2020-11-30, 22:00
Medlem
XaoqcHs avatar
Snabbgross Club är Axfoods (Willys, Hemköp, Tempo, mat.se, etc) satsning på medlemsklubbar inom livsmedelsbranschen. Det är alltså en kopia på Costcos koncept där man som privatperson måste vara medlem för att handla och köper då oftast i storpack.Vad tror ni om detta koncept, kommer det slå igenom i Sverige?
Senast redigerad av XaoqcH 2020-11-30 kl. 22:12.
Citera
2020-11-30, 22:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Vänta nu här. Det här är väl enbart för näringsidkare? M a o restauranger etc.

Edit, hittade detta:

Citat:
OM AXFOOD SNABBGROSS
Axfood Snabbgross är restauranggrossisten för dig som arbetar inom restaurang, fastfood, café eller övrig företagsmarknad.

Costco är väl för privatpersoner?
Citera
2020-11-30, 22:09
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Snabbgross Club är Axfoods (Willys, Hemköp, Tempo, mat.se, etc) satsning på medlemsklubbar inom livsmedelsbranschen. Det är alltså en kopia på Costcos koncept där man som privatperson måste vara medlem för att handla och köper då oftast i storpack.Vad tror ni om detta koncept, kommer det slå igenom i Sverige?

Jag har också lagt märke till det där. Kanske kan fungera om det är just storpack, men om det skulle fungera för typ ICA eller Coop är tveksamt.

Jag vill i alla fall bara kunna gå in i en butik och handla det jag behöver.
Förstår inte riktigt vad det där med att man måste vara medlem är bra för?

I USA har dom väl till och med vakter som kontrollerar ifall du är medlem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Edit, hittade detta:

Vissa butiker erbjuder nu mera privatpersoner att handla där men du måste va medlem.
Senast redigerad av jbswebeck 2020-11-30 kl. 22:12.
Citera
2020-11-30, 22:14
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:

Edit, hittade detta:

Sorry, länkade till Snabbgross och inte till Snabbgross Club. Förvirrande att de återanvänder ett existerande varumärke.
Citera
2020-11-30, 22:14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
....

Men de säljer sprit så jag tror det kan vara lite tveksamt om alkohollagstiftningen tillåter privatpersoner att handla där.
Citera
2020-11-30, 22:15
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Sorry, länkade till Snabbgross och inte till Snabbgross Club. Förvirrande att de återanvänder ett existerande varumärke.

Ah då kanske det är annorlunda.
Citera
2020-11-30, 22:17
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Men de säljer sprit så jag tror det kan vara lite tveksamt om alkohollagstiftningen tillåter privatpersoner att handla där.

Citat:
Matklubben – handla där restaurangproffsen handlar
Ansök om medlemskap
Föreningen Matklubben vänder sig till alla matintresserade privatpersoner från 18 års ålder. Det är kostnadsfritt att vara medlem i Matklubben. Du får ett medlemskort för att kunna handla, och får ta del av samma kampanjerbjudanden som restaurangerna. Innan du ansöker om medlemskap ber vi dig läsa igenom föreningens stadgar.

https://www.martinserverarestaurangbutiker.se/bli-kund/matklubben1/
Citera
2020-12-01, 02:17
Medlem
Tror jag knappast. Vi har så hög konkurrens inom livsmedelsbranschen och så många varor är totalt prisdumpade i stora butiker så skillnaden är inte stor på många varor.
Alla småbutiker har gått i konkurs pga detta.

Dessutom är många varor dyrare på snabbgrossen än på livsmedelsbutikerna.

Dessutom vill folk inte köpa storpack.

Finns till och med många varor som på kampanj säljs BILLIGARE i svenskabutiker än på snabbgrossarna i östeuropa.
Vi är väldigt bortkskämda med låga svenska livsmedelspriser jämfört mot lönen så är svensk mat och godis gratis.
Senast redigerad av Blatteman 2020-12-01 kl. 02:19.
Citera
2020-12-01, 07:11
Medlem
Har jämfört priserna på ett 20-tal varor på Snabbgross Club och ICA-MAXI, COOP forum och Willy´s. Samma pris eller tom 20% dyrare på Snabbgross Club. Dessutom ska man betala 299 kr/år i medlemsavgift.
För 20-30 år sedan var Martin Ohlsson mm restauranggrossar billiga och det var värt att handla där, men numera är det ingen större skillnad.
Citera
2020-12-01, 10:26
Medlem
Har för mig att vi haft en liknande butik för 20 (?) år sedan? Hette väl "Smart" eller något sådant. Var inte speciellt långlivat i alla fall.
Citera
2020-12-01, 12:58
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthropoid.
Har för mig att vi haft en liknande butik för 20 (?) år sedan? Hette väl "Smart" eller något sådant. Var inte speciellt långlivat i alla fall.

Smart Club fanns under ganska lång tid i Norge, främst Oslo. Køptes av Coop som la ner 2013.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Smart_Club

Har før mig att de skulle satsa i Sverige också.

Upplägget funkar inte.
Citera
2020-12-01, 13:14
Medlem
EttKiloKapriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Smart Club fanns under ganska lång tid i Norge, främst Oslo. Køptes av Coop som la ner 2013.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Smart_Club

Har før mig att de skulle satsa i Sverige också.

Upplägget funkar inte.

Smart Club öppnade i Kungen Kurva, min morsa jobbade där. Enligt henne vart det väldigt lugnt, i början kom folk för de var nyfikna men sen dog det rätt snabbt. De lade ner efter något år tror jag, morsan slutade innan dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in