2020-12-04, 13:43
Medlem
Jag tror han tydde sig till sina syskon. Och då skulle dom bort!!!! Och det sker inte bara av en handvändning de sker successivt. Och det är att vända varandra mot varandra och tillslut sitter man i förövaren jävla grepp.
Citera
2020-12-04, 13:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Japp, det ser ju ut som en sunkig gammal strumpa, men funderade på om det kunde ha att göra med hennes sjukhusbesök. Vilken typ av infart eller stick över huvud taget gör man på mellanhanden?
Om så har hon satt den över själv.
Aldrig i livet att något sitter så löst och i den färgen.
"Jag har jobbat på sjukhus"
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
Du presumerar att systern vittnesmål är osant, vilket bli det grundantagandet på vilket du bygger dina hypoteser vidare´att modern är utan skuld, vilket i sin tur bygger vidare på hypotesen om frivilligheten sonen haft att försätta sig eller åtminstone fortsätta leva med modern under de omständighetern på vilket det har skett. Jag försöker komma fram till hur du har kommit fram till detta grundantagande att systerns vittnesmål är osant.

En moder har ansvar för att inte vanvårda sina barn (till exempel inte ge ordentlig mat, låta barnet sova på en filt på golvet, inte se till att han får adekvat tandvård, mm), och pojken togs från samhället av modern när han var 12-13 år, inte när han var över 18 år.

Framkommer information i polisförhöret med sonen något annat än att han fysiskt inte blivit hindrad från att lämna lägenheten som han behagar?

Grunpremisserna i denna story är helt snedvridna. Dom har serverats av en syster som tydligen inte har alla hästar hemma. Iaf är hon kluven. Dels part i målet i sin egenskap av syskon dels hämndlysten efter att ha brutit med mamman för 30 år sen.

Ett mer objektivt vittne är barnvakten:

Kvinnan tycker att bilden av att mannen skulle ha varit inspärrad är felaktig.

– Han har varit ute. I somras såg jag honom spela fotboll på fotbollsplanen på kvällarna. Vi sa hej till varandra, men inte mer.

Hon fortsätter:

– Han kunde komma och gå från lägenheten. Men jag är övertygad att han varit väldigt beroende av mamman.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKz13Q/det-finns-fler-offer-an-sonen-i-det-har
Senast redigerad av Starback 2020-12-04 kl. 13:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barnvakten har ju haft kontakt med familjen under många år och vittnar ju om en utveckling som ligger nära det du säger.

Ur Aftongbladet
Vad hade mamman för roll i isoleringen enligt dig?
– Hon var också ett offer. Hon gjorde som pappan sa till henne. Han bröt ner båda två. Sedan fortsatte hon isoleringen från samhället, säger hon.

Han har inte varit inspärrad
Varför upphörde hon inte med det när pappan dog?
– Jag tror inte att hon förmådde det helt enkelt.

Kvinnan tycker att bilden av att mannen skulle ha varit inspärrad är felaktig.
– Han har varit ute. I somras såg jag honom spela fotboll på fotbollsplanen på kvällarna. Vi sa hej till varandra, men inte mer.
Hon fortsätter:
– Han kunde komma och gå från lägenheten. Men jag är övertygad att han varit väldigt beroende av mamman.

Hon har också försökt få hjälp till dem:
Kvinna drar sig till minnes att mamman och sonen besökte henne 2006. Mamman ville då att hon skulle hjälpa henne med att intyga för myndigheter att sonen var i fortsatt behov av sjukpensionering.

Jag ringde då till psykiatrin här i kommunen och berättade att jag var orolig för familjen. De svarade att eftersom han är myndig kan de inte göra så mycket. Men jag minns det som att de sa att de skulle följa upp det. Jag har också ringt till socialen och berättat att jag varit orolig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKz13Q/det-finns-fler-offer-an-sonen-i-det-har

Det handlar om två utsatta människor - där isoleringen började när pojken föddes och skedde p g a pappan/maken. Hon förmådde sedan inte skaka av sig och bli "vanlig" när maken dog, utan har levt kvar i den tillvaro han skapade och likadant har det blivit för sonen.

Skall man söka syndabockar i detta så är det inte kvinnan, utan samhällets ovilja och oförmåga att kliva in i situationer liknande denna.

Tänker också på Ystadsbarnen - där barnen flyttar hem till isoleringen igen så fort de blir myndiga. Att leva i en situation som är onormal för andra innebär inte att den inte normaliseras för dem som befinner sig i den.

Jag hoppas både mamman och sonen får adekvat hjälp nu.
Fler än systern har larmat! Ingen har ingripit!
Så tolkas lagen till myndigheternas bekvämlighet. Att föra statistik över ärenden, och avslå ansökningar om hjälp!
Citera
2020-12-04, 13:48
Medlem
Fortsättning: myndigheten kom dit för att mamman inte orkade och var trött. Då uppdagades allt detta. Kommunen ska komma Imorgon (idag) och se vad de kan stötta henne med.
Finns det något hon ångrar? Att hon inte har orkat. Följa med till tandläkare och sjukhus. Han har tappat tänderna i överkäken. Har hon diagnos? Psykiskt nedsatt och har själv implantat på överraden Sedan 1976.

