2020-12-03, 17:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
2020-11-30, 13:23

Nyligen så undrade jag när vi passerar 150 på IVA. Nu undrar jag när vi passerar 250.

Inom några dagar?

Så här ser det ut precis nu (enligt SVT):

Det ser ut som att vi passerar 250 imorgon. Eller ikväll. Just nu 249:

Citat:
Corona i intensivvården

Vårdas just nu: 249

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-03, 17:01
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
var hämtar worldometer sina siffror?

i sverige finns det stora eftersläppning och klart kan lite här och där undvika så gott det går att inte säga de riktiga siffrorna.

Eftersläpningen är så stor för Sverige att antal nysmittade per dag inte uppdaterats på över en månad. Andra länder klarar av det. Sen om dom är ärliga är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Det kan definitivt inte ha något att göra med att rapporteringen (och hanteringen, och och...) varierar mellan länderna och att det faktiskt inte går så lätt att få en på sekunden uppdaterad, helt korrekt snabb överblick över hela världen med en snabbglansning i en enda tabell över några nyckelvärden, det skulle vara helt otänkbart...

Visst, håller med om att det är svårt. Dock verkar uppdateringen fungera bättre för andra länder i samma tabell. Igår dog det 1 person i Sverige enligt worldometer. I förrgår 8 st. Dock synkar det totala antalet döda magiskt bra för Sveriges del, trots allt du skrev ovan.
Citera
2020-12-03, 17:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag konstaterade igår, Pfizers vaccin är väldigt svårt att använda till allmänheten, framförallt till de äldre då det är svårt att distribuera annat än till sjukhus dit det är svårt att föra de äldsta och dit man helst inte skall ta sig om man tillhör riskgrupperna.

Jag har jävligt svårt att förstå vad som är svårt att frysa ner en liten behållare till -70 när man kan transportera antimateria mellan kontinenter. Man kan använda en termos med kolsyreis.
Citera
2020-12-03, 17:02
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Faktum är att massvaccinationen under svininfluensapandemin genomfördes mycket bra i Sverige.
Var det fel att förespråka vaccination mot svininfluensan, menar du? Även om Sverige av okänd anledning drabbades den gången var svininfluensan den gången en global pandemi som kan ha tagit runt 500 000 människoliv.

Det är inget konstigt med detta. Sverige sålde vidare de vaccindoser vi inte behövde eller donerade dem till länder som inte hade råd att själva köpa in vaccinet. Som du kanske vet var svininfluensan en pandemi, som var mycket allvarlig på många håll i världen.

Situationen är likadan i dag när det gäller vaccin mot covid-19: Både EU och Sverige har förhandsavtal om att köpa fler vaccindoser än vad som behövs till befolkningen eftersom man vill säkra tillgången på vaccin.

Det stämmer att svininfluensan inte drabbade Sverige särskilt hårt, men det var en allvarlig pandemi.

Narkolepsi var en biverkan av Pandemrix som drabbade framför allt Sverige och Finland, men den förekom även I några andra länder. I Sverige insjuknade runt 150-160 personer.
Anders Tegnell har ju helt rätt I det han säger här. Hur skulle Tegnell ha uttryckt sig i stället 🤔?

Vaccin är aldrig helt riskfria. Barn i Sverige har dött av de vaccin de flesta av oss får som små, men sjukdomen är ändå mer dödlig än vaccinet. När det gäller vaccin mot covid-19 tror jag att det kommer att dröja innan barn och ungdomar vaccineras.
Som jag skrev så är jag anhängare av vaccin. Jag tycker både att det var lämpligt att vaccinera och är övertygad om att slutresultatet hade blivit värre av att låta bli. Både globalt och lokalt.

Baserat på hans uttalande om vaccinering så hade kanske en tio år yngre Tegnell inte funnit det lämpligt att "landa i 3" som innebar att låta ett virus, som är "lindrigt för dom allra flesta", sprida sig med sjukvårdens föreställda maxkapacitet i förhållande till en fullständig felbedömning av antal smittade, som enda begränsningsfaktor.

Troligen så hade den yngre versionen inte heller ägnat sig att åt tona ner riskerna med uppenbara lögner som t ex att det skulle vara farligare att gå över gatan än att bli smittad.

Det är i vilket fall som helst intressant att upplysa om Tegnells roll i svininfluensavaccineringen, då förvånansvärt många av hans fans samtidigt verkar vara rabiata anti-vaxxers.
Citera
2020-12-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Seriöst? Hänger du inte med alls?
Siffrorna på Worldometer är helt korrekta. Det är bara att alla siffror hamnar på rätt datum. Det är nämligen så Sverige rapporterar.

