2020-12-01, 08:55
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag tänker på Österrike. Landet där man gillar att kidnappa och låsa in folk.
Precis. Det var en pappa som höll döttrarna inlåst medan han våldtog dem. Nyheten kablades ut world wide. Vad gör det här bättre? Inlåst i 30år? undermåligt språk? Kabla ut det här till CNN och Fox news så de får se hur skithuset Sverige egentligen är.
Citera
2020-12-01, 08:56
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Tror likheterna slutar vid instängningen. Psykologiskt och i övrigt verkar det här vara en helt annan typ av tragedi.

Sedan undrar man hur unga ni är som tror utvecklingsstörda och downisar gömdes undan för 40-30 år sedan är. Man måste gå längre bak i tiden för den typen av reaktion av en mongis.
Exakt vad jag skulle skriva, började nästan skratta när jag läste att någon skrev att man gömde undan handikappade för 30-40 år sen. Tänkte att det måste vara en 14-åring som tycker att alla över 20 är gamla, sen kom jag på att det är väl 18-års gräns på FB? 😂😂
Citera
2020-12-01, 08:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har sett flertal bostäder genom åren då jag arbetat inom psykiatrin.
Det är inget som luktar utan ofta är det tidningsstaplar/reklamstaplar/kartonger - icke luktande sopor.
Bostäder som sett ut som i amerikanska TV program jag såg för många år sen.
Dessa har släktingar som gett upp eller inte umgås.
Om släktingen inte varit där på många år och tar för givet att sonne är annanstans/omhändertagen sen många år.
Var det fel på sonen redan i skolålder och hon behöll honom hemma? Mobbat barn som överbeskyddats? Psykfel på hans morsa och honom?
Den stora frågan är hur lyckadess ett barn försvinna från radarn? Myndigheter? Skolplikt?
Barn inte fött i Sverige?
Hur har räkningar betalats? Soc vetat om?

Då det hänvisas till att något skett i skolåldern, tänkte jag direkt på om det rör något kring fadern och kanske något uppbrott, att han tex försökt ta sonen/hämta sonen, varför modern där bestämde sig för att isolera läget.
Fadern är ju uppenbarligen inte med i bilden idag.
Citera
2020-12-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
En mamma får inte vara god man åt sin son, detta måste en utevararande vara

Finns de med olika handikapp, LSS stöd med mera som inte har God man, finns inget lagkrav på att ha det

Får hon visst då. Min mamma var god man åt sin förälder efter en hjärnblödning. När jag har arbetat som boendestödjare år funkis-människor har de ofta haft en förälder eller ett syskon som god man.
Citera
2020-12-01, 08:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Så bostadsförvaltningen har inte varit i lägenheten på 20-30 år? Killen/mannen måste ju ha gråtit och skrikt med jämna mellanrum och grannarna har inte fattat att något är fel? Det är så bizarrt sjukt.

Reagerar på att han ska ha viskat den anhöriges namn, då denne uppenbarar sig för honom i lägenheten Tänker direkt att han blivit tvångslärd att enbart viska.
Citera
2020-12-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Precis, det var väntat att de första indikationerna "saknade helt tänder" et c skulle nyanseras något. Tycker fortfarande att hans syster har varit uppseendeväckande sensationslysten i pressen. Men man vet ju inte hur man själv skulle bete sig vid detta första möte med sin bror på 20 år. Är nog en del samvete som slår till, tillsammans med krånglig relation till modern.

Jag tror också att detta har eskalerat över tid. Han var säkert inte inlåst i ordets bokstavliga bemärkelse. Men att se sig själv och sitt förfallna liv i spegeln som 30-, 35- och nu 41-åring kanske inte uppmuntrar till att gå utanför dörren heller, även i stunder av klarhet eller mindre depression?

Nej, jag håller helt med och känner till ett liknande ”fall” med en son i 40-årsåldern som knappt aldrig arbetat. Bor hemma hos sin mor och spenderar mesta vakna tiden(natten) med att spela tv-spel.
Rent tragiskt att se nån sluta gå till tandläkare, klippa och raka sig/sköta sin hygien och tydligen falla ner i depression allt oftare med tanke på att det handlar om en fullt frisk person och genomsnäll i grunden som inte lyckats förstå livets allvar och helt saknar driv att skapa sig ett eget liv.
Citera
2020-12-01, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Jodå, en bror B* Sv*n C*rlsson född 1952-07-04, boende på Kanalvägen i Vendelsö, och en syster M*ud Ing* *ndersson (*=a) född 1953-12-13, boende på Skansvägen i Vendelsö.

