Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Som jag skrev så är jag anhängare av vaccin. Jag tycker både att det var lämpligt att vaccinera och är övertygad om att slutresultatet hade blivit värre av att låta bli. Både globalt och lokalt.
Baserat på hans uttalande om vaccinering så hade kanske en tio år yngre Tegnell inte funnit det lämpligt att "landa i 3" som innebar att låta ett virus, som är "lindrigt för dom allra flesta", sprida sig med sjukvårdens föreställda maxkapacitet i förhållande till en fullständig felbedömning av antal smittade, som enda begränsningsfaktor.
Troligen så hade den yngre versionen inte heller ägnat sig att åt tona ner riskerna med uppenbara lögner som t ex att det skulle vara farligare att gå över gatan än att bli smittad.
Det är i vilket fall som helst intressant att upplysa om Tegnells roll i svininfluensavaccineringen, då förvånansvärt många av hans fans som verkar vara rabiata anti-vaxxers.
Framförallt tycker jag att det är intressant att vi fortfarande inte vet
vad det var som gjorde att så många unga människor fick narkolepsi av Pandemrix. Det finns flera hypoteser med inget definitivt svar.
Den gången tog jag själv inte vaccinet, men i dag är läget annorlunda och jag tror att storskalig vaccinering är det enda sättet att få bukt med pandemin. Sars-cov-2 och covid-19 kommer vi få leva med länge. Själva viruset kommer aldrig att försvinna med tanke på dess spridning.
När det gäller FHM:s strategi ska man hålla i minnet att vaccintillverkarna i mars trodde att de skulle kunna ha ett färdigutvecklat vaccin klart om tidigast ett år. En realistisk tidsplan för ett färdigt vaccin låg på tre till fem år.
Så sent som i oktober sa EU:s Ursula von der Leyen att I ett "extremt bästa scenario" kan EU ha ett vaccin I april.
Jag tror inte att någon trodde att det skulle gå så här fort. Britterna börjar vaccinera på måndag.