2020-12-02, 07:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det går nog att hitta honom i rullorna. Tror däremot medierna skulle bli besvikna. Det finns väl inget som säger att han inte kunnat dyka upp till mönstring? I hans fall borde detta ha skett 1997. Eventuellt bodde den hans yngsta syster fortfarande hemma då, och även om han vid det här laget inte gått i skolan sedan fem år tillbaka, så har det inte framkommit någon fakta som säger att han varit "inlåst" eller fullständigt utan kontakt med omvärlden vid den tiden.

Han var nog inte den ende lätt kufiske ynglingen som sorterades bort. Ingen skräll där. Inget som inskrivningsförrättaren borde varnat om.

Jag tror precis som du säger , man lär hitta många liknande fall om man bara kollade vuxna barn som har samma folkbokförings-adress som sina föräldrar...

Låt säga att man har ett barn med någon diagnos som försvårar vuxenlivet såpass mycket så tror jag många hellre har sitt barn kvar där hemma än att sätta på något hem där det kan råka illa ut (med tanke på alla skriverier om sådana hem och missförhållanden )

Jag kan i viss mån förstå föräldrar som hellre tar hand om sin avkomma själva än att lämna över det ansvaret till det samhälle som vi idag har där man inte har någon koll på vilka som arbetar som resurs eller assistent.
Citera
2020-12-02, 08:01
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Tack för input, spännande!

Märkligt att systern som valsat runt i medierna senaste dygnet inte sagt att det var möblerat med madrasser på golvet, utan tvärtom beskrivit uppväxten som ganska normal. Borde hon inte tagit chansen att chikanera sin mor med detta faktum i så fall? Å andra sidan har hon inte nämnt sin kriminelle far med ett enda ord, vad jag förstått.

På 1970 och 80-talet när Johnny fortfarande levde så var det väldigt sparsamt möblerat med madrasser på golvet. Vad som hände efter att han dog 1992 vet jag inte. Det kan ju hända att Mait började övermöblera lägenheten med prylar som en motreaktion till hur asketiskt det varit där innan.
Citera
2020-12-02, 08:03
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Vad jag inte förstår är varför inte myndigheterna har saknat en karl som har varit osynlig sedan början av 90-talet.

Jag närmar mig 40 och han har alltså varit saknad sedan jag var i tioårsåldern.

Det här fallet är inget jämfört med det stora mörkertalet av alla flyktingar senaste åren, det dröjer väl 20 år till innan dessa börjar uppmärksammas... (det faller ju inte helt orimligt i all denna byråkratiska kompott som råder i detta land att tusentals unga, och äldre, "inte finns", ens registrerade)
Citera
2020-12-02, 08:04
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Jag har lite information om familjen eftersom jag bodde i grannskapet för länge sedan.

Bra med information men maska gärna namnen då vi ännu inte riktigt vet vad som har hänt. Åtminstone offrets.
Senast redigerad av yessyy 2020-12-02 kl. 08:10.
Citera
2020-12-02, 08:10
Medlem
seaworthys avatar
Flyttade systrarna när pappan dog? Vart tog dom vägen?
Citera
2020-12-02, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gold
Blattar gör mycket skit, men såna här grejer är inte exempel på sådana. Detta är 100% en svensk familj.
Nja, mamman var ju redan från början så pass rubbad att hon gängade sig med en icke-svensk man, bankrånare dessutom, huruvida han kan räknas som blatte vet jag inte. Att han sen checkade ut tidigt gör ju inte att hans inflytande över familjen helt försvinner.

Har faktiskt känt en kvinna som skaffade barn med en brottsling (svensk, skrev fantastiska kärleksbrev från fängelset där han satt länge), först begrep man ingenting. Sen klarnade bilden, eftersom hon var sjukligt svartsjuk var det idealiskt för henne att han satt inlåst, ingen anledning till oro liksom.

En man gör sig bäst som inlåst torde vara bådas devis.
Citera
2020-12-02, 08:17
Medlem
Citat:
På 1970 och 80-talet när Johnny fortfarande levde så var det väldigt sparsamt möblerat med madrasser på golvet. Vad som hände efter att han dog 1992 vet jag inte. Det kan ju hända att Mait började övermöblera lägenheten med prylar som en motreaktion till hur asketiskt det varit där innan.

All right, vad knäppt. I kombination med deras märkliga villfarelse att den förstfödde, döde sonen "återuppstått" är det ju onekligen sjukt märkligt.

Vet du om de familjen varit med i någon församling? Pappan bör ha varit född katolik eller möjligen protestant/lutheran, men de snöade aldrig in på typ Maranata eller så?
Citera
2020-12-02, 08:19
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Flyttade systrarna när pappan dog? Vart tog dom vägen?

Systrarna har aldrig någonsin bott i lägenheten. Det vet jag säkert. Mamman bodde där med Johnny och sonen. Efter att Johnny dog så är det enbart mamman och sonen som bott där
Citera
2020-12-02, 08:22
Medlem
Citat:
Systrarna har aldrig någonsin bott i lägenheten. Det vet jag säkert. Mamman bodde där med Johnny och sonen. Efter att Johnny dog så är det enbart mamman och sonen som bott där

Tack för att du bidrar med realistisk info!!
Har systrarna aldrig bott med föräldrarna? Var är de isåfall uppvuxna? Med morföräldrarna? Övrig släkt?
Citera
2020-12-02, 08:24
Medlem
Citat:

Jaså, där ser man. Vet du om systrarna i sådana fall bodde på Odenvägen (?) hos morföräldrarna?
Citera
2020-12-02, 08:25
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
All right, vad knäppt. I kombination med deras märkliga villfarelse att den förstfödde, döde sonen "återuppstått" är det ju onekligen sjukt märkligt.

Vet du om de familjen varit med i någon församling? Pappan bör ha varit född katolik eller möjligen protestant/lutheran, men de snöade aldrig in på typ Maranata eller så?

Nej, vad jag vet var de inte aktivt religiösa på något sätt. Johnny var dock spirituell i sättet han uttryckte sig. Han var även ganska filosofisk. Han pratade ibland om den döde sonen, och de var båda säkra på att sonen som är aktuell i det här ärendet, var den döde sonen som återuppstått.
Citera
2020-12-02, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jahadu. Du är bara 40+, då förstår jag ditt begränsade historiska perspektiv. Men oavsett, det är något fel i huvudet på mamman. Hon kommer antagligen hamna på rättspsyk.

Gällande "folkövervakningen" blandar du ihop mig med någon annan. Har inte kallat folkräkningen så i denna tråd.

Vilken är din ålder? Du som undrat om jag är ung.

Jag vet att du använde ett eget begrepp. Är du inte en totalidiot fattar du att övervakning kräver folkräkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in