2020-11-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som INTE bor på särskilt boende ja.
Du har svårt o erkänna när du har fel va?
Tror du fortfarande på en dödlighet på 7,8 %
Som du skrev i april föresten?

Många som inte vet att de på särskild boende dör som flugor med covid eller utan. Har varit mera detta år det ska man inte sticka under stolen. Men livstiden är runt 7 månader för de som hamnar på min sambos boende med eller utan covid....
Citera
2020-11-30, 11:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du förstår inte alls. Poängen är att inget välutvecklat europeiskt land längre kan betraktas som glesbefolkat, ur perspektivet smittspridning. Nio av tio svenskar (och även norrmän) väljer frivilligt att bosätta sig lika tätt som fransmän, britter och belgare. Vi har lika många sociala kontakter per dag, på bussen, tunnelbanan och kontoret, som en belgare.

Det har hänt en del med demografin sedan spanska sjukan kom. Då var svenskarna utspridda över hela landet, och majoriteten rörde sig inte utanför en tiomilsradie från sin födelseplats under hela sin livstid. Det var normalt att bara ha visuell kontakt med några hundra människor under ett helt liv.

Så ser inte världen ut idag. Ett land som är urbaniserat har ingen epidemiologisk fördel av att ha "låg befolkningstäthet". Kolla bara på USA.
Nej, nio av tio svenskar bor inte lika tätt som fransmän, britter och belgare. Det gäller bara om körbärsplockar 100 icke-sammanhängande områden i Sverige - dålig jämförelse. (Se ovan)

Nej vi har inte lika många sociala kontakter per dag, på bussen, tunnelbanan och kontoret, som en belgare. Vi har i genomsnitt betydligt färre. Färre totalt antal samt färre unika per dag, per vecka etc
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-30 kl. 11:45.
Citera
2020-11-30, 11:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det har som du säger skett en massiv invandring i Sverige, och det är till stor del pga deras livsvillkor - ofta trångbodda, ofta inte kunniga i svenska språket vilket leder till att covidinfo inte nått ut i önskad omfattning osv osv - som spridningen i framför allt Stockholms nordvästra förorter varit oproportionerligt stor och lett till ett stort antal dödsfall.
Jag tror fortfarande inte att du har fattat. Hittade inte någon data för Sverige, men kolla den här tabellen exempelvis:
http://www.bandolier.org.uk/booth/Risk/dyingage.html

Skulle det flytta 1 miljon unga män i 28-årsåldern till Sverige så skulle man förvänta sig att total antal döda årligen gick upp med cirka 800 personer, eller en ökning med 0,9%.

Om det istället skulle flytta 1 miljon 68-åriga män till Sverige så skulle man förvänta sig att antal döda årligen gick upp med 24 000 personer (!), eller en ökning med 26%.

Ser du vilken roll åldern spelar? Hur tror du demografin ser ut hos dem som har anlänt de senaste åren?
Citera
2020-11-30, 11:42
Medlem
Citat:
"Trycket på sjukvården i Skåne fortsätter.
Det senaste dygnet har antal coronafall som vårdas på sjukhus ökat från 220 till 237 stycken – varav 29 på intensiven.
Två nya dödsfall har också rapporterats. "

Skriver Expressen
Citera
2020-11-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som INTE bor på särskilt boende ja.
Du har svårt o erkänna när du har fel va?
Det här här skrev användaren:
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Sverige brukar inte skicka de gamla till iva även under normala år. Sambon min jobbar på äldreboende.....
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Läsförståelse, saknas det?

Edit: Källa till ditt påstående att jag har skrivit :
Behöver du visa.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-30 kl. 12:08.
Citera
2020-11-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad har överdödlighet att göra med covid-19.

Kanske kan du skapa en egen tråd om överdödlighet, där du kan fritt fantisera om saken.

Vi har ju fakta när det gäller de som har avlidit i covid-19 orsakat av coronavirus.

Här är fakta om covid-19 igen:
Statistik över antal avlidna i covid-19

Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Antalet avlidna fram till den 23 november 2020: 6 460

Av dessa har 90 procent (5 836 av 6 460) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Återigen, Socialstyrelsens sammanfattningar av dödsorsaksintyg för covid-19 har inget med överdödlighet att göra. Överdödlighet är en referens som används av många länder för att räkna på totaleffekter av epidemier, vilket gör att sammanvägda analyser kan estimera dödligheten oavsett hur de som dör av covid-19 räknas in i statistiken.

Om du inte förstått det behöver du inte svara.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Citera
2020-11-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det har här skrev användaren:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Läsförståelse saknas det?

Nä. Det stämmer ju vad jag skrev. De flesta äldre på särskilt boende orkar inte åka ambulans..... Finns givitvis undantag.
Citera
2020-11-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Nä. Det stämmer ju vad jag skrev. De flesta äldre på särskilt boende orkar inte åka ambulans..... Finns givitvis undantag.
Ursäkta, det blev fel på posten, jag har rättat till misstaget.

Du är bortagen som den som svaret är riktat till.

Men ändock du skrev "Sverige brukar inte skicka de gamla till iva även under normala år."

Vilket inte stämmer.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-30 kl. 11:51.
Citera
2020-11-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jo, men jag förstår inte varför. De har ju dessutom fel i det mesta hela tiden. Fauci har sagt att tredje kvartalet 2021 så borde livet börja bli någorlunda normalt igen, jag litar mer på honom.

Men framför allt rent logiskt känner jag att jag borde kunna känna mig lugn typ 4 veckor efter vaccinationen om man nu inte får fulvaccinet då utan något av Pfizers eller Modernas. Kanske kan bära mask lite för att visa lite solidaritet med dem som inte vaccinerats ännu men i övrigt borde det ju vara lugnt att flyga, gå på restaurang, hemmafester igen osv. Jag har inte förstått vad som skulle vara fel med mitt resonemang.

Edit: inser nu. Förmodligen blir det fullvaccinet för svennebanan. 60% effekt. Det blir som att spela roulette. Då kan det nog ta ett tag till saker och ting blir normala.

Ser inte att något av dessa påståenden motsäger det andra?

Att vi kan leva någorlunda normalt till hösten innebär fortfarande att vi måste leva och förhålla oss till viruset i någon mån.
Citera
2020-11-30, 11:50
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Sprids covid via skor? hur länge kan viruset leva utanför kroppen?
Citera
2020-11-30, 11:50
Medlem
Ny stor ökning av coronafall på sjukhus i Skåne

Trycket på sjukvården i Skåne fortsätter.

Det senaste dygnet har antal coronafall som vårdas på sjukhus ökat från 220 till 237 stycken – varav 29 på intensiven.

Två nya dödsfall har också rapporterats.
Citera
2020-11-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har hört så många (inklusive Tegnell) säga nu, att peaken kommer att komma om två veckor. Men vad stöder dom det på, egentligen - har det framgått?.

Det baseras på den förra vågens spridningsmönster. Inte helt orimlig uppskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in