2020-12-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Region Stockholm antal testade:
V45 41 670
v46 44 854
V47 46 414
V48 53 862

Enligt FHMs veckodata

Yes själv kikade jag på lägesrapporterna från regionens hemsida.
Citera
2020-12-02, 21:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Livsmedelsverket säger att kosttillskott inte har positiv effekt men ZOE COVID Symptom Study App säger att vi får ett visst skydd av d-vitaminintag tex.

"https://www.nutritioninsight.com/news/covid-19-risk-reduced-by-probiotics-omega-3s-multivitamins-and-vitamin-d-in-modest-but-significant-l ink.html"

Dessutom har man visat att högt intag av vitamin d3 efter positivt test gör att du blir av med viruset fortare.

https://pmj.bmj.com/content/early/2020/11/12/postgradmedj-2020-139065

"– Kommer det resultat från välgjorda kontrollerade studier som visar på positiv effekt ändrar vi på vår praxis inom vården, säger han.

LÄS MER: Livsmedelsverket: Nej, kosttillskott skyddar inte mot covid-19

Även Livsmedelsverket anser att det finns för lite kunskapsunderlag för att slå fast D-vitaminernas koppling till covid-19.

– Vad är hönan och vad är ägget? Blir man mer sjuk för att man har D-vitaminbrist eller får man D-vitaminbrist för att man är väldigt sjuk? Säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket."

I UK skickar man ut D vitamin till riskgrupper men här i Sverige har Tegnellismen slagit slint o man kan inte ens rekommendera ofarliga kosttillskott.

Åsnan kanske bör ta sig en funderare varför vi inte har epidemier av förkylningar och influensa på sommaren.
Senast redigerad av okok1 2020-12-02 kl. 21:22.
Citera
2020-12-02, 21:16
Medlem
lasternassummas avatar
USA
I USA är nu nivån av döda per dag ökande och på väg att passera nivån då det var som högst i april i våras. Samtidigt kommer flera varningssignaler.

911 system in U.S. 'at a breaking point,' ambulance group says
https://news.yahoo.com/911-system-u-breaking-point-213028817.html

Coronavirus updates: 20,000 cases set California record; ICU capacity at all-time low
https://www.sacbee.com/news/coronavirus/article247549520.html

Är situationen i Europa likartad den i USA?

Kommer ökningen att fortsätta eller närmar vi oss en peak?

Om ökningen fortsätter kan det bli en tung vinter.

Citera
2020-12-02, 21:18
Medlem
Madagascars avatar
Det är många dödsfall i USA nu (2000 hittills idag). Jag förmodar att det är en effekt av underrapportering under thanksgiving:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Men några dagar senare är det ju möjligt att vi kommer se ökad smittspridning som ett resultat just av thanksgivingfirandet.
Citera
2020-12-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM:s senaste skattning från 23/11 ligger också över 1 med svagt ökande trend. Så ja, R lär sannolikt ligga över 1 fortfarande som också min källa anger. Kompensationen för antal testade individer är marginell för tillfället, rör sig kanske om några få procent eller så beroende på hur mycket testningen ökar/minskar per serieintervall.

Ökningen av antalet tester sedan v44 har i genomsnitt varit 1,2-1,3 % per dag senaste veckorna vilket innebär runt 5-6 % ökning per serieintervall (5 dagar snitt). Det är därför högst osäkert att R ligger över 1.
Citera
2020-12-02, 21:20
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I Sverige har vi löst det på ett annat sätt, genom vår berikning av livsmedel, så behovet här är inte lika stort. Fast vet man med sig att man inte konsumerar D-vitaminberikade livsmedel bör man naturligtvis ta ett tillskott, och visst kan man undra över den torftiga maten på äldreboenden, om den verkligen håller måttet, även om den bör vara sammansatt av en dietist.
Att vi har löst det på annat sätt är väl ändå en överdrift? Jag har t ex svårt att tro att 75-åringar dricker 2 liter utav viss mjölk, per dag, för att nå upp till rekommenderat intag.

Många pensionärer dricker troligen ingen mjölk alls och att dom skulle kompensera det med yoghurt eller 100g margarin, av rätt typ, är nog inte heller särskilt sannolikt.

