Citat:
Ursprungligen postat av
Karnor02
Jag förstår det och blir frustrerad! För att en människa som vart fullt normal gått i vanlig skola och hittas och måste akut få läkarvård och är underutvecklad med inga tänder efter 20 år är horribelt. Då är det ju bara inse att han haft ett helvete men vet inte bättre och skyddande av sin mor är hjärntvätt. Han borde bli tvångs omhändertagen få rätt hjälp. Om han nu blivit psykad så måste det utredas ordentligt, inte ett litet förhör och sen släppa allt och ta hans ord. Det är ju som å fråga en självmordsbombare tänker du spränga "där" förmodligen svara dom nej, och gör det sen ändå. Killen är ju rädd för omvärlden. Det måste successivt utredas och bearbeta killen.
Alltså jag håller givetvis med. Det är för jävligt från början till slut! Hans liv är ju förstört!
Men en sådan sak som de saknade tänderna vet vi ingenting om. Han kan ha varit utan dom i 20 år, 2 år eller 2 dagar liksom. Vi vet heller inte om avsiktlig hjärntvätt och psykningar förekommit. Mamman har ju uppenbarligen själv varit psykisk sjuk och kanske inte haft något uppsåt- eller ens förstått att hon utsatt sin son för psykisk terror.
Det är ju heller inte så att polisens förhör är det sista som sker i detta ärende. Alltså sjukvård, psykiatri, socialtjänst, kommunen etc. kommer ju att ha otroligt mycket undersökning, utredning, kontakt och uppföljning med honom - Och dyker någonting nytt upp där, så kommer ju polisen att informeras. Men annars är ju detta just nu bedömt som att inget brott begåtts.
Gällande "tvångsomhändertagning" kan jag tänka mig att han till en början kommer att vårdas i psykiatrin enligt LPT. Beroende på vilken problematik han har så kommer han därefter troligen att få rätt till LSS-boende, Socialpsykiatriboende eller någon form av boendestöd i hemmet. Så den biten löser sig nog.