2020-12-01, 17:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Färre nya smittade än jag befarade. Bra. Men jag undrar hur testprioririteringarna i stockholm skiftar per vecka? Går testen mer och mer till patienter och vårdpersonal?

Antal test i Stockholm har i det närmaste stått still i fyra veckor:

https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
I dagens lägesrapport för stockholm kan man läsa att provtagningen ökade avsevärt v48 i Stockholm vilket är bra:

Under vecka 48 har det analyserats 54 931 tester för pågående covid-19, mer än 10 000 fler analyserade prover än veckan före. Av dessa var 11 118** provsvar eller 21,2 procent positiva.

Men man kan också läsa följande:

Efterfrågan på provtagning är fortsatt stor – patienter, personal och boende på SÄBO och de som arbetar i vården prioriteras först. Ett begränsat antal hemtester erbjuds varje dag för invånare. Personalprovtagningen har förstärkts.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/1-december-lagesrapport-om-covid-19/, idag

Dvs, det är svårt att säga något huruvida smittspridningen generellt ökar eller minskar om testprioriteringen kontinuerligt förskjuts mot personal och patienter i vården. Eventuellt testas dessa löpande, upprepat antal gånger och utan symptom.

Nominellt ligger antalet rapporterade fall relativt stabilt i Stockholm. Till synes bra alltså. Även sjukhusinläggningarna ser ut bara långsamt öka.

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Det hade varit bra att ha siffror på andelen hemtester.
Citera
2020-12-01, 17:18
Medlem
Antal dagar med ≥ 4% andel PCR positiva mellan 1 Aug - 22 Nov.

FIN: 0
NOR: 0
DNK: 0
SWE: 32

https://ourworldindata.org/coronavirus

Ja, vad kan det bero på att vi har flest döda i Sverige?
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-01 kl. 17:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tycker det är lite märkligt att spekulera i överdödlighet under pågående pandemi. Att dra slutsatser utifrån överdödlighet torde inte vara värdefullt förrän tidigast ett fullt år har passerat sedan pandemin startade.
Det är inte märkligare än att ta upp ställningen i en fotbollsmatch innan slutsignalen gått. Om man inte drar slutsatser under resans gång är det stor risk att man gör jättetabbar.
Citera
Medlem
Den förlängda vårdpausen i Sörmland upphör 13/12 och omfattar nu också "psykiatrisk vård som kräver anestesi", vilket bara innebär ECT (elbehandling).

ECT används vid depression, psykos och bipolaritet. ECT är en viktig behandlingsmetod. Katatona patienter kan hjälpas av ECT, liksom tunga psykospatienter.

Vi fortsätter att nöta på vården utanför covidvården och vi bygger på vårdskulden.

Att låta ECT-patienter vänta flera veckor extra är inte en bagatell. Allt får konsekvenser.

Det verkar förresten skära sig mellan Stockholms stad och FHM. Enligt Stockholms finansborgarråd vill man genomföra besöksförbud på äldreboenden men dialogen med FHM är för trög. Stockholms stad tänker köra sitt eget race, om jag fattat rätt.

Vad mer? För nån vecka sedan hade jag ett intressant samtal med en erfaren man som jobbat med ventilation hela sitt liv. Bla på sjukhus.

Enligt honom finns 50-åriga ventilationssystem på sjukhus. System som aldrig städas. Man byter smådelar ibland och rensar systemen i nödfall. Överlag är det enormt omodernt och skitigt i trummorna.

Han nämnde ett ventilationssystem, som hade 2% av sin kapacitet kvar. Det skulle passera 1000 L/min och det var 20 L. Systemet fick saneras. Detta inträffade för 3 år sedan, på ett svenskt sjukhus.

Sjukhusens eftersatta ventilation är högaktuell såklart. Men ni ska inte tro att nån journalist nämner det.

Att en sk modern sjukhusavdelning kan förlora 98% av ventilationens kapacitet innan problemet åtgärdas, finner jag häpnadsväckande.

Och tänk på all annan skit som man bränner pengar på, istället för frisk ventilation. Galet.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-12-01 kl. 17:47.
Citera
2020-12-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så staten ska ansvara för att du mår bra?
Det var en riktigt intressant synpunkt måste jag säga.

Ironi, du vet...😉

Många här i tråden vill att staten ska hålla dom i hand, man är oförmögen att tänka själv.

