2020-12-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Tror jag läste att han fått sjukersättning sedan han var 22. För "vad" undrar man ju. För sitt psykiska måeende? På den tiden var det väl lättare att få till en sådan ersättning permanent.
Läste en intervju med barnvakten i Aftonbladet innan artikeln blev låst. Mamman hade tydligen bett henne om hjälp med att styrka "sonens måeende" eller något liknande.

Lär vi ju aldrig få veta, men det är inte omöjligt att ett barn som växt upp med en enligt uppgift rätt så tveksam fadersgestalt och en mor som inte lyckas hålla ihop det tar skada av en sådan uppväxt?

Hans äldre systrar försvann som vinden vad det verkar och kvar var han med sina och sin mors obehandlade trauman.

Kanske gick det allt för lättvindigt till eller så fanns det fig för det, känns inte väldigt meningsfullt att spekulera kring det in absurdum.
Citera
2020-12-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Tråden handlar inte om "några du vet". De tråden handlar om bor i en köpt bostadsrätt. Släpp detta nu.

Ok, tänker att det är märkligt om alla nu gått på samma högstadie att inte fler minns då det är liten ålderskillnad mellan syskonen. Borde märkas att ett av tre syskon har försvunnit så att säga.

Åhfan. Att mamman berättat att sonen föredrog att sitta hemma vid datorn läste jag att en fd klasskompis berättat. Vi får nästan hoppas att det är sant att han hade en dator att fördriva tiden med.
Det märktes att han försvann. Skolan och socialtjänsten försökte hjälpa till men han blev kvar hemma.
Citera
2020-12-03, 19:18
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
jag förstår inte en del som skriver här, de har fastnat helt i första rapporteringarna.
Ingenting av systerns första påstående tycks ju stämma.
Hon har gjort tre intervjuer.
Vid varje tillfälle har hon ändrat och mildrat sina uttalanden.
Antar att hon var desperat och därför överdrivet.
Hon hade ju rätt i att mamman och sonen är i behov av insatser från annat håll, men det är inte säkert att hon hade behövt tillkalla Ambulans, när han mycket väl kunnat åka i bil-taxi
och varför hon att tala ut i media?
Förstår verkligen inte att systern drog igång denna kalabalik, när det hade kunnat skötas på normalt sätt.
klart är ju att mamman o sonen behöver stöttning.
Hoppas denna syster nu går hem till sin mor och visar sin omsorg på ett bättre sått.
Familjemedlemmarna är i behov av många krissamtal där de får bearbeta allt svårt som hände och som det händer nu
Det är just därför jag funderat på systerns motiv - om det är någon slags ”hämnd” för oförätter långt bak i tiden.
Citera
2020-12-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Nej då. Om man har ett syskon som lever i misär så vill man förstås ändra på det. Det räcker verkligen som anledning.

Problemet är väl - var ska gränsen gå för ”misär”? Att man inte städar? Att man äter makrill och chips framför datorn? Om min 41-årige asociala bror inte går på gym, har utslag och röstar på fel parti, borde jag då anmäla, anmäla vaddå och vardå förresten? Hur fritt ska en vuxen få leva?
Citera
2020-12-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så ironiskt, när övriga samhället stängde ner pga corona och de egentligen levde ett corona-perfekt liv, då började de förstå att det inte är vettigt att vara instängd i 28 år.

Ja, det har du rätt i! För de kan det ju inte ha varit någon större skillnad.
Citera
2020-12-03, 19:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Problemet är väl - var ska gränsen gå för ”misär”? Att man inte städar? Att man äter makrill och chips framför datorn? Om min 41-årige asociala bror inte går på gym, har utslag och röstar på fel parti, borde jag då anmäla, anmäla vaddå och vardå förresten? Hur fritt ska en vuxen få leva?
Det finns många skribenter i denna tråd, som likt gammeldags socialkärringar, tjatar och predikar om hur sonen borde leva, samt gör allt för att smutskasta modern. Det är väl samma typ av kärringar som Thomas Quick satt i knäna på och berättade sina sagor en gång i tiden.
Citera
2020-12-03, 19:21
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är just därför jag funderat på systerns motiv - om det är någon slags ”hämnd” för oförätter långt bak i tiden.
En anledning kan väll vara att mamman favoriserade pojken..
Citera
2020-12-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Finns ingen källa på detta. Någon hade sett mamman snegla på energidryckor i affären och tog för givet att sonen hällde i sig stora mänger. I expressens reportage så är det mamman som dricker energidricka vid deras intervju. Märklig dryck för en 70-åring. Båda två kan ju ioförsig konsumera energidryck men det vet vi inte.

