Citat:
Ursprungligen postat av
haydut
Detta känns som det mest rimliga alternativet. Mannen/pojken har förmodligen någon typ av nedsättning. Mamman har förmodligen haft psykiska problem länge men ändå kunnat "hålla sig flytande", klarat av det vardagliga. Närstående har pga risig relation till mamman förmodligen inte velat ha med dem att göra men ändå trott att de förhoppningsvis har en dräglig tillvaro.
Senaste 5-10 åren gissar jag dock på att det gått utför rejält på alla plan och förfallet accelererade snabbt.
Extremt sorgligt/ruggigt oavsett.
Jag har en släkting som har arbetat med utflyttning/sanering av boende där det har gått helt överstyr. Han har berättat de mest hårresande saker om hur det i en del fall har sett ut. I de absolut flesta fallen har det rört sig om en psykisk sjukdomsbild eller demens i bakgrunden. Det är många människor, särskilt på större orter, som kan leva relativt "ostörda" i sina lägenheter.
De har sin månatliga pension, inga vänner och kanske heller just ingen släkt i närheten.
På mina bilturer ute på landsbygden brukar jag ibland kika på hur vissa gårdar med tillhörande omgivning är iordning. Inte alltför ovanligt att man kan se ett antal skrotbilar på gården, trädgårdsmöbler ute i december, husfasaden i eländigt skick, fullt med bråte ute på en ev. veranda. I de fallen kan man i sitt stilla sinne undra över hur det ser ut inne i huset och vilka som bor där...