2020-12-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är en bostadsrätt dom bott i om inte det skett en ombildning från hyresrätt och just den aktuella lägenheten fortfarande hyrs ut? Föga troligt kanske.
BRF Loke i Haninge har funnits sedan 1964 och Sleipnervägen 85 byggdes 1968. Hon flyttade in 1974, så rimligtvis så äger hon den.
Citera
2020-12-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
En i grunden friskt barn borde ju bli väldigt bråkig och slå sig fri tänker jag. Att ta bort ett friskt barn från skolan med kommunens vetskap är riktigt konstigt. I övrigt brukar de flesta återvända till skolan och ta igen skolgången på ett eller annat sätt.

Ja, det liknar ju Ystad-familjen och Bjärred-familjen. Förfärligt.

Kanske behöver myndigheter och vården jobba mer med hembesök i första hand. Det görs i några sammanhang men verkligen inte i alla.

Det döljs mycket i hemmen. Ett hem kan vara en borg och en trygg fristad för vissa där de helst vill gömma sig. Men för andra är det ett fängelse och svaret på många frågor kan nog finnas i hemmen. Det är där man kan börja jobba med människors situation. Fast då ska personal bli insläppta förstås.

Ja alltså den dagen som myndigheterna tillåts ha kameror i folks hem är väl samma dag man kan glömma att liknande fall bedöms rättssäkert?

Märkligt hur många verkar ta för givet att staten borde ha stoppat det här? Det ska bli väldigt intressant att läsa om närståendes idoga ansträngningar.
Citera
2020-12-01, 20:26
Medlem
Många tycker att de är konstigt att ingen varit i *lägenheten* och jobbat,
Hon bor i en BOSTADSRÄTT, det är ingen lägenhet. Hon äger den.

Lägenhet hyr man, bostadsrätt äger man tillsammans med bostadsrättsföreningen.
Citera
2020-12-01, 20:26
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Kan någon vara snäll och ge en seriös återgivning om vad man vet i det här fallet? Jag har läst vad massmedia skriver, de första- och sista 5-10 sidorna här i tråden.

Det jag själv skulle veta är om det har framkommit någon annan typ av information (det är för mastigt att gå igenom ca +150 sidor, redan 20 var mer än nog)? T ex. av människor som bor där, vet vem t ex. syskonen är osv.

Frågorna som uppstår är ju många, och de flesta tänker nog samma sak. Noterade ett par sidor bak (tror jag det var) att någon påpekade att man hade skolplikt till årskurs 9. Det har sannolikt påpekats under någon av de 150 sidorna vad som faktiskt gäller. Man har skolplikt tills det man är 16 år, denna kan förlängas till 18 års ålder (t ex. om man är frånvarande, går om en klass osv.). Jag ställer mig ytterst frågande till varför skolväsendet har reagerat? Jag förstår att det är ca 30 år sedan, men det gör ju det hela snarare värre eftersom man sannolikt hade än bättre koll då. När det handlar om just sådana här saker brukar påminnelser och uppföljningar ske per automatik. Rimligtvis bör en förfrågan till socialtjänsten ha gått ut när sonen inte dyker upp i skolan. Det går ju inte att ursäkta i 6 år (från 12 till 18).

Nästa fråga jag ställer mig är varför inte sonen har tagit sig ut själv? Som jag förstår det så gick han trots allt i skol tills årskurs 7. Det realistiska för mig är väl att en normal människa skulle söka sig utåt i en liknande situation. Vilket leder till nästa tanke, att pojken inte var "normal" (någon form av utvecklingsstörning, särskola osv.).

Sedan har ju socialtjänsten enligt lag en skyldighet att följa upp anmälningar om missförhållanden. Om nu t ex. systern anmäler detta, pojken har inte gått i skola, hålls hemma i åratal mm. så bör ju en normal handläggare kräva lite mer än bara ett telefonsamtal för att kunna göra en slutsats. Jag har själv jobbat inom socialtjänsten så jag VET att man måste göra en seriös återkoppling. Det räcker inte med att mamman säger "ja, men han mår så dåligt...". Ett normalt agerande är ju ett möte, antingen på soc eller ett hembesök. Hur tusan har det här lyckats falla mellan stolarna?

Jag förstår mer än väl att man kan psykiskt bryta ner någon med fabricerade historier, i synnerhet om mamman själv är rejält psykiskt sjuk. Men...som sagt, en normal person skulle nog bryta sig lös ur det där med tiden. För mig talar det än en gång att sonen måste vara handikappad på ett eller annat sätt.

Så vad vet vi egentligen om det här? Nu menar jag genuina fakta. Finns det någon som helst insiderinformation här? Vad media har skrivit vet vi alla.

Kan någon ge en enkel sammanfattning punktvis vore jag mycket tacksam!
Sök på ”sammanfattning” i tråden.
Citera
2020-12-01, 20:27
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nästan så man börjar undra om inte sterilisering av gravt förståndshandikappade inte var en så tokig idé.. .

Givetvis inte, men jag funderar på hur en som nu är 41 år kan ha varit inlåst i 30 år utan att samhället reagerat? Det är väl skolplikt och ingen myndighet har ens lagt märke till det!?
Citera
2020-12-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volumnia
Jag får känslan att det hela är uppblåst av kvällstidningarna. Skulle en tant ha förmåga att hålla en ung man inlåst i en liten lägenhet i centrala Stockholm utan att någon anar oråd? Gissningsvis har han efter barndomen stannat kvar hemma hos mamma mer eller mindre frivilligt och har antagligen någon form av funktionsnedsättning.

