Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Faktum är att massvaccinationen under svininfluensapandemin genomfördes mycket bra i Sverige.
Var det fel att förespråka vaccination mot svininfluensan, menar du? Även om Sverige av okänd anledning drabbades den gången var svininfluensan den gången en global pandemi som kan ha tagit runt 500 000 människoliv.
Det är inget konstigt med detta. Sverige sålde vidare de vaccindoser vi inte behövde eller donerade dem till länder som inte hade råd att själva köpa in vaccinet. Som du kanske vet var svininfluensan en pandemi, som var mycket allvarlig på många håll i världen.
Situationen är likadan i dag när det gäller vaccin mot covid-19: Både EU och Sverige har förhandsavtal om att köpa fler vaccindoser än vad som behövs till befolkningen eftersom man vill säkra tillgången på vaccin.
Det stämmer att svininfluensan inte drabbade Sverige särskilt hårt, men det var en allvarlig pandemi.
Narkolepsi var en biverkan av Pandemrix som drabbade framför allt Sverige och Finland, men den förekom även I några andra länder. I Sverige insjuknade runt 150-160 personer.
Anders Tegnell har ju helt rätt I det han säger här. Hur skulle Tegnell ha uttryckt sig i stället 🤔?
Vaccin är aldrig helt riskfria. Barn i Sverige har dött av de vaccin de flesta av oss får som små, men sjukdomen är ändå mer dödlig än vaccinet. När det gäller vaccin mot covid-19 tror jag att det kommer att dröja innan barn och ungdomar vaccineras.
Som jag skrev så är jag anhängare av vaccin. Jag tycker både att det var lämpligt att vaccinera och är övertygad om att slutresultatet hade blivit värre av att låta bli. Både globalt och lokalt.
Baserat på hans uttalande om vaccinering så hade kanske en tio år yngre Tegnell inte funnit det lämpligt att "landa i 3" som innebar att låta ett virus, som är "lindrigt för dom allra flesta", sprida sig med sjukvårdens föreställda maxkapacitet i förhållande till en fullständig felbedömning av antal smittade, som enda begränsningsfaktor.
Troligen så hade den yngre versionen inte heller ägnat sig att åt tona ner riskerna med uppenbara lögner som t ex att det skulle vara farligare att gå över gatan än att bli smittad.
Det är i vilket fall som helst intressant att upplysa om Tegnells roll i svininfluensavaccineringen, då förvånansvärt många av hans fans samtidigt verkar vara rabiata anti-vaxxers.