Och det bästa av allt är att man kan skylla på staten, i det här fallet Tegnell
Citera
2020-12-01, 17:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Minst 50000 måste dö för att få flockimmunitet i Sverige, om vi ska hinna få det innan vaccinet kommer så att Folkhälsomyndigheten kan få rätt i sin flockimmunitetsstrategi (dvs att naturlig flockimmunitet är oundvikligt och går inte att förhindra). För att FHM ska få rätt måste vaccinationen skjutas upp i Sverige så långt det går. Tänk vad olyckligt det vore om bara 10000 dog och FHM inte får rätt.
50 000? Det förutsätter väl ett ganska högt IFR och att hela populationen är mottaglig och att det inte finns naturlig korsimmunitet? En vanlig influensa får väl ca 2 milj under en säsong om jag inte missminner mig. Om man nu drar till med att 2 milj har smittats sedan i våras så ligger IFR på lite drygt 0,3%. Själv tror jag att fler än så blivit exponerade. Egentligen så är det väl mest intressant att jämföra hur den här vintersäsongen kommer bli jämfört med tidigare. En influensasäsong räknas från v.40 - v.20 året efter.
Citera
2020-12-01, 17:23
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag tror skillnaden mellan Sverige och övriga Norden (Finland, Norge Danmark) beror primärt på två faktorer.

1. Sverige har extremt många invandrade män i alla städer och byar. I det stora skiter dom i avstånd och andra rekommendationer. Dom står ofta i stora klungor och bara hänger i våra köpcentrum.

2. Svenskar är inte som andra nordbor i lynnet. Svensken är en globalist som vill festa och visa upp sig. En enkel spegel hemma räcker inte för att släcka bekräftelsebegäret. Nej man måste ut och visa upp sig. Det är som en drog att få dansa tätt med andra på trånga dansgolv till dunk dunk. På såna ställen känner svensken sig som en kung. Det är där hen får sin bekräftelse. Sen om man får Covid19 på köpet spelar ingen roll.
Jag tror skillnaderna beror på

i) dålig gränskontroll och omfattande spridning av viruset i ett tidigt skede

ii) misslyckad och missriktad smittspårning

iii) brist på kompetens bland svenska myndigheter och avsaknad av insikt om denna brist.

Hade FHMs ledning varit mer ödmjuka och lärt sig av kollegor i andra länder så hade vi dels haft färre döda, och dels skulle inte FHM ha blivit bortgjorda. Vem kommer vilja skriva FHM på sin CV efter detta debacle?

Det blir ju ungefär som att försöka skryta om att man jobbade på Fermenta (om någon kommer ihåg det).
Citera
2020-12-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det har inget med invandrare att göra att Stockholm drabbats värst i Sverige.

"Utlandsfödda är överrepresenterade bland dem som blivit smittade med covid-19 i Sverige. Det berättade statsepidemiolog Anders Tegnell vid den myndighetsgemensamma presskonferensen på Folkhälsomyndigheten på tisdagen."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/utlandsfodda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/
Citera
2020-12-01, 17:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
De siffrorna måste du relatera din folkmängden: under 2015-19 var folkmängden i snitt 9,99 miljoner, i år enligt SCB 10.415 miljoner.
Fel, för folkmängden har gått upp p.g.a. infkyttning av unga människor, som har väldigt låg förväntad dödlighet (även om dom kanske spränger och skjuter varandra iite större utsträckning än etniska svenskar).
Citera
2020-12-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
50 000? Det förutsätter väl ett ganska högt IFR och att hela populationen är mottaglig och att det inte finns naturlig korsimmunitet? En vanlig influensa får väl ca 2 milj under en säsong om jag inte missminner mig. Om man nu drar till med att 2 milj har smittats sedan i våras så ligger IFR på lite drygt 0,3%. Själv tror jag att fler än så blivit exponerade. Egentligen så är det väl mest intressant att jämföra hur den här vintersäsongen kommer bli jämfört med tidigare. En influensasäsong räknas från v.40 - v.20 året efter.

Vi har precis diskuterat detta här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-12-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
De siffrorna måste du relatera din folkmängden: under 2015-19 var folkmängden i snitt 9,99 miljoner, i år enligt SCB 10.415 miljoner.

Siffrorna är relaterade till folkmängd

Mitt svar, var till dig, som skrev att det inte var överdödlighet nu

Överdödlighet har börjat igen, tragedi som utspelar sig här
https://www.imageupload.net/image/overdo.u03vr
Citera
2020-12-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja men för helvete och det syns ju också på grafen, hur det såg ut i våras, då låg folk inne längre. Det är alltså det officiella registret datan kommer ifrån. Vadå fake news? Seriöst.

Nu verkar vårddagarna ligga inom normalen.
Ja och du hävdar att de är mindre vårdtillfällen i år.
Det är väl ej så konstigt då med tanke på att de tar längre tid att vårda en patient på iva jämfört med vanlig sjukdom?
Om covid hade varit en vanlig sjukdom på iva hade vi haft mer patienter totalt på iva!

Plus att vi nekade iva vård t äldre under den perioden.
Bara att googla.

Så ja de är fake News då håller på med.

Du förskönar allt så de ska passa din agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in