2020-11-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej, tisdag och fredag.
Region Stockholm rapporterar aktuell lägesbild två gånger i veckan. Den rapport som publiceras på tisdagar omfattar fyra dagar: fredag till måndag. Den som kommer på fredagar omfattar tre dagar: tisdag till torsdag.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/27-november-lagesrapport-om-covid-19/

De släpper även rapporter på dagsläget övriga vardagar.

Just i Stockholm verkar det ju åtminstone vara en väldigt stabil platå. Kanske dags att vända nedåt?
Citera
2020-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Förstår inte vad det har med saken att göra. Du tolkar andelen invånare i tätort som mått på att svenskar bor jättetrångt. Tätortsgrad är ett uselt urbaniseringsmått.
Det spelar ingen roll hur du mäter. Sverige är ett av världens mest urbaniserade länder, och nästan alla svenskar bor tätt nog för att det inte ska föreligga några geografiska hinder för smittspridning.
Citera
2020-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är riktigt illa. Precis som du säger så är dödstalen inte färdigräknade, men vi har redan under perioden 1a-17e november en överdödlighet på 160 personer jämfört med genomsnittet de senaste 5 åren.

Detta innan vintermånaderna ens har börjat.

Detta med dödlighet under vissa år är intressant, vilket vi pratat om tidigare. Vi har pratat om överdödlighet och underdödlighet. Det kan vara lite intressant med perspektiv.

Normalt sätt dör det ca 90.000 människor i Sverige varje år. Detta år kommer det förmodligen dö fler, kanske uppemot 95.000.
År 2002 dog det 95000 svenskar på en befolkning som var ca 1.2 miljoner färre. Det innebär att det året dog det ungefär 100.000 svenskar med lite omräkning motsvarande vår befolkningsmängd nu 2020.. Det året stack ut rejält, vilket beror på hur många äldreäldre som levde det året. Kanske var det en tuff influensasäsong? Vad vet jag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vad jag själv minns av det året var inte en lockdown/hysteri/domedag utan att Kent släppte sin magiska skiva "Vapen och ammunition" och att Sverige spelade WM i Japan/Sydkorea

Därmed sagt att vi inte ska ta denna pandemi på allvar. Jag har inga problem med att vidta hårdare restriktioner (vilket jag gjort sen början), men det blir väldigt mycket fokus på dödstal.
OCH i denna tråd får man dö av vad som helst utan att någon bryr sig. Är det däremot med covid blir det hus i helvete. Jag skulle säga att denna pandemi är lika mycket en infodemi/hysteri i det nya digitala landskapet
Senast redigerad av Neverever31 2020-11-30 kl. 16:50.
Citera
2020-11-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag kan fan inte fatta det här snacket om huruvida "vaccinet" (singularis) är bra.

Det är ju redan nu två olika vaccin som har visat sig vara 94-95% effektiva

Nej vi har inte ett vaccin som verkligen är bra. Vi har redan nu TVÅ.

Moderna släppte förresten sina fas-3-resultat för ett par timmar sedan.
https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-announces-primary-efficacy-analysis-phase-3-cove-study

94,1% effektivt mot att insjukna i covid-19. Av dem som fick vaccinet men trots det insjuknade, så var det ingen som blev svårt sjuk.

Pfizers mRNA-vaccin ska väl vara ungefär lika effektift.

Kan ni bara ge fan i att säga "såvida det kommer ett vaccin som är bra". Gränsen som FDA satte för att överväga en EUA var 50%.

Ett vaccin som har 94% är ju en knock-out.

Ja men har vi kylcontainrar med 70 minusgrader som kan distribuera alla flaskor. Vem ska köra ut vaccinet? Om Folkhälsomyndigheten ska organisera eländet så kommer det ta 8 år. Ska Eliasson ha ett ord med i laget kan vi få bli vaccinerade strax efter Burkina Faso.
Citera
2020-11-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
De släpper även rapporter på dagsläget övriga vardagar.

Just i Stockholm verkar det ju åtminstone vara en väldigt stabil platå. Kanske dags att vända nedåt?
Hittar du någon rapport som släppts idag ifrån Region Stockholm?
Idag är vardag.

Tisdag och fredag som rapport-dagar skrevs om i den senaste fredags-rapporten den 27:e.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-30 kl. 16:49.
Citera
2020-11-30, 16:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du har fått svar, men din läsförståelse verkar inte räcka till.

Lägg ner.

Slutdiskuterat!

Haha fantastiskt du verkar för EN gångs skull inte kunna slingra dig.

Du hänvisar till en lägesrapport den 4:e April i år från region Stockholm där du fått siffrorna men du visste om det stora mörkertalet gällande antal smittade och ändå räknar du fram 7,8% i ett försök att blåsa upp hur farligt c-19 är.

Absolut det kan vara slutdiskuterat för jag fick fram min poäng. Du vrider fakta för att det ska passa din agenda precis hela tiden och om någon ifrågasätter så kommer du med aroganta svar om den andras intellekt.
Citera
2020-11-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Antalet fall i England har sjunkit kraftigt i alla åldersgrupper sedan de implementerade striktare restriktioner, förutom bland barn i åldrarna 5-12 år och 13-17 år.