Jämförelserna med Fritzel och Wolfgang Prikopil haltar.
Jag tror det också. Knappast kan en 70-årig kvinna hålla en vuxen karl fången i en lägenhet. Min gissning är att han har haft allvarliga psykiska problem som förvärrats av sin tokige mamma. Till en början var han kanske frivilligt isolerad, det finns många unga grabbar som lever isolerade hos sina föräldrar. Sedan har hans psykiska problem förvärrats med tiden. Och knappast underlättats av att ha en lika sjuk manipulerande morsa.
Citera
2020-12-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det är hennes överlevnadsinstinkt som fått henne att göra så som hon har gjort. Gissar jag på. Vad skulle hon ha gjort? Ingen lyssnade på henne? Enda alternativen hon hade var att rädda sig själv på det sättet hon gjort eller begå brottslig handling mot modern och eventuellt brodern. Hon passade på när modern var borta hemifrån. Att agera annorlunda för familje medlemmarna kan ha lett till represalier från exempelvis den psykiskt sjuka modern OM det nu visar sig att hon är sjuk (vilket man kan anta).

Hon väntade nästan 30 år? Säkert minst 10 år för länge, kul att hon kom till skott tillslut.

Verkar kunna uppfostra hundar så lär bli en baggis att ta över efter morsan.

Vi får hoppas att hennes föränderliga historia stämmer och att hon klarar detta.. även om modern inte kan dömas?
Citera
2020-12-01, 20:35
Medlem
Svennis7254s avatar
Kan lägenheten ha varit betald med pengar från rånet pappan gjorde?

Tror vi verkligen på att hon har jobbat under tiden som sonen varit inlåst i lägenheten??

Hon har förmodligen varit hemma hela tiden, är inte detta mest realistiskt att tro??
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja alltså den dagen som myndigheterna tillåts ha kameror i folks hem är väl samma dag man kan glömma att liknande fall bedöms rättssäkert?

Märkligt hur många verkar ta för givet att staten borde ha stoppat det här? Det ska bli väldigt intressant att läsa om närståendes idoga ansträngningar.

De sociala myndigheterna kunde kanske ha gjort mer när BO fortfarande var omyndig. Exempelvis är det aningen märkligt att mamman kunde ta sonen ur skolan så tidigt, men vad som gjordes, eller inte gjordes, då återstår väl att se.

Kanske var det som någon som (enligt egen utsago) kände systern skrev här i tråden, innan den användaren headhuntades av någon journalist, att mamman släpade med sig en annan släkting som hon påstod var sonen till socialen och duperade dem på det sättet.

Vad kommunen eller någon annan sedan skulle ha gjort när BO väl var vuxen är väl en annan femma. Det är knappast olagligt att bo med sin mamma även som vuxen och om fastighetsägaren inte får några klagomål och om ingen direkt polisanmälan görs så lägger sig väl ingen i det hela.
Citera
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatdoyousay
Många tycker att de är konstigt att ingen varit i *lägenheten* och jobbat,
Hon bor i en BOSTADSRÄTT, det är ingen lägenhet. Hon äger den.

Lägenhet hyr man, bostadsrätt äger man tillsammans med bostadsrättsföreningen.
Du har gravt missförstått vad ordet lägenhet betyder. Antagligen har du förväxlat det med ordet hyresrätt?

En bostadsrättslägenhet är i högsta grad en lägenhet och nej, du äger inte lägenheten, du äger en andel i bostadsrättsföreningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volumnia
Jag får känslan att det hela är uppblåst av kvällstidningarna. Skulle en tant ha förmåga att hålla en ung man inlåst i en liten lägenhet i centrala Stockholm utan att någon anar oråd? Gissningsvis har han efter barndomen stannat kvar hemma hos mamma mer eller mindre frivilligt och har antagligen någon form av funktionsnedsättning.

Jämförelserna med Fritzel och Wolfgang Prikopil haltar.
Jag tror det är systern som överdriver kraftigt / inte vet så mycket som hon tror. Ställer upp i media till höger och vänster, nu senast filmad intervju i SVT (bakifrån) och pratar om en "livslång kamp". Det hade inte varit mycket till kamp om det vore så illa som påstås eftersom det bara är att ringa 112 så är problemet löst.
Citera
2020-12-01, 20:36
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln3vvP/klasskamraterna-om-insparrade-sonen-blyg-och-ensam

Aftonbladet har pratat med klasskamrater som gick med den inspärrade sonen innan han försvann från skolan. Några minns honom väldigt tydligt medan andra inte minns honom alls.

Men alla som minns beskriver honom likadant: ensam, tyst och annorlunda.

– Det var tyst mobbning, ingen ville sitta bredvid honom, säger en kvinnlig klasskamrat.

/.../

Hon berättar att hon och hennes vänner uppfattade honom som väldigt blyg och osäker.

– Det var längesen och vi var ju bara barn, men jag minns så tydligt att hans hygien inte sköttes ordentligt.

/.../

En man som var både granne och klassförälder i årskurs 7 minns den numera 41-årige mannen väl.

– Snällare människa får man leta efter. Han var klassens nallebjörn. Men jag minns att han var borta från skolan väldigt mycket och hade hög frånvaro. Varför vet jag inte, man pratade inte så mycket om det på den tiden.

Men när sonen plötsligt togs ur skolan var det ingen som reagerade.

– Han bara försvann och jag har inte sett honom sedan dess, det var nog ingen som tänkte så mycket på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in