Citat:
Ursprungligen postat av
Zache
Det är en mycket bra fråga. Alltid knepigt med tvångsåtgärder och det finns tyvärr tråkiga exempel inom just socialtjänsten, vet inte vad man ska jämföra med i sjukvården annat än tvångsinläggning på psyk. Principiellt bör väl självbestämmanderätten gå först men jag håller med dig om att det finns tillfällen då individen skadar sig själv helt i onödan, så att säga.
Ser du någon möjlighet att dagens teknik och system kan vara till hjälp? Att instanserna t ex påminns om att hålla koll på vissa medborgare så deras rättmätiga vård/omsorg inte riskeras att glömmas bort eller trilla mellan stolar?
Jag tror till att börja med att man måste våga ta bort de vattentäta skotten mellan olika myndigheter. Samkör systemen och släpp onödig sekretess. Då kan man lättare upptäcka sånt som är på väg att spåra ur.
Det är nog mer troligt att de inte fått det stöd från samhället de skulle ha behövt. Dvs att de bedömts klara sig utan hjälp. Det är nog lika vanligt som att man nekar att ta emot hjälp. Sedan är mycket hjälp inriktad på att personerna ska motiveras att utföra uppgifter själva, istället för att faktiskt få praktisk hjälp, det kanske hade varit rimligast att de tex fick hjälp med sanering (som de måste bekosta själva, eller genom socialtjänsten, för deras inkomster räcker inte) och sedan hemtjänst.
Bara i min trappuppgång finns två personer som hade behövt stöd men som inte får det. Den ena placerad där av soc, den andra får uppenbart otillräckligt stöd av hemtjänst och psykiatri som inte verkar ha tid.