2020-12-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Ettåring som vårdats i 3 veckor i Skåne enligt aftonbladet

Viruset kanske har muterat och blivit ännu farligare.
Citera
2020-12-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det finns många städer och områden i Europa där man kan dra en cirkel med 90 min radie och täcka många fler än runt Stockholm.
Över fyra miljoner människor inom en 90-minuters radie. I ett land som har låga dödstal? Kan du peka ut ett sånt exempel är du snäll.
Citera
2020-12-04, 13:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men ge upp med dessinformationen nu. Små hedebyar uppe i norr ska jämföras med andra små hedebyar, inte med metropoler nere i centraleuropa.

Ett axplock:

Moskva
12 506 468 invånare
2511km2
4980inv/km2

Paris
10 197 678 invånare
2723km2, 3745 inv/km2

London
10 434 035 invånare
1738km2, 6004 inv/km2

St. Petersburg
5 191 690 invånare
1439km2, 3608inv/km2

Berlin
4 600 000
3756km2, 1225inv/km2

Madrid
6 047 108 invånare
2890km2, 2092inv/km2

Stockholm
2 389 923 invånare <---- Inte så stort
6524,12km2, 366inv/km2 <---- inte så tätbefolkat

Här har du en lista över Europas 34 största städer, Stockholm ryms inte med. Sen finns det och ett dussin sammanväxta stadsområden som är betydligt större än stostockholm. Stockholm är ungefär Europas 50e största stad.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_cities_by_population_within_city_ limits
Det verkar som om du helt glömt att väga in kommunikationerna, dvs hur lätt folk rör sig inom området. 90 minuters radie är något helt annat än att mäta i km. Och för smittspridning så väger naturligtvis kommunikationerna in, inte nödvändigtvis för att man smittas på tåget, utan för hur många som faktiskt med lätthet tar sig in till de centrala delarna och träffar andra som bor inom de 90 minuterna. Därför är pendelavstånd mätt i tid en väl så viktig faktor, och hur många som bor inom denna 90-minutersradie.

Du gör det alltför enkelt för dig som struntar i allt vad vägar, broar, tunnlar, tåg, bussar, motorvägar etc. heter. Ditt argument skulle ha fungerat bättre på stenåldern, IMHO.
Citera
2020-12-04, 13:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det verkar som om du helt glömt att väga in kommunikationerna, dvs hur lätt folk rör sig inom området. 90 minuters radie är något helt annat än att mäta i km. Och för smittspridning så väger naturligtvis kommunikationerna in, inte nödvändigtvis för att man smittas på tåget, utan för hur många som faktiskt med lätthet tar sig in till de centrala delarna och träffar andra som bor inom de 90 minuterna. Därför är pendelavstånd mätt i tid en väl så viktig faktor, och hur många som bor inom denna 90-minutersradie.

Du gör det alltför enkelt för dig som struntar i allt vad vägar, broar, tunnlar, tåg, bussar, motorvägar etc. heter. Ditt argument skulle ha fungerat bättre på stenåldern, IMHO.
Tror du att man inte har några kommunikationer i andra städer?

Stockholm har tiogånger så låg befolkningstäthet och är dessutom kuststad och hämtar in folk endast från 180grader med andra städer hämtar in från alla riktningar.
Citera
2020-12-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Över fyra miljoner människor inom en 90-minuters radie. I ett land som har låga dödstal? Kan du peka ut ett sånt exempel är du snäll.

Ett gäng asiatiska länder tex.

Hong Kong: 15 döda/per miljon
Japan: 18 döda/miljon

Mot Sveriges: 692 döda/miljon.

Men du kanske tycker att Japan och Hong Kong är mindre tätbefolkade än Sverige?

Sen kan man ju tillägga att man i Japan använder kollektivtrafik och tåg långt mycket mer än i Sverige. Plus att man ligger granne med Kina. Ändå lyckas man hålla nere i smittan. Varför?
Munskydd, tidigt isolering och massiv smittspårning.

Stolle!
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-04 kl. 13:54.
Citera
2020-12-04, 13:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu får du ta och ge upp dina försök att körsbärsplocka kartor för att försöka påstå att Sverige är att betrakta som tätbefolkat. Lägg av med din "kreativa" geografi.

Det finns många städer och områden i Europa där man kan dra en cirkel med 90 min radie och täcka många fler än runt Stockholm.