Inte direkt grannar med systern, men definitivt nära.

Farfadern föddes på Söder, men flyttade till Vendelsö (Hagtornsvägen 1, men fastigheten verkar inte finnas kvar).

Snyggt! Ser ut att vara av den gamla stocken, så att säga. Är brodern skild, ser du det? Systern ser gift ut, dock är ev make skriven annan stans. Hon har f ö många risiga bilar för att bo i lägenhet. Nåja, kan ju vara "målvakt" åt barnen.

Heter familjen Carlsson eller Karlsson från början? Alltid spännande med snäppet finare stavning, speciellt när montör blivit ingenjör.
Citera
2020-12-01, 09:05
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Må så vara.
Att släktingen som försökt varna tystats ner av släkten är blatte fasoner rakt av.
Får zigenar vibbar.

Eller så är den svenska konflikträdslan som spökar.

Fy fan vad tragiskt. Tror också att det måste ligga någon slags störning i grunden. Fast vad vet jag. Blir man hunsad och kontrollerad sen barnsben så utvecklas man inte normalt. Hoppas han kan rehabiliteras till ett någorlunda fungerande liv.
Citera
2020-12-01, 09:10
Medlem
Andy Flags avatar
Vet inte om detta länkats tidigare, men det här är alltså den äldre systern:

https://hundkurser-online.com/omkickan/
Citera
2020-12-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haydut
Detta känns som det mest rimliga alternativet. Mannen/pojken har förmodligen någon typ av nedsättning. Mamman har förmodligen haft psykiska problem länge men ändå kunnat "hålla sig flytande", klarat av det vardagliga. Närstående har pga risig relation till mamman förmodligen inte velat ha med dem att göra men ändå trott att de förhoppningsvis har en dräglig tillvaro.

Senaste 5-10 åren gissar jag dock på att det gått utför rejält på alla plan och förfallet accelererade snabbt.

Extremt sorgligt/ruggigt oavsett.

Jag har en släkting som har arbetat med utflyttning/sanering av boende där det har gått helt överstyr. Han har berättat de mest hårresande saker om hur det i en del fall har sett ut. I de absolut flesta fallen har det rört sig om en psykisk sjukdomsbild eller demens i bakgrunden. Det är många människor, särskilt på större orter, som kan leva relativt "ostörda" i sina lägenheter.

De har sin månatliga pension, inga vänner och kanske heller just ingen släkt i närheten.

På mina bilturer ute på landsbygden brukar jag ibland kika på hur vissa gårdar med tillhörande omgivning är iordning. Inte alltför ovanligt att man kan se ett antal skrotbilar på gården, trädgårdsmöbler ute i december, husfasaden i eländigt skick, fullt med bråte ute på en ev. veranda. I de fallen kan man i sitt stilla sinne undra över hur det ser ut inne i huset och vilka som bor där...
Senast redigerad av Konrad 2020-12-01 kl. 09:16.
Citera
2020-12-01, 09:12
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeopoldH
Mycket möjligt att de blev bortadopterade, men har vi någon anledning att tro det?
Inget handfast att gå på, bara som en teori till varför de förlorade kontakten med mamman och lillebrodern, som ju var mellan ett och tre år yngre än dem. Ponera att de skulle bott hemma hos mamma fram tills dess att de var 18 år gamla. Då ter det ju sig ÄNNU mer märkligt att de inte har efterforskat lite mer om sin lillebror även om modern skulle ljugit. Om de hade blivit bortadopterade så skulle de kunna tappat kontakten med sin gamla familj. Jag säger ju inte att de blivit bortadopterade, men det ter sig ju VÄLDIGT underligt att de inte har gjort efterforskningar om sin bror som har varit borta i flera decennier....
Citera
2020-12-01, 09:12
Medlem
Vilket fruktansvärt svek av samhället på så många plan! Visst, mamman är den som aktivt hållit honom instängd med eller utan tvångsmedel men skulden faller helt på samhället och den släkting som nu slår sig för bröstet och nästan får det att låta som att hen har gjort en god gärning. Om nu misstankarna har funnits i så många år varför har släktingen inte agerat fören nu?! Det är så uppenbart att mamman inte är helt frisk och själv behöver vård. Och HUR är det möjligt att man helt kan falla mellan alla de sociala skyddsnät som finns i samhället? Risken är väl stor att de som var ansvariga då inte längre är i tjänst så något ansvar kommer väl inte gå att utkräva tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in