2020-12-03, 17:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En bebis föddes med antikroppar efter att mamman fått covid under graviditeten.

https://www.sciencealert.com/a-baby-was-born-with-protective-antibodies-after-mom-had-covid-19-during-pregnancy

Undrar om de kommer testa för antikroppar innan de vaccinerar? Och de som redan haft bekräftad covid-19, inte kommer väl de att behöva vaccinera sig?

Detta har jag funderat mycket på..

Nu vet vi ju inte än, men oftast ger vaccin ett bättre immunsvar än genomgången sjukdom.
Frågan är ju vad som händer om man vaccinerar någon som redan har antikroppar? Boostar man dom, eller händer andra spännande saker?

Skönt att Britterna börjar först. Vi får se om vi behöver stänga ner flygtrafiken för att stoppa mutanterna från att lämna öarna..
Citera
2020-12-03, 17:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är klart! Det är ju bara att skita ut några miljarder termosar och några isberg kolsyreis så är ju saken biff!

Tror du inte det får plats med mer än ett vaccin per termos?
Citera
2020-12-03, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror du inte det får plats med mer än ett vaccin per termos?

Du tror inte det blir en helvetes massa termosar även utan min uppenbara överdrift?
Senast redigerad av trazke 2020-12-03 kl. 17:23.
Citera
2020-12-03, 17:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Som jag skrev så är jag anhängare av vaccin. Jag tycker både att det var lämpligt att vaccinera och är övertygad om att slutresultatet hade blivit värre av att låta bli. Både globalt och lokalt.

Baserat på hans uttalande om vaccinering så hade kanske en tio år yngre Tegnell inte funnit det lämpligt att "landa i 3" som innebar att låta ett virus, som är "lindrigt för dom allra flesta", sprida sig med sjukvårdens föreställda maxkapacitet i förhållande till en fullständig felbedömning av antal smittade, som enda begränsningsfaktor.

Troligen så hade den yngre versionen inte heller ägnat sig att åt tona ner riskerna med uppenbara lögner som t ex att det skulle vara farligare att gå över gatan än att bli smittad.

Det är i vilket fall som helst intressant att upplysa om Tegnells roll i svininfluensavaccineringen, då förvånansvärt många av hans fans som verkar vara rabiata anti-vaxxers.
Framförallt tycker jag att det är intressant att vi fortfarande inte vet vad det var som gjorde att så många unga människor fick narkolepsi av Pandemrix. Det finns flera hypoteser med inget definitivt svar.
Den gången tog jag själv inte vaccinet, men i dag är läget annorlunda och jag tror att storskalig vaccinering är det enda sättet att få bukt med pandemin. Sars-cov-2 och covid-19 kommer vi få leva med länge. Själva viruset kommer aldrig att försvinna med tanke på dess spridning.

När det gäller FHM:s strategi ska man hålla i minnet att vaccintillverkarna i mars trodde att de skulle kunna ha ett färdigutvecklat vaccin klart om tidigast ett år. En realistisk tidsplan för ett färdigt vaccin låg på tre till fem år.
Så sent som i oktober sa EU:s Ursula von der Leyen att I ett "extremt bästa scenario" kan EU ha ett vaccin I april.
Jag tror inte att någon trodde att det skulle gå så här fort. Britterna börjar vaccinera på måndag.
Citera
2020-12-03, 17:21
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Presentera gärna vilka siffror som är förvanskade!

Inte något uttalande från herr Tegnell, utan presenterade siffror.
Menar du att officiella uppgifter från svenska myndigheter inte är giltiga om dessa kommuniceras muntligt av en hög chef på berörd myndighet? Om du inte menade det, varför kräver du undantag för det?
Citera
2020-12-03, 17:22
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
A young Australian man who was critically ill with COVID-19 and suffering early stages of sepsis made a remarkable recovery after being given massive doses of vitamin C, according to his doctors.[...]Professor Bellomo said after the patient had the megadose of vitamin C, the changes were "'remarkable".

"In a short period of time, we saw improved regulation of blood pressure, arterial blood oxygen levels and kidney function," he said.

https://www.abc.net.au/news/2020-12-03/mega-dose-of-vitamin-c-treats-sepsis-florey-institute-austin/12939202
Citera
2020-12-03, 17:23
Medlem
Hexen666s avatar
Det är nått som inte stämmer.