Hon köpte den till honom i affären. Hon sa att han bara sitter hemma och spelar och dricker energidricka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
jag förstår inte en del som skriver här, de har fastnat helt i första rapporteringarna.
Ingenting av systerns första påstående tycks ju stämma.
Hon har gjort tre intervjuer.
Vid varje tillfälle har hon ändrat och mildrat sina uttalanden.
Antar att hon var desperat och därför överdrivet.
Hon hade ju rätt i att mamman och sonen är i behov av insatser från annat håll, men det är inte säkert att hon hade behövt tillkalla Ambulans, när han mycket väl kunnat åka i bil-taxi
och varför hon att tala ut i media?
Förstår verkligen inte att systern drog igång denna kalabalik, när det hade kunnat skötas på normalt sätt.
klart är ju att mamman o sonen behöver stöttning.
Hoppas denna syster nu går hem till sin mor och visar sin omsorg på ett bättre sått.
Familjemedlemmarna är i behov av många krissamtal där de får bearbeta allt svårt som hände och som det händer nu

Men vad skulle du göra? Du kommer dit ser din bror ... sliten minst sagt. Ovårdad.
Han sover på golvet, på en matta med några filtar (bekräftat nu via Expressens hembesök)

Självklart reagerar med med ambulans, polis - för att någon objektivt reder ut allt innan kanske mor/son försvinner...

Sen om alla farhågor inte stämmer bra det, men det var helt rätt att reagera kraftfullt på en gång!
Citera
Medlem
Alltså det är tydligt att denna historia inte är svart eller vit. Jag får upplevelsen av att många bara utgår från sina egna normer, livsregler, erfarenheter etc. när det handlar om denna familj. Jag har själv en nära släkting som är väldigt psykiskt sjuk (mest troligt). Bor i ett riktigt förfall MEN har tack vare pension och inga missbruk el dylikt bostad. När denna släkting låg på sjukhus för några år sedan passade vi på att röja huset. Var FRUKTANSVÄRT där hemma. Även avföring och dylikt. Släktingen blev förbannad, kände sig trängd och kränkt, vilket vi fattar men ”det var ju för en god sak” tänkte vi i våra samveten. Han ville/vill bara sitta och måla hela dagarna och äta vetebullar. DET är kosten. Han har legat på sjukhus för näringsbrist och då har det varit extremt svårt att få in honom till sjukhus. Typisk 40-talist med icke tilltro till myndigheter. Ingen demenssjukdom el dylikt i botten bara mer ev odiagnostiserad typ autism/aspberger som har tydligt påverkat honom hela livet. Stänger ute hemtjänst och andra vård el sociala stödinsatser. Det finns ingenting att göra. Inga LPT el dylikt trots att han är en fara för sig själv med sitt leverne. Detta är ett av många exempel i denna värld och konsekvenserna av psykisk sjukdom/ohälsa samt att falla mellan stolarna i detta samhälle.
Citera
2020-12-03, 19:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
En anledning kan väll vara att mamman favoriserade pojken..
Ja, och fadern skall enligt uppgift ha avskytt ”negrer och turkar”. Med tanke på systrarnas respektive sällskap, så föll kanske deras levnadsval inte direkt fadern, eller modern, på läppen.
Citera
2020-12-03, 19:25
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det märktes att han försvann. Skolan och socialtjänsten försökte hjälpa till men han blev kvar hemma.
Märktes det verkligen? Ingen verkar minnas att han slutade gå dit. Rektorn säger:

Men om det är så att en elev avbryter sin skolgång – borde du inte komma ihåg det i så fall?
– Ja, det borde jag, och det borde också ha anmälts till socialtjänsten som jag hade ett väldigt nära samarbete med. Men det namn du säger, varken mannen eller hans mamma, det ringer ingen klocka hos mig. Jag är jätteledsen. Jag har ett rätt gott minne, så jag borde ha kommit ihåg det
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hon köpte den till honom i affären. Hon sa att han bara sitter hemma och spelar och dricker energidricka.
Ok, har missat det där fbinlägget. Mamman drack ju också energidryck..
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ja, och fadern skall enligt uppgift ha avskytt ”negrer och turkar”. Med tanke på systrarnas respektive sällskap, så föll kanske deras levnadsval inte direkt fadern, eller modern, på läppen.
Fast när pappan dog så var ju systrarna endast typ 15-17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in