Hon har mycket fina minnen, de har jobbat mycket med parapsykologi ihop och haft mycket änglar i lägenheten. Vackra stora änglar. Tror de på gud? Oja. Är religiösa.

De har hemtelefon. Hon vet inte vad planen är för sonen, men hennes önskan är att även om han inte får bo där får komma och hälsa på så hon får krama om honom.

Han har ett hemmagym, de tycker bra om att träna och prata och titta på tv. Hon är mer för gymnastik.
Citera
2020-12-04, 13:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Ja, eventuellt åtalbart runt det är sannolikt preskriberat. Och att han inte gått till skolan är inget brottsligt för en vårdnadshavare, trots skolplikt.
Jo det är faktiskt brottsligt för vårdnadshavare.
Citera
2020-12-04, 13:49
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag sa styvsyster för att associera till en grym saga. Det var nämligen just en saga.

Det där "skicket" var inte värre än att han kunde flyga upp från fotöljen i köket när systern klev in. "Skicket" var uppdiktat av en hämndlysten syster och såren vid fötterna var inte värre än att han var ute och spelade fotboll i orten en vecka tidigare.

Du överdriver precis som systern. Hon la över ansvaret på sjukvården som tänkte: herregud, vi måste göra nåt och satt igång en operation. Formodligen onödig och innan ordentlig diagnos fastställts. Han kommer hem i morrn. Gamgumman är oskyldig.

Roa sig och spela fotboll men.vill inte studera eller jobba. Då borde han inte ha betalt heller. Är han inskriven på AF? Gå hos en jobbcoach som kan hjälpa honom ut.
Citera
2020-12-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manubriumsterni
En moder har ansvar för att inte vanvårda sina barn (till exempel inte ge ordentlig mat, låta barnet sova på en filt på golvet, inte se till att han får adekvat tandvård, mm), och pojken togs från samhället av modern när han var 12-13 år, inte när han var över 18 år.

Vi vet ju faktiskt inte hur pojken hade det i tonåren. Han kanske var ett ”besvärligt” barn som modern då med sin svaghet och obearbetade trauman inte klarade av att hantera. Det enda hon kunde göra var att ta hand om honom. Hon kanske inte var tillräckligt stark för att pressa honom till ett mer självständigt liv och ”ta sitt föräldraansvar” med rationella och förnuftiga val. De började leva i ett symbiotiskt förhållande. Kanske inget omgivningen ser som ett hälsosamt och konstruktivt leverne men likväl tyckte de själva att det fungerade.

Vi vet helt enkelt inte hur hans tonår var.
Citera
2020-12-04, 13:50
Medlem
Kommer inte finnas nån här som ger mig ett vettigt svar på att han inte fick vara med sina syskon som han från början växte upp med och lekte med. Och sen kan vi komma in på skolan med skolplikt...har en del och säga där med. Han ska gå i skolan och även om han inte vill så skulle han fått hjälp även om det är han själv eller modern som ligger bakom det från början så skulle det utredas. Han blev totalt isolerad! Och hon skulle givit han rätt hjälp som moder. Och varför mådde hon dåligt när pappan gick bort? Hon hade ju sagt till nån granne att det var en lättnad?
Citera
2020-12-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Jag tror han tydde sig till sina syskon. Och då skulle dom bort!!!! Och det sker inte bara av en handvändning de sker successivt. Och det är att vända varandra mot varandra och tillslut sitter man i förövaren jävla grepp.
Sant!
Och de som blir utsatta för det märker det försent! Och gm vänder det mot de utsatta, - "barnen bryr sig inte", "sonen är sjuk och vill inte, orkar inte"...
Så lockas omgivningen att tycka synd om, och frikänna, gm. Och offren, de utsatta barnen, blir ännu mer skadade, pga att omgivningen återigen bekräftar gm!
Citera
2020-12-04, 13:54
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Roa sig och spela fotboll men.vill inte studera eller jobba. Då borde han inte ha betalt heller. Är han inskriven på AF? Gå hos en jobbcoach som kan hjälpa honom ut.

Du lastar väl inte mej för ett ev felbeslut som FK tagit? Du låter så arg.
Citera
2020-12-04, 13:54
Medlem
Fortsättning del 3:

Hur har sonen mått? Inte bra. Han har velat men inte orkat. Han har tappat livslusten som mamman.

Har det varit lite skönt att ha sonen kvar? Ja. Hon har varit rädd att förlora honom.

Reagerade ingen när hon tog honom ur skolan? Det var sonen som inte orkade. Lärarna försökte komma och hämta honom men sonen orkade inte. Han vägrade.

Hon vet inte om hon Någonsin får träffa honom igen.

Han har inte varit arg på henne och de har alltid haft världens bästa relation. De har haft god relation med grannar. Sonen har kommit och gått som han vill och kan handla. Men har inte umgåtts med Grannen på flera år då han verkar ha mått sämre.

Grannen säger att sonen är lugn och trevlig och älskar mat. Vilken fisk? Makrillfile, säger mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in