Här är en artikeln från i Maj angående äldreboenden:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-dodstal-pa-aldreboenden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasong

Citat:
– Om vi nu säger att vi inte lyckats skydda våra äldre på äldreboenden då är det snarlikt varje år i så fall, säger Thomas Lindén som är chef för avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården på Socialstyrelsen.

På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.

– Även om det är svårt och varje person som dör är sorg och tragedi så får man också se det stora perspektivet. Det är fler i år men det är ändå i samma storleksordning, säger han.

Och tittar man på intensivvårdsregistret så är antal vårdtillfällen under hösten inom normalen, t.om lägre, och dom vårdas inte längre än normalt nu. Så det tyder på att dödsfallen fortfarande sker inom äldrevården. Frågan är hur stor skillnad det är mot föregående år, om ens någon? Hur många dör på äldreboenden i snitt varje dag under höst/vinter ett vanligt år?

Hittills i år har totalt 85112 dödsfall rapporterats i sverige. Snittet är 90 000 per år, +/- några tusen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja nu börjar det kommer mer och mer forskning kring detta och därför citerar jag ditt inlägg för att fler i tråden ska ta till sig detta. Jag är ganska säker på att det är därför vi har stor samhällssmitta nu, att FoHM hela tiden sagt till befolkningen att asymptomatisk smitta inte har stor del i smittspridningen i Sverige "Anders Tegnell". Och därför kan inte befolkningen heller vara delaktiga i att minska smittspridningen. Där jag bor i Stockholm så åker det ambulanser hela tiden just nu.

Bra du tar upp detta! Många verkar leva kvar i ett slags narrativ att asymtomatisk smitta inte existerar. Våra restriktioner tar ju även avstamp från detta felaktiga narrativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Presentera gärna vilka siffror som är förvanskade!

Inte något uttalande från herr Tegnell, utan presenterade siffror.

tillskillnad från tegnell och fhm så behöver jag inte få saker och ting vetenskapligt bevisat först innan jag kan dra slutsatser kring att något är fel.

tex, om masker fungerar eller inte eller om barn smittar.
Citera
2020-12-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja nu börjar det kommer mer och mer forskning kring detta och därför citerar jag ditt inlägg för att fler i tråden ska ta till sig detta. Jag är ganska säker på att det är därför vi har stor samhällssmitta nu, att FoHM hela tiden sagt till befolkningen att asymptomatisk smitta inte har stor del i smittspridningen i Sverige "Anders Tegnell". Och därför kan inte befolkningen heller vara delaktiga i att minska smittspridningen. Där jag bor i Stockholm så åker det ambulanser hela tiden just nu.

Kan göra det ännu tydligare:

Jag tror det är de asymptomatiska som är superspreaders eftersom de har mycket högre virusnivåer i sig än symptomatiska, speciellt i svalget/näsan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33231841/
In conclusion, this study demonstrates that asymptomatic patients have higher SARSCoV-2 viral loads than symptomatic patients and unlike in the few study in the literature, a significant decrease in viral load of nasopharyngeal/oropharyngeal samples was observed with increasing disease severity.
Citera
2020-12-03, 17:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Menar du att officiella uppgifter från svenska myndigheter inte är giltiga om dessa kommuniceras muntligt av en hög chef på berörd myndighet? Om du inte menade det, varför kräver du undantag för det?

Jag menar att om man vi påstå att Sverige presenterat friserade siffror till worldometer osv, så räknas det inte att idioten Tegnell stått och hävdat att vi hade lägra dödstal ett visst datum. För de korrekta siffrorna ligger ändå på worldometer när dessa plottas in på rätt datum.

Förstår du bättre nu vad jag menar? Det var nämligen det vi diskuterade
Citera
2020-12-03, 17:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det sägs att 10% driver 80% av smittan. Om man räknar baklänges så blir det inga 8-10 ggr högre. Jag tror mörkertalet är betydligt lägre och det här kan ge stora problem. Tegnell tror ju att han ser en platå, liksom han gjorde i våras. Det ser inte jag. Det skulle också förklara varför vi har så lite seroprevalens i förhållande till antal smittade.

Enligt Imperial college är IFR ca 1% i höginkomstländer. Så ja, orealistiskt att mörkertalet skulle vara så stort

https://www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/

The report reveals that:

In high income countries, the estimated overall infection fatality ratio (IFR) is 1.15% (95% prediction interval 0.78-1.79).
In low-income countries, the estimated overall IFR is 0.23% (95% prediction interval 0.14-0.42).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in