2020-12-02, 19:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Yes. Region Stockholms uppdatering igår där det klart och tydligt står att det gjordes över 10000 fler tester än föregående vecka dvs v47, är naturligtvis bara fake news.
Men det gjordes ju extra få tester v47, läs länken jag skickade.
Citera
2020-12-02, 19:36
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Så länge riskgrupper vaccineras är läget lungt. Viruset kan gott bränna igenom den friska delen av befolkningen utan någon större fara.

Absolut. Bara det att cirka 18% blir långtidspåverkade. Många miljarder...
Citera
2020-12-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Störd?

Charlie Eriksson var en frisk och vältränad 29-åring tills han drabbades av covid-19.
Nu har han varit sjuk i fem veckor och uppmanar alla att följa restriktionerna – inte bara äldre och personer i riskgrupp.
”Covid-19 har brutit ned min kropp och satt sig på lungorna. De vet inte hur länge jag kommer vara sjuk. Men troligtvis många veckor till”, skriver han i ett inlägg på Facebook.

https://www.expressen.se/gt/charlie-30-sjuk-i-corona-varnar-andra-unga-brutit-ned-min-kropp/
När jag var runt 25 fick jag en extremt jobbig flunsa. Tog säkert 3-4 veckor innan jag var tillbaka på banan igen efter det att febern hade lagt sig. Inte fick jag någon artikel i Expressen för det. Självklart är Covid inte bra, men sannorlikheten att drabbas allvarligt är inte speciellt hög.
Citera
2020-12-02, 19:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ok. Du har ju tidigare gjort väldigt bra analyser. Dock är jag tveksam till att smittan helt plötsligt bara skulle vända ner utan hårda åtgärder. Vintern har ju inte ens börjat än och smittspridningen är bara i initialskedet. Smittan börjar få ett grepp på oss, precis enligt Anders Tegnells plan.
Det är normalt att smittan vänder neråt av sig självt. Ju fler som smittats, desto färre mottagliga kvar, och det får r att sjunka. R behöver inte sjunka så mycket, bara från strax över ett till strax under, för att det ska vända. Ingen vet riktigt hur stor del av befolkningen som är mottagliga.
Citera
2020-12-02, 19:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nå, vad säger du idag om siffran du tycker att jag oärligt drog ur arslet?

Att den var fel? Vad annars?
Citera
2020-12-02, 19:41
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Så länge riskgrupper vaccineras är läget lungt. Viruset kan gott bränna igenom den friska delen av befolkningen utan någon större fara.

Exakt! Och helt säkert bättre för ens immunförsvar att få en äkta släng av skiten istället för nåt oprövat skit framstressat på labb. Vi får tacka Tegnell för en idag väldigt omfattande folkimmunitet. Kan gå precis hur som helst för länder som försökt gömma sig
Citera
2020-12-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Platå blir det först när R = 1. För att det skall börja minska måste R under 1.

Som det ser ut nu så dröjer det till nästa vecka.

Beror på hur R beräknas. Den pendlar runt 1 nu samtidigt som antalet testade individer har ökat för varje vecka. Finns ingen stabil referensgrupp i nuläget.
Citera
2020-12-02, 19:44
Avslutad
Citat:
Yes. Region Stockholms uppdatering igår där det klart och tydligt står att det gjordes över 10000 fler tester än föregående vecka dvs v47, är naturligtvis bara fake news.

Det som inte kommer att vara ”fake news” är att dödsfallen och svårt sjuka kommer skjuta i höjden, ingenting pekar på motsatsen.

Läget i Sverige har fullständigt havererat. Min fru (som jobbade idag) fick in ett flertal barn 9-13 år med covid-19. Två av dessa hänvisades till akutvård.

Svenskarna har inte förstått vidden.
Citera
2020-12-02, 19:45
Medlem
Citat:
När jag var runt 25 fick jag en extremt jobbig flunsa. Tog säkert 3-4 veckor innan jag var tillbaka på banan igen efter det att febern hade lagt sig. Inte fick jag någon artikel i Expressen för det. Självklart är Covid inte bra, men sannorlikheten att drabbas allvarligt är inte speciellt hög.
Samma här, 2015, från att knappt haft en sjukdag på 8 år var jag hemma i 2 veckor, levande död i princip, samt i dåligt skick några veckor efter det. Skillnaden nu jämfört med då var att detta inte kablades ut i massmedia, annars hade jag också varit en ”långtidssjuk tidigare frisk ungdom”. Sen att det är anmärkningsvärt för Charlie att han är täppt i näsan i hela fem veckor, vet inte vad man ska säga, låter mer som snubben aldrig varit förkyld innan.
Citera
2020-12-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men det gjordes ju extra få tester v47, läs länken jag skickade.
Region Stockholm:
V45 42 043
V46 44703
V47 41633
V48 54931
Senast redigerad av karlkula12 2020-12-02 kl. 19:50.
Citera
2020-12-02, 19:46
Medlem
Citat:
Det är ingen "flunsa" utan covid19 som är allvarligare och många unga friska behöver akutvård
Du kanske skulle behöva uppleva det denna friska vältränade pojk fick utstå för att förstå?
Citera
2020-12-02, 19:47
Medlem
severustheemperors avatar
Situationen är inte så illa i Sverige för tillfället!

Hade vi haft generell smittspridning så hade det sett ut som Wuhan.
Vi kremerar inte 2-3000 per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in