2020-12-02, 10:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag och min fru har bägge föräldrar i livet och vi ser till att INTE umgås inomhus det borde ni också göra för det är dom man ska vara rädd om.

Varför skulle vi inte umgås? Vi bor tillsammans på samma gård. De passar barnen varje dag. Vi prioriterar att umgås med vår familj framför karriär, dagis och shopping just nu. Är mycket rädd om min familj och vet hur viktigt det är att hålla samman familjen och umgås mycket med dem medan tid är.
Citera
2020-12-02, 10:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Presentera dina uppgifter med länk i så fall, jag är inte omöjlig.

Men jag har sett nästan alla presskonferenser, och jag minns inte att jag hört Socialstyrelen eller FoHM uttrycka åsikter om när en människas vanliga medicinska behandling ska avbrytas, eller att man ska förvägra personen vätska eller näring, någonsin. Tvärtom har de tjatat om "det ska göras en individuell bedömning", gång på gång.

Det är ett väldigt långt steg från "får inte en plats på IVA på SöS" och "får inte sina normala blodförtunnande, som ligger i en ask på bordet".

Sen har jag full förståelse för att man förbereder för att en människa kan dö, genom att ringa anhöriga och eventuellt be dem ta sina farväl, gör fint på rummet, m.m.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla

Citat:
Covid-sjuke Jan, 81, överlevde tack vare sin familj.

Äldreboendets läkare ordinerade palliativ vård– utan att träffa honom.

Citat:
– Att undersöka patienter via telefon och ordinera en behandling som är avgörande för om man ska ha en chans att överleva eller om man i princip döms till att dö är under all kritik och läkaretik. säger geriatrikprofessor Yngve Gustafson.

Jag minns i början av pandemin när Dr Jon Tallinger gick ut som whistleblower, debatten gick hätsk här i tråden. Tror nästan att generaldirektören för Socialstyrelsen läste i tråden för han pratade om precis de hätska uttalandena som gjordes här. Nu är anden ur flaskan och det går inte att förneka att det hänt längre. Rent principiellt borde de ansvariga ställas inför en Haagtribunal.
Citera
2020-12-02, 10:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det här är så jävla svårt. Hur vet jag om jag är smittfri? Febern hade jag som sagt för två veckor sedan. Tog ett test förra veckan som var positivt. Idag mår jag bra, ytterst liten torrhosta. Är jag smittfri?

Känner du dig osäker så vänta en eller två veckor till så kan du gå dit med gott samvete.
Citera
2020-12-02, 10:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu får du ändå ge dig med tramset, Stockholm är glesbefolkat jämfört med städer nere i centraleuropa. Att det finns tre närintilligande hus i cenrala Stockholm som har en högre befolkningstäthet än vad landsbygden i centraleuropa har ändrar inte det faktumet.

invånare/km2 i metroområdet enligt wikipedia:

London 1701
Köpenhamn 1200
Helsingfors 411
Stockholm 370

Hittade inget på Oslo. Det är uppenbart att du aldrig varit utanför Härjedalen eller var du nu kan tänkas bo. Än mindre Sverige. När coronan är över så tycker jag du ska resa runt i andra delar av världen och sedan återkomma och berätta hur tätbefolkat Stockholm är.

Kowloon med 2 miljoner invånare har en densitet på 43000 invånare per km2. I jämförelse ligger Stockholm centrala delar med en miljon invånare på ca 4000 invånare per km2.

Så en skillnad på 10 gånger där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kowloon#:~:text=Kowloon%20(%2F%CB%8Cka%CA%8A%CB%88 ,2%20(18%20sq%20mi).
Citera
2020-12-02, 10:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag sa i förra inlägget ser vi en förändring i mönstret i Sverige nu. Flera områden som klarade sig bra förra gången är nu drabbade. Även i finare kvarter och villaområden ser vi nu en spridd smitta. Skulle inte förvåna mig om man ser samma mönster i andra länder. En förklaring till varför man nu ser smittspridning i villaområden tror jag beror på nonchalansen kring barn och smitta samt att vi har hållit skolorna öppna.

...
FHMs rapport om barn och Covid sågad då man menar på att den inte håller vetenskapligt:
Citat:
FHM:s rapport håller inte för vetenskaplig granskning
Citat:
Den centrala rapporten ”Covid-19 hos barn och unga” har allvarliga brister. Flera huvudslutsatser saknar vetenskapligt stöd.
Rekommendationer om skolorna och förskolorna måste baseras på tillförlitligare underlag, skriver docenterna Johanna Höög och Per Adman.
Exempel ur debattartikeln (man räknar upp 5 punkter):
Citat:
1) Skolan som riskmiljö
I rapporten sägs att ”Analyser av majoriteten av tillgängliga data från familjekluster visar att barn främst smittades av vuxna i hemmiljö och inte av andra barn som tagit med sig smittan utifrån eller från skolan”. De vetenskapliga undersökningar som här refereras studerar dock inte smittspridning i skolor.
Två av studierna genomfördes när skolorna var stängda, på grund av lov eller lockdown. En tredje nämner ett enda smittat franskt barn, som tillbringade den mest smittsamma fasen i Alperna. Även i den sista studien ingår endast ett smittat barn, en 13-månaders bebis, som isolerats med familjen och bara kunde fått viruset från dem. Undersökningarna säger alltså ingenting om riskerna i skolan.
Citat:
5) Antalet skolutbrott
Knappt femtio utbrott redovisas totalt för förskolor, grundskolor och gymnasier, under oktobermånad. Regionernas inrapportering är dock ofullständig, som myndigheten också konstaterar. Utifrån resultaten går det därför inte att veta hur vanliga utbrotten är.
FHM redovisar fyra studier, som tas som intäkt för att utbrott i skolor och förskolor är begränsade. Enligt vår läsning visar tre av dem att covid-19 faktiskt sprids i skolor, även vid låg samhällssmitta. En irländsk studie visar att skolsmitta inte skett, men den baseras på endast sex infekterade personer (tre barn). Covid-19 sprids främst av vissa personer, s k superspreaders. Att de sex personerna i studien inte smittade vidare säger därför inte mycket om risken för skolutbrott.
Deras sammanfattning:
Citat:
Lärare mer utsatta än många andra
Att avgöra barns roll i spridningen av covid-19 tidigt i pandemin var svårt då det inte var känt hur stor andel av barnen som var infekterade utan symptom. Dessutom var underlaget tunt, eftersom nästan alla länder stängde sina skolor. Man kan tycka att försiktighetsprincipen skulle gälla under sådana omständigheter.
I dag är dock kunskapsläget betydligt samstämmigare än vad som framgår av FHM:s rapport: Barn är smittsamma och kan sprida viruset; smittspridning sker i skolor; och lärare, åtminstone på högstadie- och antagligen även gymnasienivå, tycks vara mer utsatta än genomsnittliga yrken.
https://www.expressen.se/debatt/fhms-rapport-haller-inte-for-vetenskaplig-granskning/
Citera
2020-12-02, 10:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Norrbotten menade jag.

