2020-12-02, 17:23
Medlem
laymedowns avatar
Från DN:

Citat:
– Just nu tror jag att han bara är väldigt traumatiserad över allting som har hänt. Men jag tror ändå att han nu för första gången får känna omtanke, lite värme, att människor bryr sig om honom, säger systern som längtar efter att få träffa sin bror.

Tycker det är så JÄVLA konstigt att man som anhörig uttalar sig såhär ofta och med såhär mycket detaljer i tidningarna. Har man lite omtanke om sin brors framtid väljer man väl ändå att inte prata med pressen? Tycker det är något som är riktigt skumt med systerns hantering av detta och hur mycket hon delar med sig av....
Citera
Medlem
Den kvinna som varit anhållen på sannolika skäl misstänkt för olaga frihetsberövande, grovt vållande till kroppsskada och grovt vållande till sjukdom är nu försatt på fri fot.
https://via.tt.se/pressmeddelande/anhallande-havt-i-arende-om-olaga-frihetsberovande-i-sodra-stockholm?publisherId=3235540&releaseId=3288511#ro ot:~:text=Anh%C3%A5llande%20h%C3%A4vt%20i%20%C3%A4 rende%20om%20olaga,fri%20fot%2 C%20s%C3%A4ger%20kammar%C3%A5klagare%20Emma%20Olss on.
Citera
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Från DN:

41-åringen har, enligt uppgift, haft kontakt med såväl myndigheter som sjukvård genom åren. Därför blir den uppenbara frågan ännu större: hur kan samhället ha missat denna misstänkta vanvård i så många år?

Mamman och sonen förekommer knappt i några offentliga register, men en dom i förvaltningsrätten för tio år sedan visar hur mamman var sonens ombud i ett ärende mot Försäkringskassan. Han hade då fått beviljad sjukersättning men myndigheten skulle efter tre år utreda hans arbetsförmåga på nytt. Modern överklagade beslutet till förvaltningsrätten och yrkade på att det skulle ändras eftersom ”han inte orkar med någon kontakt och utredning på grund av hans psykiska handikapp. Allt som ska utredas får gå igenom hans mamma”.

Hur slutade det? Och framgår det om någon läkare har fått ställa någon diagnos på hans "psykiska handikapp", eller vad det alls skulle bestå i? Eller är det bara något som kärringen har fått komma undan med oemotsagd?
Citera
2020-12-02, 17:24
Medlem
MrBabyBoys avatar
Jag gissar att sonen måste ju vara förståndshandikappad på nåt sätt.
Citera
2020-12-02, 17:25
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Från DN:

Tycker det är så JÄVLA konstigt att man som anhörig uttalar sig såhär ofta och med såhär mycket detaljer i tidningarna. Har man lite omtanke om sin brors framtid väljer man väl ändå att inte prata med pressen? Tycker det är något som är riktigt skumt med systerns hantering av detta och hur mycket hon delar med sig av....

Om jag hade gått och burit på det här i tjugo år utan att kunna tala om det med någon som tog det på allvar skulle jag nog också tycka det var ohyggligt skönt att få prata av mig. Konstigt är det minst av allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Jag gissar att sonen måste ju vara förståndshandikappad på nåt sätt.

Inga diagnoser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tror det ligger till så här:
Han kom till Sverige runt 1956 som så många andra. Han kan mycket väl varit i Dalarna 1958. Om det är samma person kan ju namnet skrivits fel i SD. Det skulle kunna lett till att han satt fängslad 1960 och därför går inte att hitta.

Förr förlorade man ju sina medborgerliga rättigheter medans man satt i fängelse. Om det var så 1960 låter jag vara osagt.

Ja, absolut, det tror jag också. Möjligt att man inte räknade in internerade ungrare i folkräkningen, han var kanske inte heller svensk medborgare ännu vid den tiden.
Citera
2020-12-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den kvinna som varit anhållen på sannolika skäl misstänkt för olaga frihetsberövande, grovt vållande till kroppsskada och grovt vållande till sjukdom är nu försatt på fri fot.
https://via.tt.se/pressmeddelande/anhallande-havt-i-arende-om-olaga-frihetsberovande-i-sodra-stockholm?publisherId=3235540&releaseId=3288511#ro ot:~:text=Anh%C3%A5llande%20h%C3%A4vt%20i%20%C3%A4 rende%20om%20olaga,fri%20fot%2 C%20s%C3%A4ger%20kammar%C3%A5klagare%20Emma%20Olss on.

Mannen har nog sagt att han varit kvar där hela tiden av helt fri vilja eller liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Från DN:

Ja och nu har mamman släppts fri och misstankarna försvagats efter att polis har hört sonens version.

Snyggt jobbat av systern, verkligen. Riktigt svinigt gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Inga diagnoser.
Stackarn. Han måste ha varit otroligt hjärntvättad. Inte konstigt om man tas ur skolan vid tolv års ålder.
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mannen har nog sagt att han varit kvar där hela tiden av helt fri vilja eller liknande.

Han kanske är rädd för henne
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Bra gjort av systemet? Är du full? Detta borde ha gjorts för länge sedan.
Inte systemet! Jag skrev SYSTERN! Vem är full...? 🙃
Trots att systern troligen också är skadad av sin uppväxt, och rädd, åker hon till brodern och kan äntligen se till att han får vård. Så kan en tolka händelseförloppet. Hon har larmat! Men ingen samhällsinstans har agerat, trots det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in