2020-12-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hon säger ju själv under en intervju min lillebror..

Okej. Det missade jag. Tack för info.
Citera
Medlem
Gold94s avatar
Jag börjar verkligen få vibbvarningar 🙄. Syskonen har inte haft kontakt med dem på 28 år säger dem. Helt plötsligt vet dem att deras mamma är på sjukhuset? Hur vet dem det? Och varför åker dem till lägenheten just då? Dem borde inte ens ha en nyckel dit efter 30 år som dem säger att det har gått (påhittat förstås) kanske kom syskonen på att deras mamma kunde dö när som helst och få ärva, då måste dem ju agera och säga att dem hittade brodern i lägenheten och blev helt chockade 🙄 även om man är osams så tar man reda på vart sitt syskon har tagit vägen? Speciellt när dem säger att mamman är psykiskt sjuk och inte brodern? Varför har dem inte kontaktat sin bror då på 28 år som dem säger? Det här är så jävla sjukt och till och med ugglorna i mossen
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Om hon visste att modern redan då var en dåre och höll sin son borta från skolan så finns det ändå ett ansvar för en medmänniska. Hade det varit min bror hade jag brutit ihop och suttit på sjukhuset varje sekund istället för att tala ut i media.
Jag och de allra flesta hade mått oerhört dåligt av att se sin bror i det skicket.

Jag håller med men man kan inte lägga skulden på syrran för det.
Citera
2020-12-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Nja, jag tror att du är lite inne på Münchenhausen syndrom vilket betyder ungefär det du beskriver. Jag saxar detta från Wikipedia "Münchhausen by proxy innebär att personen i fråga inte själv utger sig för att vara sjuk, utan i stället spelar rollen som ombud och räddare för en annan person, som gjorts sjuk. Det är vanligen en förälder som använder ett eget barn som sjukdomsbärare och som ofta tillfogar barnet den skada som behövs för att det ska fortsätta att vara sjukt (och behöva räddas)". Det skulle kycmet väl kunna röra sig om detta.
Det finns ju båda varianter som du skriver. By proxy eller den egna personen. Fast om det skulle vara det borde hon sökt vård för uppmärksamherens skull. Eller?
Citera
2020-12-01, 22:56
Medlem
SvenBergmans avatar
Nån som vet om han har setts på Ica Kastanjen 2020?
Citera
2020-12-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetPotatoo
Det finns ju vissa frågetecken i den här historien som gör att jag undrar om det kommer bli ett rättsligt slut;
*Mannen har inte varit frihetsberövad på så sätt att han varit inlåst. Grannar har sett honom ute ensam ibland oftast på kvällstid.

*När systern gick dit var dörren olåst fast att mamman inte var hemma (sjukhus). Visste systern att mamman inte brukade låsa?

*När systern kom in i lägenheten hörde hon att tv:n stod på. Han har således inte varit avskuren från yttervärlden på så vis att han inte varit medveten om att "saker händer därute"

*Han flög upp från fåtöljen enligt systern ( i tidningarna stod det att han låg på golvet på en filt och att det var hans sovplats) när hon kom in, så hans skador verkar ju inte ha påverkat hans rörlighet.

Mamman och sonen kan ju ha levt i någon form av symbios. Det blir intressant att se var det hela kommer landa, om allt är överdrifter helt enkelt

Förmodligen gick systern dit när hon insåg att mamman blev inlagd på sjukhus.
Hon förstod att brodern skulle gå ut och söka hjälp om han inte fick mat.
Då gick hon dit, en sorts damage control.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
I så fall är du lika skyldig till det som har hänt. Hur kunde du blunda?

Vad vet du om relationerna i den här familjen?

Om du läser i den här tråden, samt intervjuer, så framkommer att hon redan sedan hon varit tonåring misstänkt att det stått illa till. Hon menar till och med att hon försökt få hjälp men att ingen lyssnat. Vilket föranlett misstanke om att hon inte försökt speciellt hårt. Det har pågått länge. Hon har ju uppenbarligen förträngt det eller bara tänkt "fuck it, jag pallar inte". Vilket är förståeligt, men fortfarande inte utesluter att hon är skyldig till att ha låtit det fortgå.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det finns ju vissa frågetecken i den här historien som gör att jag undrar om det kommer bli ett rättsligt slut;
*Mannen har inte varit frihetsberövad på så sätt att han varit inlåst. Grannar har sett honom ute ensam ibland oftast på kvällstid.

*När systern gick dit var dörren olåst fast att mamman inte var hemma (sjukhus). Visste systern att mamman inte brukade låsa?

*När systern kom in i lägenheten hörde hon att tv:n stod på. Han har således inte varit avskuren från yttervärlden på så vis att han inte varit medveten om att "saker händer därute"

*Han flög upp från fåtöljen enligt systern ( i tidningarna stod det att han låg på golvet på en filt och att det var hans sovplats) när hon kom in, så hans skador verkar ju inte ha påverkat hans rörlighet.

Mamman och sonen kan ju ha levt i någon form av symbios. Det blir intressant att se var det hela kommer landa, om allt är överdrifter helt enkelt

Kan du länka till artikeln? Jag har inte hunnit läsa något idag.

Hittade artikeln: https://www.expressen.se/nyheter/systern-berattar-mamma-holl-min-bror-inlast-i-28-ar/
Citera
2020-12-01, 22:58
Medlem
Citat:

Osund relation säkert. Son med eventuell funktionsnedsättning som från dag 1 i livet blivit hårt hållen och kontrollerad av sin mor. Otroligt sorgligt. Undrar om han överlever detta? Vad opererades han för?
Citera
2020-12-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag börjar verkligen få vibbvarningar 🙄. Syskonen har inte haft kontakt med dem på 28 år säger dem. Helt plötsligt vet dem att deras mamma är på sjukhuset? Hur vet dem det? Och varför åker dem till lägenheten just då? Dem borde inte ens ha en nyckel dit efter 30 år som dem säger att det har gått (påhittat förstås) kanske kom syskonen på att deras mamma kunde dö när som helst och få ärva, då måste dem ju agera och säga att dem hittade brodern i lägenheten och blev helt chockade 🙄 även om man är osams så tar man reda på vart sitt syskon har tagit vägen? Speciellt när dem säger att mamman är psykiskt sjuk och inte brodern? Varför har dem inte kontaktat sin bror då på 28 år som dem säger? Det här är så jävla sjukt och till och med ugglorna i mossen

Precis.
Systern visste hela tiden, enligt mig. Hon gick dit nu när mamman hamnade på sjukhus och gör en stor grej av det för att rädda sitt eget skinn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SouthernGirl
Bläddra....... visa lite intresse för alla de som redan skrivit massor här.
Jisses.

Dessa namn som en vänlig själ bemödade sig mig att återberätta har jag redan läst sedan tidigare.

MEN efter det är många som påstår att det är svenska namn blev jag osäker om jag missat något.
För mig är efternamnet svensk, absolut. Men inte förnamnen.

Varför bemödar du dig ens att svara om du inte har något trevligt att säga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsviss
Kan inte mer än hoppas att han inte vet om sonen sin

Han dog 1992, enligt en sammanfattning här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in