2020-12-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Allt är möjligt. Stambyte var planerat till nu i vår (2021) så det var på gång iaf. Och om en brf-innehavare motsätter sig besök brukar det vara svårt för styrelsen att tvinga sig in på ett juridiskt hållbart sätt.
Det brukar bli vite för brf-innehavaren om de vägrar tillträde vid nödvändiga underhåll då detta förorsakar förseningar med kostnader som följd för både bolaget som utför jobbet och för föreningen. Hur som helst har vi ingen aning om det varit några besök under åren. Om något gått sönder så mamman måste ta till hantverkare så är det inte svårt att ta in sonen till ett annat rum. Det bör varit minst en trea om lägenheten var på 91 kvm (som jag läst i tråden). Och är det så att mannen var så indoktrinerad att han faktiskt trodde på modern när hon sa att hela världen var ond och ute efter dom, så gjorde han nog inget väsen av sig. Tvärtom så höll han säkert tyst av rädsla att höras.

Nå, mycket spekulationer nu.
Citera
2020-12-01, 15:18
Medlem
-nickname-s avatar
Från: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/slaktingen-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan

"Sista gången släktingen träffade mannen var för tjugo år sedan. Hon hade hund på den tiden och brukade se honom och mamman gå i området där de bodde. Men mamman hindrade henne från att ta kontakt, berättar hon.

– Jag försökte prata med honom. Frågade om vi skulle göra något, spela basket eller så. Han blev nervös och log och mamman svarade för honom. När jag såg dem sista gångerna vände de sig om och sprang iväg .

Senare fick hon rapporter från en kompis som bor i området. Kompisen berättade inledningsvis att mannen och mamman brukade promenera i området, men de senaste åren har kompisen inte sett till mannen."

Dett får mig att ännu mindre tro att det är systern som hittade honom. Ordvalen är så skeva i så fall.
Citera
2020-12-01, 15:21
Bannlyst
Både mannen och hans mamma är offer i denna röran för hur kunde myndigheterna missat familjen i flera decennier?
och det kommer förmodligen rulla många huvuden både inom Handens kommunfullmäktige och dess organisation och bylingen lär vara på helspänn med full beredskap att ingen hämndaktion äger rum från någon som har inget att förlora...
Citera
2020-12-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Tycker det är konstigt att ingen reagerade på att han är folkbokförd på adressen och varit hela tiden.
Och har haft inkomst, låt säga sjukpenning.
Då måste han ha träffat läkare, haft kontakt med ex. FK.
Om han levt på bidrag är det samma där, fysiska möten.

Hursomhelst är det tydligt hur dysfunktionell familjen varit om hans systrar inte märkt något eller agerat kraftfullare.

Sen vad det gäller socialtjänsten så var dom ju inte de bästa och missade många utsatta barn eller barn som behövde hjälp för att komma till rätta med sina liv mm.

Sen har vi detta landet, Svenssons som inte vill besvära någon, hur svårt kan det vara att knacka på som lärare, upptäcka sånt här.

Och med tanke på hur skadad denna mannen måste ha blivit psykiskt har väl mamman dragit ihop en historia om sonen och de som skött underhåll i lgt har därför inte reagerat men borde ju ha anmält sanitär olägenhet kan jag tycka.

Angående hans inkomster så nej. Om han fått förtidspension, inte sjukpenning, enligt det gamla systemet (före 2003 om jag minns rätt), så gäller det livet ut. Läkarintyg på att han inte är och heller inte kommer bli arbetsför kan nog ha ordnats redan innan han fyllde 20, och denna gamla kvot av förtidspensionärer skiter nuvarande Försäkringskassan blankt i, det behövs inga återkommande besök eller samtal. Dessutom är det skitpengar i sammanhanget, 9 papp i månaden och inget bidragsfusk med hundratals assistenttimmar och nattvak. Såna här utbetalningar vill de inte gräva i, tro mig.
Citera
2020-12-01, 15:24
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Från: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/slaktingen-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan

"Sista gången släktingen träffade mannen var för tjugo år sedan. Hon hade hund på den tiden och brukade se honom och mamman gå i området där de bodde. Men mamman hindrade henne från att ta kontakt, berättar hon.

– Jag försökte prata med honom. Frågade om vi skulle göra något, spela basket eller så. Han blev nervös och log och mamman svarade för honom. När jag såg dem sista gångerna vände de sig om och sprang iväg .

Senare fick hon rapporter från en kompis som bor i området. Kompisen berättade inledningsvis att mannen och mamman brukade promenera i området, men de senaste åren har kompisen inte sett till mannen."

Dett får mig att ännu mindre tro att det är systern som hittade honom. Ordvalen är så skeva i så fall.

