väckte stor frustration hos väldigt många. Det är klart att det bidrog till hans fall.

Jag tror inte användaren hänvisade till att Trump innan valet var extremt illa omtyckt för att han hänvisade till valfusk. Faktum kvarstår, Trump lockade fler personer att rösta på honom 2020 än 2016 och slog rekord för antal röster för en sittande president. Det för mig är inte data som talar för att någon är extremt illa omtyckt. Hade han gått ned sig totalt och fått 12% av rösterna hade erat argument varit enklare att ta på allvar men han har ju ökat, inte minskat under tiden han gick från populär till extremt illa omtyckt, doesnt make sense.
2020-12-04, 14:29
Medlem
freeriderXIIs avatar
Cybersäkerhetsexperten, Russell Ramsland, lägger ut bevisen hans team har upptäckt att det var valfusk i Georgia och över hela landet.

Här är videon.
2020-12-04, 14:30
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Men även du är på cykel semester. Trump har inte tappat, Trump har fått fler röster. Jag återupprepar, Trump har inte tappat röster 2020 kontra 2016 han har fått fler att rösta på honom. Alltså har folk inte i större utsträckning tappat förtroende för Trump, folk har fått ett ökat förtroende för Trump, generellt talat.

Nej team Biden kan inte spela efterklok om att man skulle stängt ned I april när man anklagade Trump för att vara rasist och dum i huvudet när han påbörjade en nedstängning.

WORD (för att slänga sig med gamla uttryck). Bidens vinst har endast at göra med fusket. Hans siffror, som är högre än Obamas, bär ingen logik. Det är endast ett manipulerat val som kan ge honom segern.
2020-12-04, 14:36
Medlem
Citat:

Trump tappade procentuellt, men pga högre valdeltagande fick han fler röster - mycket riktigt och jag kunde säkert varit tydligare där även om jag ansåg det vara underförstått.

Återigen, du kan tycka att Trump gjorde allt helt rätt, jag tycker inte det men det spelar ingen roll, vad jag pratade om i min kommentar nyss var hur uppfattningen av hans jobb med Corona har utvecklats. Inledningsvis positivt men snabbt nedåt. Skyll på att media är superbiased eller att folk är lättlurade eller vad som helst men om Trump skötte sig perfekt så är det inte det som allmänheten har uppfattat och det har påverkat hans opinion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in