2020-12-03, 12:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Har det riktats någon offentlig kritik mot systern? Har hon i s f gått i svaromål?
Citera
2020-12-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ja, och det kan hon säkert ha glädje av på ålderns höst. Särskilt med tanke på hur hon nu blivit schavotterad i pressen. Kanske kan hon ta med sig sonen och köpa sig ett fint sommarhus i Spanien?
Jaaa!! Vore inte mer än rätt, förslagsvis kan hon ju dela slantarna sen , med gossen!!
PseudoTrakasserier, som detta som nu rullat på mot mor+son i några dagar i slaskpressen, det är aldrig okej i ett mentalt friskt rike!
Citera
2020-12-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Det heter ”Jag tror på det här när jag ser det” om det kommer bli någon utredning om tjänstefel.

Det blir det nog inte oavsett, eftersom brottet Tjänstefel har en preskriptionstid på 5 år och Grovt tjänstefel på 10 år...
Citera
2020-12-03, 12:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaaa!! Vore inte mer än rätt, förslagsvis kan hon ju dela slantarna sen , med gossen!!
PseudoTrakasserier, som detta som nu rullat på mot mor+son i några dagar i slaskpressen, det är aldrig okej i ett mentalt friskt rike!
Det påminner mig om när massmedia snöade in på en av de första som misstänktes för mordet på utrikesminister Lindh. Han, och hans mor, hängdes väl ut på alla möjliga sätt innan det stod klart att han var oskyldig. Jag tror att han fick ett ”fint” skadestånd sedan?

För att inte tala om ”35-åringen” som tvingades ha polisskydd och senare emigrerade.
Citera
2020-12-03, 12:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det är en mycket bra fråga. Alltid knepigt med tvångsåtgärder och det finns tyvärr tråkiga exempel inom just socialtjänsten, vet inte vad man ska jämföra med i sjukvården annat än tvångsinläggning på psyk. Principiellt bör väl självbestämmanderätten gå först men jag håller med dig om att det finns tillfällen då individen skadar sig själv helt i onödan, så att säga.

Ser du någon möjlighet att dagens teknik och system kan vara till hjälp? Att instanserna t ex påminns om att hålla koll på vissa medborgare så deras rättmätiga vård/omsorg inte riskeras att glömmas bort eller trilla mellan stolar?

Jag tror till att börja med att man måste våga ta bort de vattentäta skotten mellan olika myndigheter. Samkör systemen och släpp onödig sekretess. Då kan man lättare upptäcka sånt som är på väg att spåra ur.

Det är nog mer troligt att de inte fått det stöd från samhället de skulle ha behövt. Dvs att de bedömts klara sig utan hjälp. Det är nog lika vanligt som att man nekar att ta emot hjälp. Sedan är mycket hjälp inriktad på att personerna ska motiveras att utföra uppgifter själva, istället för att faktiskt få praktisk hjälp, det kanske hade varit rimligast att de tex fick hjälp med sanering (som de måste bekosta själva, eller genom socialtjänsten, för deras inkomster räcker inte) och sedan hemtjänst.

Bara i min trappuppgång finns två personer som hade behövt stöd men som inte får det. Den ena placerad där av soc, den andra får uppenbart otillräckligt stöd av hemtjänst och psykiatri som inte verkar ha tid.
Citera
2020-12-03, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det blir det nog inte oavsett, eftersom brottet Tjänstefel har en preskriptionstid på 5 år och Grovt tjänstefel på 10 år...

Sjysst system. Med andra ord Sveriges lagar räcker inte hela vägen. Varför ha en stat kan man fråga sig?
Citera
2020-12-03, 12:22
Medlem
Citat:
Kan vara så att han inte heter Carl Philip Edmund Bertil och därmed brydde sig ingen från myndighetshåll?
Bra gissning.
Citera
2020-12-03, 12:25
Medlem
Allt var överdrivet. Han har kunnat lämna när han vill, tror mer att han är eftersatt och inte haft nåt annat väl än att stanna kvar.
Citera
2020-12-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är nog mer troligt att de inte fått det stöd från samhället de skulle ha behövt. Dvs att de bedömts klara sig utan hjälp. Det är nog lika vanligt som att man nekar att ta emot hjälp. Sedan är mycket hjälp inriktad på att personerna ska motiveras att utföra uppgifter själva, istället för att faktiskt få praktisk hjälp, det kanske hade varit rimligast att de tex fick hjälp med sanering (som de måste bekosta själva, eller genom socialtjänsten, för deras inkomster räcker inte) och sedan hemtjänst.

Bara i min trappuppgång finns två personer som hade behövt stöd men som inte får det. Den ena placerad där av soc, den andra får uppenbart otillräckligt stöd av hemtjänst och psykiatri som inte verkar ha tid.

Jag hör dig. Mitt inlägg handlade inte specifikt om familjen i Handen, om det är dem du menar med "de"?

Det är som du säger väldigt vanligt att man nekar hjälp, eller kanske söker hjälp först och när man väl får den sedan svänger om och ångrar sig. Har nån sån filur i mitt hus också. Han mår verkligen inget bra ibland, vilket hörs tydligt. Vi grannar vet dock att berörda instanser redan är informerade, inte mycket vi kan göra och anmäler man är det ungefär det svaret man får.
Citera
2020-12-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Farit illa? Han var ju ute och spelade fotboll häromveckan?

Systerns beskrivning av sin bror är ju grovt förtal. "Förvirrad och svårt medtagen man". Man ska inte lyssna på lögnare. Det har pressen gjort.

En man som den här kan man inte tvångsvårda. Först måste han vara farlig för sig själv eller annan. Modern har ju fått den stora oskyldigstämpeln så vad ska du tvångsvårda henne för?

Fråga: Vad har systern sagt och i vilken media?
Citera
2020-12-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Farit illa? Han var ju ute och spelade fotboll häromveckan?

Systerns beskrivning av sin bror är ju grovt förtal. "Förvirrad och svårt medtagen man". Man ska inte lyssna på lögnare. Det har pressen gjort.

En man som den här kan man inte tvångsvårda. Först måste han vara farlig för sig själv eller annan. Modern har ju fått den stora oskyldigstämpeln så vad ska du tvångsvårda henne för?

Fotboll? Källa på det,?
Han hade ju inga tänder ens.
Citera
2020-12-03, 12:28
Medlem
Citat:
Sjysst system. Med andra ord Sveriges lagar räcker inte hela vägen. Varför ha en stat kan man fråga sig?

Menar du att det är allmänt fel med preskription eller vad menar du? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in