Den enda möjliga kusinen (så vitt vi vet) var runt 16 vid den tiden. Tycker att det känns lite väl ungt för att vara någon som föreslår för sin 21-årige släkting att de ska spela basket. Mostern är förstås fortfarande aktuell. Men basket? Känns mer som att en jämnårig frågar detta.
Citera
2020-12-01, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Angående hans inkomster så nej. Om han fått förtidspension, inte sjukpenning, enligt det gamla systemet (före 2003 om jag minns rätt), så gäller det livet ut. Läkarintyg på att han inte är och heller inte kommer bli arbetsför kan nog ha ordnats redan innan han fyllde 20, och denna gamla kvot av förtidspensionärer skiter nuvarande Försäkringskassan blankt i, det behövs inga återkommande besök eller samtal. Dessutom är det skitpengar i sammanhanget, 9 papp i månaden och inget bidragsfusk med hundratals assistenttimmar och nattvak. Såna här utbetalningar vill de inte gräva i, tro mig.
Hade varit så intressant att se ett utdrag ur en databas med alla i Sverige som uppburit exakt samma bidrag i t.ex 20 år i sträck. Man skulle troligen hitta så vanskötta hem och individer. Om man sedan samkör med t.ex register för bidrag till tandläkare och sjukvård, och de saknas där hela perioden, så borde det vara dags för ett hembesök från socialtjänsten.

Alla som fått samma bidrag i 12 månader borde få ett hembesök.
Citera
2020-12-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
18 år är max om man ser till antal år man kan dömas till i Sverige, annars är det livstid, som är obestämt.

Hon kan varken få 18 år eller livstid för detta brott.
Citera
2020-12-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Man kan inte hitta på ett brott. Det måste redan finnas i lagstiftningen och ha ett straff.

Är det människorov du hänvisar till? Ja, jag anade att det inte fanns livstidsstraff för sånt här.

Jag tycker ändå det är en svår balansgång. Pojken har ju inte rövats bort. Han hat stängts in i sitt hem av sin mamma som han fortsatt bo med. Vad är det för brott? Kan det ändå vara människorov i lagens mening? Finns det andra fall i Sverige/Norden där föräldrar dömts för att stängt in sitt barn i många år, som kan ge vägledning om vad det är för brott egentligen?
Olaga frihetsberövande
Citera
2020-12-01, 15:27
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
bylingen lär vara på helspänn med full beredskap att ingen hämndaktion äger rum från någon som har inget att förlora...

Vem exakt är det du tror ska genomföra en hämndaktion? Och mot vem? En islamist kör ihjäl folk på Drottninggatan=inga hämndaktioner. Konstanta våldtäkter och mord= inga hämndaktioner (förutom i gangsterkretsar). Men du tror att någon kommer hämnas detta? Ska någon gå in på socialtjänsten med en ak-47a och börja panga eller vad är det för scenario du ser framför dig?
Citera
2020-12-01, 15:28
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag kan hålla med om att det var konstigt maskerat, och ofta är det bra att bara byta ut en eller två bokstäver och då förklara direkt efter vilka det är, speciellt i det här fallet när namnet var rätt udda. Googla ”Sleipnervägen 85” så kommer du få upp namnet då det redan skrivits att mamman heter Karlsson i efternamn.
Syftet med maskering är väl att det inte ska bli så lätt att googla, speciellt för att någon eventuell misstänkt för ett brott, som senare visar sig bli friad, inte ska dras med att dyka upp i googlingar. Jag har sett att en del användare låter bli att byta ut en bokstav mot en * och sedan berätta vad * står för. Istället helt sonika bara infogar de en * någonstans mellan bokstäverna. Det gör väl namnet svårare att googla och vill man veta namnet så är det ju bara att ta bort *. Kanske en idé att ta efter?
Citera
2020-12-01, 15:29
Medlem
Citat:

Tycker du? Håller med om att ordvalen är något skeva men språket i sig stämmer bra med någon som är född 1976. Det är garanterat ingen 66-årig moster som talat i alla fall. Om släktingen nu blivit "utesluten" ur klanen Karlsson och är lite avogt inställd till sin mor, så känns ordvalen inte så skeva längre. Jag förutsätter att ordet "mamman" är juniorreporterns redigering och inte den s k släktingens ordagranna citat, förstås.
Citera
2020-12-01, 15:29
Medlem
Citat:
Intressant. Också intressant att så många i släkten bor så nära varandra men ändå ter den sig så dysfunktionell iom denna historia.

Men alltså låt övriga ur släkten vara istället för att hänga ut massa människor som kanske inte har något med skiten att göra här. Visst, diskutera brottet, men ha lite respekt för personlig integritet också. Man behöver verkligen inte klura ut namn, adresser, telefonnummer osv. Känns bara som att de som håller på så inte har ett eget liv alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in