Norrbotten

105 döda på 250000 invånare

Jämfört med Finland

400 döda på 5500000 invånare

Så ca 5.5 gånger fler döda per capita i Norrbotten jämfört med Finland

Aktuellt läge i Norrbotten
Region Norrbotten är i förstärkningsläge.

Dagens rapport visar att:

45 ytterligare personer har bekräftats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 5307 har konstaterats vara smittade i Norrbotten.
Just nu vårdas 53 personer på sjukhus, varav 6 får intensivvård.
Totalt 105 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början. Uppdateras ej dagligen.
Under vecka 48 testades 8053 personer i Norrbotten för pågående covid-19-infektion via PCR. 973 av dessa (11,6 procent) testades positivt för covid-19. Uppdateras på måndagar.
Under vecka 48 har 823 antikroppstest analyserats. 84 personer har visat sig ha antikroppar, vilket motsvarar 10,2 procent. Uppdateras på måndagar.

Dödstalet beror på Norrbottens höga befolkningsdensitet. Det bor till och med strax över 7 invånare per km2 där. Eller så kan det vara den nationella strategin som brister.
Citera
2020-12-02, 10:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
https://www.youtube.com/watch?v=bV37de5dq4s

Den här låten sätter verkligen punkt på pandemin. Så djupt och poetiskt.

Scooter gör det mycket bättre

https://www.youtube.com/results?search_query=fck+2020
Citera
2020-12-02, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
FHMs rapport om barn och Covid sågad då man menar på att den inte håller vetenskapligt:

Deras sammanfattning:

https://www.expressen.se/debatt/fhms-rapport-haller-inte-for-vetenskaplig-granskning/
Det finns en annan felkälla också. När man tittade på lärarnivå stratifierade man inte på årskursnivå. Förskollärare och gymnasielärare och de emellan bedömdes i klump.
Citera
2020-12-02, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Deras sammanfattning:

Intressant! Bra att det granskas på vilket sätt FHM tar fram sina rapporter, i det här fallet genom att peka på väldigt missvisande källhänvisning.
Citera
2020-12-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu får du ändå ge dig med tramset, Stockholm är glesbefolkat jämfört med städer nere i centraleuropa. Att det finns tre närintilligande hus i cenrala Stockholm som har en högre befolkningstäthet än vad landsbygden i centraleuropa har ändrar inte det faktumet.

invånare/km2 i metroområdet enligt wikipedia:

London 1701
Köpenhamn 1200
Helsingfors 411
Stockholm 370

Hittade inget på Oslo. Det är uppenbart att du aldrig varit utanför Härjedalen eller var du nu kan tänkas bo. Än mindre Sverige. När coronan är över så tycker jag du ska resa runt i andra delar av världen och sedan återkomma och berätta hur tätbefolkat Stockholm är.
Nej, du har fel.

Om man tittar på hur många som kan pendla till stadskärnan på mindre än 90 minuter, så är upptagningsområdena ungefär:

Stockholm: 4 miljoner
Göteborg: 2 miljoner
Köpenhamn: 2 miljoner (när man stänger bron till Sverige).
Oslo: 1 miljon

London har mer än dubbelt så stort upptagningsområde som Stockholm, men så har de många döda också.
Citera
2020-12-02, 10:51
Medlem
Det stora problemet med skolan är ju inte att de är öppna, det är att nästan inget har gjorts för att minska smittspridningen i grundskolan.

Min fru som är mellanstadielärare fick handsprit först förra veckan, men den får inte barnen använda. De skall använda tvål och vatten på de gemensamma toaletterna. Bara för att ge ett exempel.

Barnen får inte ta sallad och mat själva längre, men de köar för att komma in i matsalen och bröd-buffén fungerar som tidigare. Bara för att ge ett annat exempel...

Detta är en konsekvens av att FHM har sagt att "barn inte är smittdrivande" vilket i praktiken av skolorna tolkas som att de inte behöver göra så mycket.
Citera
2020-12-02, 10:52
Medlem
Fredrik Elgh i farten igen,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJrLVm/forskare-inte-ett-smack-radd-for-coronavaccin

Efter att i månader vurmat om försiktighetsprincipern, långtidseffekter och att flockimmunitet är oetiskt. Så vill han nu att alla vaccinerar sig med ett vaccin som tagits fram på några månader, och säger att han själv inte är ett smack rädd. Och att det är en solidarisk handling att vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in