2020-04-22, 07:35
Medlem
Här borde det finnas två olika varianter. a) han som äger lgh blir dömd. b) han som äger lgh berättar vem som äger sprängmedlen och att denne erkänner. Eftersom lgh-innehavaren inte vill gola så måste alternativ a) gälla och han blir dömd. Men i vårt rättssystem slipper någon bli dömd för sprängmedlen. Sen kan man undra lite över - finns inget DNA på påsen med sprängmedel ?
Citera
2020-04-22, 08:17
Medlem
Är det någon som har domen?
Citera
2020-04-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/knarkhandlare-hade-2-kg-sprangmedel-hemma-frias

Hur gick det här till? Korrupta domare? Kommer hovrätten att ändra domen? Ja dynamiten i min lägenhet är någon annans... jo tjena! Inte konstigt att sprängningarna fortsätter när kriminella får gå fria!

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Är det någon som har domen?

Nacka TR B 32-20:
* https://forumfiles.com/xdH8fesdo0/Nacka_TR_B_32-20_Dom_2020-04-14_pdf

13 tilltalade...
Citera
2020-04-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackdaniels1098
Så då ska alltså bland annat ca: 90% av alla politiker, 85% av alla som sitter i styrelse för storbolag samt grovt uppskattat kanske 60% av poliser i Sverige låsas in på tvångsvård enligt dig? Eller missuppfattar jag ditt inlägg?

Inlägget missuppfattade du kanske, man sammantaget så är du förmodligen ganska rätt. Att cirkulera deltagarna och upprätthållarna av ett dysfunktionellt och samhällsskadligt system som främst har till syfte att gynna några få samtidigt som man ger sken av funktionalitet och positiv utveckling är förmodligen ett steg på vägen av flera olika skäl.
Citera
2020-04-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nacka TR B 32-20:
* https://forumfiles.com/xdH8fesdo0/Nacka_TR_B_32-20_Dom_2020-04-14_pdf

13 tilltalade...

Så om jag förstår domen rätt så friades alltså GM genom hans ursäkt att någon annan placerat dynamiten i HANS lägenhet? Domarna köper det såklart rakt av. Hur naiva får dom vara?
Citera
2020-04-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostinparadise
Här borde det finnas två olika varianter. a) han som äger lgh blir dömd. b) han som äger lgh berättar vem som äger sprängmedlen och att denne erkänner. Eftersom lgh-innehavaren inte vill gola så måste alternativ a) gälla och han blir dömd. Men i vårt rättssystem slipper någon bli dömd för sprängmedlen. Sen kan man undra lite över - finns inget DNA på påsen med sprängmedel ?
Håller med. Kanske är detta en kombo av dålig åklagare/ skicklig advokat?
Citera
2020-04-22, 20:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Så om jag förstår domen rätt så friades alltså GM genom hans ursäkt att någon annan placerat dynamiten i HANS lägenhet? Domarna köper det såklart rakt av. Hur naiva får dom vara?

Som jag förstår det ville dommarna fälla, medan nämdemännen vill frikänna. Det finns skäl att anta att nämdemännen har lite för goda kontakter med den här perosnen eller hans kompisar. Eller har hotats. Hur som helst; systemet med att nämdemännen är från samma geografiska område som dom som döms är ett problem. Vem sätter dit sin egen langare?
Citera
2020-04-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Som jag förstår det ville dommarna fälla, medan nämdemännen vill frikänna. Det finns skäl att anta att nämdemännen har lite för goda kontakter med den här perosnen eller hans kompisar. Eller har hotats. Hur som helst; systemet med att nämdemännen är från samma geografiska område som dom som döms är ett problem. Vem sätter dit sin egen langare?

En domare och en nämdeman (moderaten Elisabet Engström) vill döma den tilltalade för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor (grovt brott).
Citera
2020-04-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
En domare och en nämdeman (moderaten Elisabet Engström) vill döma den tilltalade för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor (grovt brott).
Vad hade dom andra nämdemännen för partibok?
Citera
2020-04-23, 00:37
Medlem
Citat:
Vad hade dom andra nämdemännen för partibok?
Vet ej vilka de övriga var, det framgår inte av domen.
Citera
2020-04-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nämndemän är typ alltid efterblivna, fattar inte hur folk är förvånade över hur usla tingsrätterna är.
Citera
2020-12-02, 23:14
Medlem
Någon som vet om hovrätten dömde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem