2020-12-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det enda jag stolt kan skilja på är tv-spel och data-spel

Japp, det finns ju en anledning till att släktingen kommer förbi efter 28 år och det är nog inte för att hon fått en uppenbarelse utan för att mamman ligger på lasarettet. Mamma kanske ber henne?

Släkting kommer dit, får panik, det är skitigt och brorsan är skum, ringer (märk väl) inte ambulans utan 1177 som i sin tur skickar ambulans. Släkting talar ut hos alla möjliga nyhetsmedia.

Borde man inte som nära släkting här vara jävligt försiktig och inte tala med tidningar etc förrän man vet läget?

Exakt, jag får också dåliga vibbar av släktingens vittnesmål. Känns mer som nån typ av vendetta mot modern.
Citera
2020-12-02, 00:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag är 40+. Du snackar så mycket skit om svenska attityder att det blir mitt sista svar.

Bra iallafall att du nu ändrat dig om folkräkningen åtminstone eller som du skrev "folkövervakningen".

Jahadu. Du är bara 40+, då förstår jag ditt begränsade historiska perspektiv. Men oavsett, det är något fel i huvudet på mamman. Hon kommer antagligen hamna på rättspsyk.

Gällande "folkövervakningen" blandar du ihop mig med någon annan. Har inte kallat folkräkningen så i denna tråd.
Senast redigerad av kraftfoder 2020-12-02 kl. 00:21.
Citera
2020-12-02, 00:18
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Ok lite insider info. Enligt klasskamrater så var systern normal men brutit med släkten. Därav ingen insyn sista 20åren iaf.
Han verkade inte heller ha några diagnoser eller så.

Gissar att systern räddade sig själv och försökte rädda brodern men fick inget gehör så hon gav upp och hoppades att de ändå skulle göra sitt jobb.

Svårt att få en diagnos om man aldrig går utanför dörren. Många får sina diagnoser betydligt senare än han var när han ska ha isolerats.
Citera
2020-12-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/systern-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan (uppdaterad nyss)

Hur kan det ha passerat oupptäckt?

Det kan jag inte förstå. Jag är så jäkla förbannad att ingen någonsin har trott på mig när jag har larmat om det här. Jag gick ner till psykiatrin och berättade hela historien. Men de sa att de måste ha en bekräftelse från någon annan. Jag sa att hela min släkt vet om det här. Det var ett stort misstag. Delar av släkten fick panik och blånekade totalt. Efter det blev jag mer eller mindre utesluten ur släkten.

Har du anmält det till andra instanser?

– Jag har anmält det till socialen. Men de har inte trott på mig.

Hur har mamman kunnat ta honom ur skolan?

– Det är en jättebra fråga som jag och andra vill ha svar på.

Försökte du göra något mer på senare år för att få honom därifrån?

Han har enligt henne inte velat ha kontakt med oss i släkten. Vad hon har sagt till honom vet bara gudarna. Han har inte varit inlåst fysiskt utan kunnat gå när han ville. De jag har haft kontakt med har sagt att det därför inte finns något brottsligt i detta. Men jag vet att han har blivit nedbruten.

Hur kan du vara så säker på det?

– Det är ganska uppenbart om du skulle se honom och träffa honom. Ingen människa skulle av egen vilja sätta foten i den lägenheten han levt i.
Varför försökte han inte städa själv. Vore han normal skulle han göra det. Varför skaffade han sig inte en säng. Till tandläkaren hade han kanske inte råd att gå. Om jag inte hade gått till tandläkaren varje år skulle int jag heller ha några tänder. Han är nog schizofren eller något liknande.
Citera
2020-12-02, 00:20
Medlem
Om jag har förstår rätt så är det den äldre systern från Vendelsö som gick in i lägenheten som man ser i intervjuvn?
Citera
2020-12-02, 00:21
Medlem
Det är alltså två systrar som bott hemma tills de kunde flytta hemifrån - då var brodern ca 18 år kanske? Sen är det två systrar som låtit bli att larma myndigheter i 20 års tid. De kunde ha försökt passa på när modern lämnade hemmet för nån shoppingtur t ex. Istället för att vänta tills ett sjukhusbesök efter 20 år. Påpassligt att ena systern kände till att mamman var på sjukhus. Med tanke på all passivitet under 20 års tid systrarna visat sin bror.

Jag hoppas att det blir ordentligt utrett.
Och att det går att bygga upp ett liv åt den här stackars ensamma mannen som svikits så jävla grovt av alla i sin familj.
Citera
2020-12-02, 00:24
Medlem
Många som skriver här på flashback har haft en relativt normal uppväxt. Det är nog ganska svårt för de flesta att kunna sätta sig in i familjesituation denna familj har.

Att systern tar sig till lägenheten när hon får vetskap om att mamman lämnat lägenheten tyder på att hon vill väl och vill rädda sin bror.

Systern kanske har varit familjens svarta får och därför har andra i släkten ignorerat hennes oro. Jag tycker hon borde ha kunnat ringa polisen och säga att hon var orolig för sin brors välbefinnande.

Vi får vara tacksamma att sonen hittades nu ist för att han hittades ännu senare och kanske avliden. Kanske får han nu chansen till ett liv värt att leva.

Mamman verkar ju varit galen från start som trott att hennes döda son kom tillbaka i nya sonen. Vem döper sitt barn exakt lika dant efter sitt tidigare döda barn?! Bara det är ju knäppt.

Vidare verkar mamman väldigt manipulativ.

Jag tror absolut att systern försökt fånga upp brodern tidigare men att mamman kraftigt manipulerat honom tidigt att ta avstånd från andra.

Ni som kastar skit på systern borde tänka ett varv till. Det är nog mamman i detta fall ni borde rikta ilskan mot.
Citera
2020-12-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Jo det tycker jag verkligen dom ska vara, vem i sitt rätta sinne börjar rappakalja till media om någon/någras situation om man inte träffat dom på 28 år liksom? En FUP vore något att bita i men den lär ju bli sekretessbelagd så det heter duga med tanke på hur känsligt det är.

Verkligen, och då särskilt om någon man inte anser vara psykiskt ok som lever med ens galna morsa man inte hört av sedan kubakrisen. Det är något som inte stämmer här.

Hade en engagerad syster hittat en verkligt misshandlad bror på detta sätt, så hade det väl ändå inte funnits så mycket detaljer i media. Nog för att man kan vara chockad och att läget är extremt, men en burk med makrill, tjocktv osv? Han viskade mitt namn...

Något är fel, vi får ensidig information från någon som enligt egen utsago haft samma inställning till detta i 20 år.
Citera
2020-12-02, 00:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det är alltså två systrar som bott hemma tills de kunde flytta hemifrån - då var brodern ca 18 år kanske? Sen är det två systrar som låtit bli att larma myndigheter i 20 års tid. De kunde ha försökt passa på när modern lämnade hemmet för nån shoppingtur t ex. Istället för att vänta tills ett sjukhusbesök efter 20 år. Påpassligt att ena systern kände till att mamman var på sjukhus. Med tanke på all passivitet under 20 års tid systrarna visat sin bror.

Jag hoppas att det blir ordentligt utrett.
Och att det går att bygga upp ett liv åt den här stackars ensamma mannen som svikits så jävla grovt av alla i sin familj.

Med en sådan mamma är det inte alltför långsökt att de bara ville därifrån. Sannolikt var systrarna också offer. Det är inte jättesällan folk tar avstånd ifrån sin köttsliga släkt om släkten är idioter.
Om inte annat, för ren självbevarelse. Svikarna var inte systrarna, svikarna var mamman och samhället. (Som inte kollade upp varför pojken inte kom till skolan).
Citera
2020-12-02, 00:28
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt mina uppgifter så var det fadern som dikterade villkoren i hemmet. Så om han begick självmord var det nog inte p g a modern.

Det där låter mindre troligt. Var kommer de uppgifterna ifrån? Någon som dikterar villkoren i ett hem lider oftast av en störning och då kluster B störning(ar), och det gör ju också att risken att han skulle ta sitt liv minskar. Det är snarare modern som hade tagit sitt liv på grund av honom i ett sådant scenario.

Det är också ganska sällan två "diktatorer" trivs ihop i ett förhållande och klarar av att vara tillsammans. Och modern är definitivt "diktatorisk" av sig, dvs. lider förmodligen av en mix av två, eller samtliga, av följande personlighetsstörningar: antisocial, narcissistisk och paranoid personlighetsstörning.
Med paranoid personlighetsstörning som initialt given med tanke på uppgifter om hennes tankar som har framkommit i media. Dock kan det tillhöra det narcissistiska spelet och är således inget som behöver ha med äkta paranoia att göra.
Återigen, detta är ett troligt scenario enligt uppgifter som har framkommit, men behöver för den saken inte vara sanningen/verkligheten.
Citera
2020-12-02, 00:30
Medlem
SweetPotatoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Systern säger själv till TV4 att brodern inte varit fysiskt inlåst och kunnat lämna lägenheten närsomhelst helst. Hon vill dock mena på att han varit mentalt inlåst, ungefär som hur alla afghaner kommer dö om dom utvisas till Afghanistan, ja inte fysiskt då, men psykiskt..
r.
Ja. man undrar ju hur systern kan veta detta om de inte haft någon kontakt på alla år. Hon sa väl 25 år i tv-intervjun? Och hur kunde hon veta att mamman var på sjukhus om de inte hade någon kontakt? Hoppas vi får någon form av facit och att det inte bara blir tvärtyst
Citera
2020-12-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Jo det tycker jag verkligen dom ska vara, vem i sitt rätta sinne börjar rappakalja till media om någon/någras situation om man inte träffat dom på 28 år liksom? En FUP vore något att bita i men den lär ju bli sekretessbelagd så det heter duga med tanke på hur känsligt det är.

Att systern ger info till media och besvarar frågor dom ändå kommer jaga henne för är väl inget konstigt.
Sen har hon ju försökt påkalla att något är fel. Hon kräver svar av ansvariga. Så visst blir det mer fart på instanser om även media driver på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in