2020-12-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nämn gärna ett EU-land som köpt in vaccin själva. Det räcker med ett enda exempel.
Ungern.

https://euobserver.com/coronavirus/150228

https://www.euronews.com/2020/11/23/coronavirus-hungary-to-test-russian-covid-19-vaccine
Citera
2020-12-02, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Med tanke på att Sverige är världens största tillverkare av respiratorer verkar det onödigt att leta utomlands efter dem. Men i övrigt delar jag din misstanke om att svenska myndigheter inte lyft ett finger för att underlätta pandemihanteringen i vinter. Om jag inte missminner mig alldeles så var FHM så säkra på att det inte skulle bli någon massiv smittspridning till vintern att man inte ens hade det som ett alternativ bland sina tänkbara scenarion.

Jaså, det visste jag inte. Ja, i så fall är det ju väldigt enkelt. Staten behöver bara gå in och rekvirera dessa för inhemskt bruk. Hade de beställt produkterna direkt ifrån företagen i god tid, så hade det varit ännu bättre - innan dessa hunnit lovas bort någonstans utomlands.

Detta var så OFATTBART dumt, eftersom även en vanlig människa utan medicinsk utbildning, vet att luftvägsvirus gör en paus över sommarmånaderna...
Citera
2020-12-02, 16:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vecka 47 har nu 307 dödsfall bekräftade.
87,3% av dödsfallen rapporteras innom dom tio första dagarna, Vecka 47 slutade för tio dagar sen. Vi kan då utgå ifrån att dödssiffran för v47 kommer att öka med ungefär 10% innan det är färdigt räknat.

Då räknar jag med en 2,5 veckors fördröjning ifrån bekräftad smitta till avlidendatum. I flera prognoser har man änvänt 19 dagar, så 2,5veckor är "snällt".

Då kan vi räkna ut hur det kommer att se ut framöver med hjälp av förra veckans (V49) bekräftade fall (35560st).

(307 / 0,9) x 35560 / [(25411 + 18475)/2] = 553

Förra veckans rapporterade fall kommer att resultera i minst 553 döda, altså ett snitt på 79döda/dag.
Använder jag 19 dagar som intervall för smitta till död så blir siffran 593 döda alltså ett snitt på 85döda/dag.

Med tanke på att nya fall fortsätter att öka så kan man redan nu slå fast att denna våg kommer att skörda betydligt mera liv än den första.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Du fattar nog inte vad ideellt arbete är för någonting. Sjukvårdslöner är så långt ifrån ideellt arbete du kan komma.

Vill man skydda de äldre så måste självklart all personal bo på boendet under pandemin,.och all mat och förnödenheter desinficeras innan de tas in.

Om man inte kapar all boendets fysiska direktkontakt med omvärlden så vill man inte rädda de äldre.

Vet du hur mycket vårdbiträden och undersköterskor tjänar inom äldreomsorgen? Ta gärna reda på det.

Så man ska fängsla in en hel arbetsgrupp för att skydda de äldre? Låter som en väldigt obehaglig film.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns en annan felkälla också. När man tittade på lärarnivå stratifierade man inte på årskursnivå. Förskollärare och gymnasielärare och de emellan bedömdes i klump.
Just det, det minns jag har nämnts här i tråden.
Kan vara värt att påminna om. Har sett med glädje att fler efter mig har hänvisat till artikeln i Expressen. Väldigt viktigt att den lyfts fram.

Var det inte just Sverige som (är de enda som) lyssnar till experterna..?

https://www.expressen.se/debatt/fhms-rapport-haller-inte-for-vetenskaplig-granskning/
Citat:
FHM:s rapport håller inte för vetenskaplig granskning
Citat:
Den centrala rapporten ”Covid-19 hos barn och unga” har allvarliga brister. Flera huvudslutsatser saknar vetenskapligt stöd.
Rekommendationer om skolorna och förskolorna måste baseras på tillförlitligare underlag, skriver docenterna Johanna Höög och Per Adman.
Citera
2020-12-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Not at all. You know as well as me that the number reported today is not the number of deaths in one day.

You said that yesterday too, while also saying that the numbers for today are for today.

But I agree, these aren’t just from today. The problem with downplaying them is all the many occasions in the future, when you’ll say “oh, but those are not only for today” without the self-awareness to realize that many of those will contribute to driving today’s “actual” number way up. Such as over the next two weeks when the numbers are in all likelihood even higher than this weeks.

Do you see my point here?
Citera
2020-12-02, 16:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Med tanke på att "tiotals" har dött på ett enda äldreboende i Delsbo så är siffrorna inte förvånande. Vi är på väg mot massdöd på boenden än en gång och frågan är om det verkligen hade behövt bli så om regering och FHM gått ut med skarpare krav på hur personalen ska arbeta och skydda de äldre. Det är bara sorgligt detta! Sverige har blivit ett jävla U-land!

Ja, det som hände på Månsbacken i Delsbo är verkligen sorgligt:

Citat:
Tiotal döda på Månsbacken i Delsbo efter stort coronautbrott

Nästan samtliga av de 36 som bor på Månsbackens vård- och omsorgsboende i Delsbo har testat positivt för covid-19. Nu bekräftar smittskyddsläkare Lars Wesslén att ett tiotal av de boende som smittats har avlidit.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tiotal-doda-pa-mansbacken-efter-stort-coronautbrott
Citat:
– Det räcker med att jag säger ett tiotal så vet alla vad jag pratar om när det är knappt fyrtio som bor på boendet, säger Lars Wesslén, smittskyddsläkare.