Det om något är en kraftfull indikation på att det sprids i skolor (de har varit fortsatt öppna).

https://www.gov.uk/government/publications/react-1-study-of-coronavirus-transmission-november-2020-interim-results/react-1-real-time-assessment-of-community-transmission-of-coronavirus-covid-19-in-november-2020

Det är ju bra nyheter. Det visar ju även att barn är mindre benägna att smitta vuxna eftersom att alla barn bor med minst en oftast två vuxna. För varje smittat barn borde antalet vuxna smittade öka också men om antal vuxna smittade minskat så verkar ju restriktionerna hjälpa. Dvs även om deras barn smittas på skolan så smittar de inte i sin tur föräldrarna.
Citera
2020-11-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Detta med dödlighet under vissa år är intressant, vilket vi pratat om tidigare. Vi har pratat om överdödlighet och underdödlighet. Det kan vara lite intressant med perspektiv.

Normalt sätt dör det ca 90.000 människor i Sverige varje år. Detta år kommer det förmodligen dö fler, kanske uppemot 95.000.
År 2002 dog det 95000 svenskar på en befolkning som var ca 1.2 miljoner färre. Det innebär att det året dog det ungefär 100.000 svenskar med lite omräkning motsvarande vår befolkningsmängd nu 2020.. Det året stack ut rejält, vilket beror på hur många äldreäldre som levde det året. Kanske var det en tuff influensasäsong? Vad vet jag.

Vad jag själv minns av det året var inte en lockdown/hysteri/domedag utan att Kent släppte sin magiska skiva "Vapen och ammunition" och att Sverige spelade WM i Japan/Sydkorea

Därmed sagt att vi inte ska ta denna pandemi på allvar. Jag har inga problem med att vidta hårdare restriktioner (vilket jag gjort sen början), men det blir väldigt mycket fokus på dödstal.
OCH i denna tråd får man dö av vad som helst utan att någon bryr sig. Är det däremot med covid blir det hus i helvete. Jag skulle säga att denna pandemi är lika mycket en infodemi/hysteri i det nya digitala landskapet
bra skrivet
håller med precis
Citera
2020-11-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Det är ju bra nyheter. Det visar ju även att barn är mindre benägna att smitta vuxna eftersom att alla barn bor med minst en oftast två vuxna. För varje smittat barn borde antalet vuxna smittade öka också men om antal vuxna smittade minskat så verkar ju restriktionerna hjälpa. Dvs även om deras barn smittas på skolan så smittar de inte i sin tur föräldrarna.

Det finns fler vuxna än de som har barn. Det gör att även om barnen smittar sina föräldrar så kommer det att bli färre smittade vuxna än om vuxna kunnat smitta vuxna.
Citera
2020-11-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som Hanna-Wigh skrev så tog smittspridningen fart igen i Manaus när de lättade på restriktionerna (se mitt inlägg ovan).

I Bergamo har man smittspridning nu också, men långt ifrån lika kraftig som den som sker i Milano. Man har dock trots restriktioner och trots antikroppar hos mer än 42% av befolkningen R>1. Det innebär att med restriktionerna man har utan immunitet skulle ge ett Re-värde på nära 2.

R0 för detta viruset (i en befolkning utan immunitet och restriktioner) är uppenbarligen ännu högre än man tidigare trott.
Det går nog inte att dra några slutsatser om flockimmunitet eller R-tal från lokala utbrott i Manaus. Även om 80% av Manaus hade haft covid, så skulle det finnas fickor av invånare dit inte smittan nått. Flockimmunitet ger inte resten av befolkningen något skydd mot smitta, det skyddar bara mot okontrollerad spridning. Det här med fickor gäller i synnerhet om smittan spridit sig väldigt våldsamt, eftersom man kommer få en väldigt heterogen spridning i samhället då.

R0-värdet är alldeles säkert minst 2.5. Det är ju vad R0-värdet är för gamla hederliga coronavirus, som de flesta burit på tio-tjugo gånger innan. Sen ska man inte ha för höga förväntningar om effektiviteten i restriktionerna. Särskilt inte i länder där man inte ens köar till bussen.
Citera
2020-11-30, 16:53
Medlem
Någon som begripit varför regeringens företrädare/medarbetare Backteman gått ut och yrat om att trots vaccin skall vi vara beredda på att pandemin pågår under hela 2021? Vad vet hon som inte vi vet?

Hallengren har ju nyss skrutit om att Sverige har så bra logistik för vaccinering? Och att det skall börja vaccineras vid nyår har också sagts från offentligt håll.

Wtf? 🤔 Vad är det som inte går ihop här?

Nämndes också i AB idag att interna regeringsdokument visade att man har diskuterat oro för att Sveriges strategi gör att vi kanske får sämre/långsammare tillgång till vaccin... allt känns superkonstigt. Har inte länken men det var i AB live idag.
Citera
2020-11-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Vi vet att Sars ger minst 17 års immunitet (antikroppar) och Mers minst 7 år. Varför är SarsCov2 ett undantag? Alla dessa kommer ju från samma virusfamilj.

SARS and MERS were never widespread enough for the virus to enter/exit animal reservoirs or mutate through millions of humans over nearly a year.

Seasonal coronaviruses round the immune system through mutating.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in