Om du vill hävda mörkning osv, behöver du läsa på lite. Annars framstår du bara dum.

men varifrån hämtar worldometer sin data, har de ett integrerat api? kommer uppgifterna direkt från sjukhusen?

mörkläggning förekommer det säkert. man vill ju skydda sverigebilden.
hur tror du sverige skulle se ut ifall det framkom att de skiter i sitt folk explicit?

ja har ju följt en del corona pandemin, och jag vet att sverige masserar sina siffror.

de har dragit lögner gång på gång
Citera
2020-12-03, 17:04
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så kanske att de med milda eller inga symptom inte är positive om man spekulerar. Det är intressant hur olika sjukdomen slår. Kan det vara så att de med milda eller inga symptom bär på en viss immunitet men ändå ger positivt utslag på testen?

https://cormandrostenreview.com/report/
Citera
2020-12-03, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har jävligt svårt att förstå vad som är svårt att frysa ner en liten behållare till -70 när man kan transportera antimateria mellan kontinenter. Man kan använda en termos med kolsyreis.

Det är klart! Det är ju bara att skita ut några miljarder termosar och några isberg kolsyreis så är ju saken biff!
Citera
2020-12-03, 17:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Väldigt litet urval. 40 st. Alla med lunginflammation efter infektion. Inte konstigt att dessa har nedsatt funktion en tid efter. Man behöver väl också en kontrollgrupp med personer som fått lunginflammation av andra infektioner och jämföra med covidgruppen?

Det hela är definitivt på ett tidigt stadium. Men, det har skrivits om lindrigt sjuka som upplevt nedsatt prestationsförmåga efter infektionen. Hittills har någon orsak till den nedsatta prestationsförmågan ofta inte kunnat diagnosticerats. Den här metoden kan vara en framkomlig väg för att ställa en diagnos.

Vi får se när metoden testats mer och vi har mer resultat.

Citera
2020-12-03, 17:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
C19.se och platz.se stämmer bättre än Worldometer.

Ja, men dessa rapporterar på ett annat sätt.
De tar siffrorna direkt från våra regioner. Det kan vi ju inte begära av worldometer.
Saken är hur som helst att det inte handlar om friserade siffror utan rapporteringsmodellen
Citera
2020-12-03, 17:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Vaccin är aldrig helt riskfria. Barn i Sverige har dött av de vaccin de flesta av oss får som små, men sjukdomen är ändå mer dödlig än vaccinet. När det gäller vaccin mot covid-19 tror jag att det kommer att dröja innan barn och ungdomar vaccineras.
En bebis föddes med antikroppar efter att mamman fått covid under graviditeten.

https://www.sciencealert.com/a-baby-was-born-with-protective-antibodies-after-mom-had-covid-19-during-pregnancy

Undrar om de kommer testa för antikroppar innan de vaccinerar? Och de som redan haft bekräftad covid-19, inte kommer väl de att behöva vaccinera sig?
Citera
2020-12-03, 17:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
men varifrån hämtar worldometer sin data, har de ett integrerat api? kommer uppgifterna direkt från sjukhusen?

mörkläggning förekommer det säkert. man vill ju skydda sverigebilden.
hur tror du sverige skulle se ut ifall det framkom att de skiter i sitt folk explicit?

ja har ju följt en del corona pandemin, och jag vet att sverige masserar sina siffror.

de har dragit lögner gång på gång

Presentera gärna vilka siffror som är förvanskade!

Inte något uttalande från herr Tegnell, utan presenterade siffror.
Citera
2020-12-03, 17:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Jag tror det är de asymptomatiska som är superspreaders eftersom de har mycket högre virusnivåer i sig än symptomatiska, speciellt i svalget/näsan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33231841/
In conclusion, this study demonstrates that asymptomatic patients have higher SARSCoV-2 viral loads than symptomatic patients and unlike in the few study in the literature, a significant decrease in viral load of nasopharyngeal/oropharyngeal samples was observed with increasing disease severity.

Ja nu börjar det kommer mer och mer forskning kring detta och därför citerar jag ditt inlägg för att fler i tråden ska ta till sig detta. Jag är ganska säker på att det är därför vi har stor samhällssmitta nu, att FoHM hela tiden sagt till befolkningen att asymptomatisk smitta inte har stor del i smittspridningen i Sverige "Anders Tegnell". Och därför kan inte befolkningen heller vara delaktiga i att minska smittspridningen. Där jag bor i Stockholm så åker det ambulanser hela tiden just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in