2020-12-01, 09:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Efter att studerat tabellen så kan jag konstatera att Helsingborg nu men all säkerhet åker ur då de inte kan nå upp till Kalmar på kvalplatsen. Nån mer som noterat detta?

De flesta tror jag.
Citera
2020-12-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duarjudumihuvudet
Tror inte att Falkenberg kommer klara seger mot Mjällby.
Ett lag utan självförtroende och noll anfallskraft mot ett lag som går som tåget med massa självförtroende. Enda chansen om Mjällby är nöjda och stängt igen för säsongen.

Kalmar hemma mot Häcken blir tufft men med en seger i ryggen och hemmaplan kan nog KFF grisa sig till en poäng.

Det som talar för Falkenberg är att man har en vana att spela avgörande matcher mot slutet av säsongerna, och har en märklig förmåga att ha marginalerna med sig just då.

2014 hängde man kvar med en pinne i sista matchen mot just Mjällby.
2015 hängde man kvar på bortamål efter två oavgjorda kvalmatcher mot Sirius.
2019 hängde man kvar efter vinst i de två sista matcherna och skickade Kalmar till kval eftersom Kalmar vek ner sig först i näst sista mot just Falkenberg (2-3, segermålet i 90:e) och sedan i sista matchen mot Sirius som inte hade något att spela för.

Men visst känns Falkenberg vekare denna säsongen, på något vis. Spelar egentligen mycket bättre än någonsin och rent spelmässigt är man ett lag för mitten/övre halvan, men i de båda straffområdena är man inte tillräckligt bra. En slags förvandling till det bättre som i praktiken har inneburit en ordentlig försämring av det som är viktigast i fotboll.
Citera
2020-12-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Tur att man skiter fullständigt i den här säsongen, annars hade vårt totalt felaktigt bortdömda mål igår gjort en galen.
Slutet av den här säsongen har sugit luften ur mig så pass mycket att jag inte ensbrydde mig om att bollen var inne och att det inte blev mål. Jag försökte framkalla lite glädje över det men det gick fan inte.
Citera
2020-12-01, 11:27
Medlem
Opportunitiess avatar
Jag brukar vara inne och kika vilka spelare som är avstängda inför varje omgång och Häckens Nikola Gulan verkar ha haft för sig nåt fuffens, har stått som avstängd inför varje omgång ett bra tag nu. Någon som vet vad killen gjort för suspekt?
Citera
2020-12-01, 12:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Jag brukar vara inne och kika vilka spelare som är avstängda inför varje omgång och Häckens Nikola Gulan verkar ha haft för sig nåt fuffens, har stått som avstängd inför varje omgång ett bra tag nu. Någon som vet vad killen gjort för suspekt?

Citat:
Tillbaka från skada fick Nikola Gulan, 31, chansen från start mot Örebro SK.
Och kanske lyckades han spela sig närmare ett nytt kontrakt med BK Häcken?

Från GP.
Citera
2020-12-01, 12:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Inför målkameror för fan!

Svensk fotboll beständigt den fattige kusinen från landet...

(obs, vill alltså inte ha VAR)

Målkamerateknologin hade inneburit ett minimalt ingrepp på idén, produkten fotboll. Ingen hade noterat den förrän den verkligen behövdes, och då varit tacksamma för den. En välbehövlig modernisering och hjälp för att se det mest självklara, om bollen var i mål eller inte. Ingen hade blivit upprörd.

Skillnaden mot VAR är alltså enorm; VAR som är ständigt närvarande och förändrar hela grunden för hur man betraktar fotboll. Domslut som kan förändras när som helst, målfiranden i onödan eller uteblivna firanden för att man måste invänta VAR ... Och, inte minst, i slutändan finns det ändå ingen gudomlig rättvisa att hämta eftersom det alltjämt är frågan om bedömningar av situationer, som dessutom förvrängs av att ses i slow motion. Att domare som inte ens befinner sig på planen ska fatta avgörande beslut är feltänkt från början till slut.
Citera
2020-12-01, 12:25
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De flesta tror jag.
Helt sjukt egentligen. Helsingborg och Kalmar som båda vunnit SM guld på 2000talet och tagit flera topplaceringar. Nu riskerar båda att åka ur! Helt ofattbar skandal. Hur mår dessa klubbar egentligen
Citera
2020-12-01, 13:36
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Helt sjukt egentligen. Helsingborg och Kalmar som båda vunnit SM guld på 2000talet och tagit flera topplaceringar. Nu riskerar båda att åka ur! Helt ofattbar skandal. Hur mår dessa klubbar egentligen
Helsingborg är redan klara för Superettan. Kalmar ser ut att få möta Jönköping i kvalet.
Citera
2020-12-01, 13:37
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities

Nä, det är någon glitch hos SvFF. Har stått sådär sedan han kom. Vet inte varför
Citera
2020-12-01, 13:43
Medlem
Citat:

Men skärp dig. Helsingborg har redan varit nere en vända i S1 och Kalmar tvingades kvala sig kvar förra året. Ingen är förvånad över tabellen. Klubbarna mår såklart uselt.
Citera
2020-12-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det som talar för Falkenberg är att man har en vana att spela avgörande matcher mot slutet av säsongerna, och har en märklig förmåga att ha marginalerna med sig just då.

2019 hängde man kvar efter vinst i de två sista matcherna och skickade Kalmar till kval eftersom Kalmar vek ner sig först i näst sista mot just Falkenberg (2-3, segermålet i 90:e) och sedan i sista matchen mot Sirius som inte hade något att spela för.

Men visst känns Falkenberg vekare denna säsongen, på något vis. Spelar egentligen mycket bättre än någonsin och rent spelmässigt är man ett lag för mitten/övre halvan, men i de båda straffområdena är man inte tillräckligt bra. En slags förvandling till det bättre som i praktiken har inneburit en ordentlig försämring av det som är viktigast i fotboll.

Jäkligt bra analys. Hatten av.
Tyvärr precis som du skriver har de lyckats hänga kvar med hjärtat i halsgropen flera gånger och brukar vara som starkast i sista rycket.
Håller även med om de tyvärr tappat i kritiska delar av laget.

Kan man kanske hoppas på ny tränare till nästa år? Kanske Marcus Lantz som lämnar Mjällby.
Har uttryckt att han är öppen för allt och pendlat från Göteborg ner till Mjällby i år kan ju vara sugen att ta nåt närmare hem.
Citera
2020-12-01, 16:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Nu känns det som att jag kan förstöra allt här.. Men Mjällby är ju det formstarkaste laget i allsvenskan just nu, 1 förlust på dom 8 senaste matcherna, 4 raka vinster tror jag det är. I normalfallet så skulle Mjällby utan något att spela för vara något av ett drömmotstånd i sista omgången men detta året är ju inte direkt normalt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in