2020-11-30, 23:23
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Fast att tappa alla tänder pga dåligt underhåll tar väldigt lång tid. Nog måste hon vanskött honom under en väldigt lång period som sträcker sig över "bara några år", ...
Ja, Sonen är nog vanskött länge. Jag var lite otydlig, jag menade lägenheten/soptippen.
Citera
2020-11-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Husen renoverades mitten/slutet på 90-talet, och alla bodde kvar då renoveringen var i etapper med uppställda bodar med duschar och toaletter för dom boende.

Ok, då är det inte dags nu iaf...
Citera
2020-11-30, 23:24
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Vart ser du det?
I tråden, på ratsit? Endast svenska namn iaf.
Citera
2020-11-30, 23:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svårartad skada på sonen. Typ förlossningsskada/CP-skada eller liknande, jag gissar enbart alltså.
Cirka för 40 år sedan fanns det fortfarande mentalsjukhus, och "skadade barn" ansågs vara i modernt "internationellt" språkbruk vara liknande som utlänningarna idag säger "haram"..

Man gömde undan skadade barn på den tiden, kanske inte så galet mycket som tråden handlar om, men ändå. På den tiden var det lite av en "släktskam" om man fick en "idiot" till avkomma.

Mamman i fråga borde vara 70+ idag, och på den tiden (hon var ung) så var inte Sverige särskilt "snällt" mot människor med funktionsstörningar. Socialdemokraterna tvångssteriliserade folk som sossarna tyckte inte "var okej", till och med..

Antar att hon är ett "barn av sin tid"?

Det handlar ju om ”bara” 28 år sen. År 1992. Det fanns ingen skam då. Inget undangömmande.

Inte ens för 40 år sen var det så. Jag vet. Jag levde då. Det fanns en särskoleklass på min grundskola. Barn med utvecklingsstörning bodde alltså hemma och gick i skolan. De var inte på någon institution eller inlåsta i en källare.
Citera
2020-11-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kanske att hon påstått att han flyttat med pappan.

Men nej, det måste inte vara en utländsk kvinna.

Kan absolut vara en svensk mamma också.
Citera
2020-11-30, 23:25
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Ger mig fan på att soc kräver att han skriver in sig på arbetsförmedlingen för att få hjälp, dom krånglar nog med tandvårdsstöd också.
Soc borde betala ett skadestånd i 100-miljonersklassen för de skador som deras grova vårdslöshet i myndighetsutövningen åsamkat mannen, och så skulle det sannolikt bli om någon i hans närhet är vaken nog att driva ärendet till Europa och inte nöja sig med idioterna i svenska förvaltningsdomstolar.
Citera
2020-11-30, 23:27
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, då är det inte dags nu iaf...
Inom några år blir det nya fasader, balkonger, fönster och stammar i.af, allt är påbörjat och ska tas i etapper.

Men de senaste 30 åren verkar underhållet stått stilla i sådant som direkt rör lgh (tak har bytts osv.)
Citera
2020-11-30, 23:28
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Kan hon ha besökt mamman på sjukhuset och fått nyckeln av henne?
Undrar hur hon fick kännedom om sjukhusvistelsen. Kontaktade mamman henne för att hon visste att sonen riskerade att dö av uttorkning annars?
Mamman kan ju ha sökt för något mindre besvär, men kanske blivit inlagd av läkare. Mamman är ju trots allt 70 år gammal. Sedan kan sjukhusvistelsen blivit längre och längre...
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
En fruktansvärd historia. Men någon här skrev att han hade sjukersättning. Då bör man ha varit hos läkare i vuxen ålder i alla fall.

Det är frågan. Vi vet inte hur detta skötts. Jag hoppas att det blir en utredning kring vad kommunen och andra myndigheter gjort i detta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
...är ingen garanti att man blir skjutsad till närmsta sjukhus. Har blivit skickad till Solna fast jag varit i Huddinge. Beror på platsbrist och/eller resurser.

Exakt. På grund av Corona nu kan man bli skjutsad lite varstans.
Citera
2020-11-30, 23:29
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Bra påpekande om att det är perduerande! Men de flesta brott som har livstid i straffskalan preskriberas väl efter högst 25 år? Detta människorov pågick ju till och med igår så frågan om preskriptionstid lär ju inte bli aktuell.
Du har rätt!
Citera
2020-11-30, 23:30
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Är mamman resande? Karlsson är ett ganska vanligt namn bland resande tror jag?

Det hänger romska kläder, spetskjol eller klänning i fönstret som insynsskydd, så det kan man nog gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in