I Sverige är det obligatorisk att berika viss mjölk, fil, yoghurt och motsvarande vegetabiliska och laktosfria alternativ samt vissa matfetter med D-vitamin. Nya berikningskrav trädde i kraft den 16 maj 2018. Enligt dessa ska mejeriprodukter och motsvarande växtbaserade alternativ med fetthalt på högst 3 procent innehålla 1 mikrogram per 100 milliliter. Margariner och matfettsblandningar ska innehålla 20 mikrogram per 100 gram.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
Citera
2020-12-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ökning.

Fram till vecka 46 ja. Inte därefter.
Citera
2020-12-02, 21:28
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Både jag och min fru jobbar inom web-läkarna, alltså inte inom just det företaget, men inom web-sjukvården.

I våras var det få, nästan ingen under 20 år som sökte vård beträffande covid-19. Vill nog säga 25 år.

Det som har hänt nu är att åldern har gått ner drastiskt på kort tid. Det går knappt att jämföra veckorna 3-4 veckorna tillbaka med nu. Vi får in mängder med ungdomar med symtom.

Det som sticker ut är att vi får in barn 10-12 år med hög feber och hosta som söker vård för covid-19.

Min fru skickade in två barn idag (med konstaterad covid-19) till akuten.

Finns en separat tråd med mycket artiklar där forskare pratar om vad som kan ske.
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-12-02, 21:31
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Både jag och min fru jobbar inom web-läkarna, alltså inte inom just det företaget, men inom web-sjukvården.

I våras var det få, nästan ingen under 20 år som sökte vård beträffande covid-19. Vill nog säga 25 år.

Det som har hänt nu är att åldern har gått ner drastiskt på kort tid. Det går knappt att jämföra veckorna 3-4 veckorna tillbaka med nu. Vi får in mängder med ungdomar med symtom.

Det som sticker ut är att vi får in barn 10-12 år med hög feber och hosta som söker vård för covid-19.

Min fru skickade in två barn idag (med konstaterad covid-19) till akuten.

För någon inom företaget statistik. Om ej. Så borde ni få igång det. Viktigt att få en kurva på
den utvecklingen.
Citera
2020-12-02, 21:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
USA
I USA är nu nivån av döda per dag ökande och på väg att passera nivån då det var som högst i april i våras. Samtidigt kommer flera varningssignaler.

911 system in U.S. 'at a breaking point,' ambulance group says
https://news.yahoo.com/911-system-u-breaking-point-213028817.html

Coronavirus updates: 20,000 cases set California record; ICU capacity at all-time low
https://www.sacbee.com/news/coronavirus/article247549520.html

Är situationen i Europa likartad den i USA?

Kommer ökningen att fortsätta eller närmar vi oss en peak?

Om ökningen fortsätter kan det bli en tung vinter.

2000 covid-patienter på IVA i Kalifornien.

Det är som om vi i Sverige skulle ha 500 om man justerar för skillnad i befolkningsstorlek. Vi är inte där än, men vi var där i våras. Just nu är det 238.

Och Kaliforninen har 8500 hospitalized. Där ligger Sverige ungefär lika med 2000 covidpatienter på sjukhus.

De är lite bättre på att rädda livet på folk i Kalifornien jämfört med både Sverige och USA i allmänhet.
Citera
2020-12-02, 21:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är många dödsfall i USA nu (2000 hittills idag). Jag förmodar att det är en effekt av underrapportering under thanksgiving:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Men några dagar senare är det ju möjligt att vi kommer se ökad smittspridning som ett resultat just av thanksgivingfirandet.

Till viss del var den en underrapprtering under helgen, men höga siffror två dagar i rad är nog ett dåligt tecken...

Jag gissar att det tar bortemot en vecka innan vi ser ökningen efter thanksgiving.

Citera
2020-12-02, 21:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
2000 covid-patienter på IVA i Kalifornien.

Det är som om vi i Sverige skulle ha 500 om man justerar för skillnad i befolkningsstorlek. Vi är inte där än, men vi var där i våras. Just nu är det 238.

Och Kaliforninen har 8500 hospitalized. Där ligger Sverige ungefär lika med 2000 covidpatienter på sjukhus.

De är lite bättre på att rädda livet på folk i Kalifornien jämfört med både Sverige och USA i allmänhet.

Så länge antalet fall håller sig inom kapacitetsgränsen fungerar det ganska bra.

När gränsen passeras blir det fult.

Mitt intryck är att det är nära kapacitetsgränsen i delar av USA och delar av Europa.

Jag hoppas att vi ser en topp snart och att det minskar sedan. Först fall och sedan dödstal. Jag hoppas, men är inte övertygad...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in