Sverige är bland de minst tätbefolkade länderna i hela Europa. Den svenska responsen gentemot pandemin är usel, särskilt om man betraktar hur glesbefolkat Sverige är.
Du fattar uppenbarligen inte ett jota. 90 minuters avstånd blir ingen cirkel, utan beror på vilka kommunikationer som råkar finnas, ex snabbtåg, pendeltåg, broar, tunnlar, motorvägar etc.
Citera
2020-12-04, 13:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Stolle!
Han har faktiskt påstått att Stockholm skulle lika tätbefolkat som Hongkong
Citera
2020-12-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Stolle!
Senast jag tittade på världskartan så låg varken Japan eller Hong Kong i Europa, som vi diskuterar.
Citera
2020-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men ge upp med dessinformationen nu. Små hedebyar uppe i norr ska jämföras med andra små hedebyar, inte med metropoler nere i centraleuropa.

Ett axplock:

Moskva
12 506 468 invånare
2511km2
4980inv/km2

Paris
10 197 678 invånare
2723km2, 3745 inv/km2

London
10 434 035 invånare
1738km2, 6004 inv/km2

St. Petersburg
5 191 690 invånare
1439km2, 3608inv/km2

Berlin
4 600 000
3756km2, 1225inv/km2

Madrid
6 047 108 invånare
2890km2, 2092inv/km2

Stockholm
2 389 923 invånare <---- Inte så stort
6524,12km2, 366inv/km2 <---- inte så tätbefolkat

Här har du en lista över Europas 34 största städer, Stockholm ryms inte med. Sen finns det och ett dussin sammanväxta stadsområden som är betydligt större än stostockholm. Stockholm är ungefär Europas 50e största stad.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_cities_by_population_within_city_ limits
Du pekar ut städer som har lika höga dödstal som Stockholm. Vad har det för betydelse i sammanhanget? Det bekräftar ju bara min poäng.

Det enda möjliga undantaget är Berlin, men Tysklands dödstal är också på uppgång.
Citera
2020-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
https://covidstatistik.se/ ger en ganska tydlig bild på en platå av antalet smittade.

Att det inte är någon speciellt väl utförd trendanalys syns ju tydligt i diagrammet, bara att titta ett par veckor bakåt i tiden. Uppenbarligen har FHM:s missbruk av det rullande medelvärdet spritt sig i de icke-akademiska kretsarna. Antalet döda är ju alltid på väg ner och sista stapeln är alltid en platå enligt FHM. Nu även på covidstatistik.se. Knappast någon merit.
Citera
2020-12-04, 13:57
Medlem
Afrika ser ut att klara det betydligt bättre än USA och Europa, vi borde kanske be afrikanska experter om hjälp.
Citera
2020-12-04, 13:58
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du behöver nog inte fundera på dina barn. Lär dröja minst ett år innan allt är ok för det.
Det är mitt enda huvudbry avseende vaccinet. Alltså gällande mina barn.
Jag själv kommer självklart ta det med glädje, framförallt för att jag kommer bidra till att skydda folk i min omvärld.
Ni pack som vägrar, kan dra åt helvete enligt mig. Ni borde inte ha rätt till något som staten bekostar. Mina skattekronor skall inte gå till egoistiska svin. Men det är typiskt svennebanan, är det inte säkert att man tjänar på det själv, så vill man inte vara med.

OJojoj! Din jävla PAJAS!

Vill du köra den otrevliga tonen så kör vi det.
Vad är det för jävla dubbelmoral, är dina ungar helt plötsligt viktigare än någon annan då?
Varför skulle dom vara viktigare än mig? Men när det gäller dina barn då jävlar blev det annat ljud i skällan, då helt plötsligt så tvekar du.

Mina barn var små under Svininfluensan och jag var emot det då också med men tack vare den jävla hysteri som rådde då med så tog frun med och vaccinerade barnen. jag var den enda i familjen som inte tog det och det är jag stolt över.

Om vi vaccinerar alla över 50-60 så varför i helvete behöver vi andra rusa iväg i panik då?
Det är dom som blir sjuka och dör. Är du så in helvete harig för en sjukdom med dom riskerna som jag räknade fram i ett tidigare inlägg? Om dom får vaccin (ca: 3,5 miljoner) så kommer vi uppnå immunitet bland befolkningen ändå.
Sen skrev jag "inte i första taget" vilket betyder att man kan vänta och se eventuella biverkningar innan man vaccinerar människor där risken att drabbas hårt av sjukdomen är extremt liten.

Och angående skatt så har jag jobbat och betalat skatt i ett kvarts sekel och ganska mycket också.

Fan jag blir så trött på alla jävla gaphalsar som DU som tvärsäkert tycker att du har rätt i precis allting.

Prova att inte kalla alla för idioter någon gång som omväxling.

PS. säg till om du vill att vi ska gå tillbaka till att vara lite mer civiliserade så gör vi det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in