En nästan total utradering av alla boende på äldreboendet.

Ett "tiotal" av 36 st innebär att det inte är många kvar i livet.

Det gick fort också:

Citat:
Det var i början av november som det framkom att flera boende och stora delar av personalen på äldreboendet Månsbacken smittats av covid-19.

Nu i december är de flesta döda.
Citera
2020-12-02, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Big surprise? Not! Tänk dig ha dassig lungor efter en infektion och sen tvingas sitta inomhus på grund av lockdown istället för att gå ut på stärkande promenader eller sitta på stranden och andas frisk havsluft. Inte mycket till rehabilitering inte. Britterna bötfälldes ju om de satt på stranden!

Jag vet inte riktigt varför dom införde en så skarp lockdown i England, att folk inte ens fick gå på en promenad. Det låter inte alls hälsosamt, precis som du säger. Kanske var det för att många städer är väldigt befolkningstäta, och det skulle ha varit svårt att ta sig till stranden utan att möta en massa människor på vägen dit? Trångt på stranden också kanske? Eller för att ett totalt utegångsförbud var enda sättet att kontrollera människor, så att de inte skulle smita iväg till Tinderdejter, hemmafester och svartklubbar? På så sätt kunde ju polisen hejda varje person på gatan, och fråga efter bevis på att de var på väg till eller från jobbet, eller t.ex. en funktionshindrad anhörig som behövde hjälp.

Jag tror i alla fall, att vi här i Sverige skulle tjäna på en lockdown av "normalgraden". Men den borde ha satts in tidigare, så att man hade kunnat öppna upp (till nuvarande nivå eller ännu hellre lite friare) precis till julhelgen.
Citera
2020-12-02, 16:29
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Nämn gärna ett EU-land som köpt in vaccin själva. Det räcker med ett enda exempel.
Ja, alltså här till exempel: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_2200

Som det står är detta alltså det sjätte kontraktet som EU-kommissionen ingått. Det är alltså genom EU-kommissionen som EU-länderna i allmänhet (däribland Sverige) har beställt coronavaccin. På så sätt får man ju t.ex. bättre priser än om man förhandlar själva. Men inget hindrar EU-länderna från att köpa in vaccin ensamma om de verkligen vill. Ungern har t.ex. beställt det ryska vaccinet på eget bevåg.

Att Stobritannien klarar sig bra utan EU åtminstone i det här sammanhanget är inget jag direkt ifrågasätter. Men jag tyckte det var konstigt att göra den poängen när det handlade om att Storbritannien köpt in från ett företag i EU (som förvisso har amerikanska Pfizer som samarbetspartner) och varit tidiga med att godkänna det för användning. Att Storbritannien varit snabbare med att godkänna ett vaccin från ett företag i EU än EU-kommissionen själv är ju ett ganska konstigt argument för att "UK klarar sig bra utan EU". Det är inte alls ens säkert att Storbritannien får leverans av vaccinet tidigare för att deras motsvarighet till Läkedemelsverket godkänner det tidigare. Det beror snarare på villkoren i avtalet än på när man godkänner vaccinet för att faktiskt distribueras och användas. När det gäller att få bra villkor från Biontech har ju EU snarare en fördel, både i och med att Biontech är ett tyskt företag och att EU-kommissionen representerar långt fler länder med större köpkraft än Storbritannien ensamt.

EU-länderna kan dessutom självständigt godkänna vacciner för användning i det egna landet, något som EU-kommissionen själv har betonat. De behöver alltså inte invänta EMA:s (europeiska läkemedelsmyndighetens) godkännande om de inte vill.
Citera
2020-12-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vecka 47 har nu 307 dödsfall bekräftade.
87,3% av dödsfallen rapporteras innom dom tio första dagarna, Vecka 47 slutade för tio dagar sen. Vi kan då utgå ifrån att dödssiffran för v47 kommer att öka med ungefär 10% innan det är färdigt räknat.

Då räknar jag med en 2,5 veckors fördröjning ifrån bekräftad smitta till avlidendatum. I flera prognoser har man änvänt 19 dagar, så 2,5veckor är "snällt".

Då kan vi räkna ut hur det kommer att se ut framöver med hjälp av förra veckans (V49) bekräftade fall (35560st).

(307 / 0,9) x 35560 / [(25411 + 18475)/2] = 553

Förra veckans rapporterade fall kommer att resultera i minst 553 döda, altså ett snitt på 79döda/dag.
Använder jag 19 dagar som intervall för smitta till död så blir siffran 593 döda alltså ett snitt på 85döda/dag.

Med tanke på att nya fall fortsätter att öka så kan man redan nu slå fast att denna våg kommer att skörda betydligt mera liv än den första.

Korrekt. Även jag får det till runt 70-105 döda nu/dygn (ca 85).

Vi har mest troligt 10 000 döda lagom till nyår. Minst.
Citera
2020-12-02, 16:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Han sa att de har möjlighet till det.
Man föredrar dock att samarbeta, vilket jag tycker är bra.

Jänkarna är snart igång med vaccinerande och så också britterna. Vill man vara cynisk så kan man för vår del då få se hur det funkar ...
Citera
2020-12-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Döda totalt:

Sverige: 6 988

Norge: 334
Danmark 852
Finland: 408
Island: 27

Snart 5 gånger fler döda än alla våra grannländer tillsammans.

Den svenska strategin och Tegnell.

Spanien: 45,511
Italien: 56,361
Storbritannien: 59,051
Frankrike: 53,506

Så hamnar Sverige i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem