2020-11-30, 00:43
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag kommer förmodligen få Modernas vaccin inom en månad. >95% effektivt från vad jag hört. Eftersom jag också är relativt ung och frisk borde jag väl kunna leva normalt igen om ca 2 månader? Kanske bära mask på flygresor och i mataffären tills tredje världen och Swedistan blivit vaccinerade också men i övrigt ser jag inte varför livet inte skulle bli normalt igen?
För att regeringens krischef har sagt att vi får mentalt och fysiskt förberedda oss att leva med restriktioner även under 2021.
(FB) Regeringens krischef: Vi får leva med viruset hela 2021

Oavsett vilka nya mirakelmediciner eller vacciner som kommer verkar det som att regeringen har bestämt sig att det här är det nya normala.
Citera
2020-11-30, 00:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Finns ingen flockimmunitet så länge världen runt omkring är full av aktiva fall.

...och full av passiva idioter som inte kan tänka själva...
Citera
2020-11-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
För att regeringens krischef har sagt att vi får mentalt och fysiskt förberedda oss att leva med restriktioner även under 2021.
(FB) Regeringens krischef: Vi får leva med viruset hela 2021

Oavsett vilka nya mirakelmediciner eller vacciner som kommer verkar det som att regeringen har bestämt sig att det här är det nya normala.

Jo, men jag förstår inte varför. De har ju dessutom fel i det mesta hela tiden. Fauci har sagt att tredje kvartalet 2021 så borde livet börja bli någorlunda normalt igen, jag litar mer på honom.

Men framför allt rent logiskt känner jag att jag borde kunna känna mig lugn typ 4 veckor efter vaccinationen om man nu inte får fulvaccinet då utan något av Pfizers eller Modernas. Kanske kan bära mask lite för att visa lite solidaritet med dem som inte vaccinerats ännu men i övrigt borde det ju vara lugnt att flyga, gå på restaurang, hemmafester igen osv. Jag har inte förstått vad som skulle vara fel med mitt resonemang.

Edit: inser nu. Förmodligen blir det fullvaccinet för svennebanan. 60% effekt. Det blir som att spela roulette. Då kan det nog ta ett tag till saker och ting blir normala.
Citera
2020-11-30, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
så sverige kommer bli vaccinerad redan i januari?

vaccinet för covid är inte säker.
alla tester har utförts på unga människor och man vet inte alls hur det kommer se ut hos de äldre.
dessutom är vaccinet endast 60% effektiv har jag läst

med tanken på att tidigare vaccin har orsakat allvarliga biverkningar så undrar man hur många av svenskarna som är villig att ta vaccinet.

jag kommer inte ta det.

Det beror på hur det doseras, med en halv dos för att senare följas upp med en hel dos har det vaccinet över 90% det också.
Citera
2020-11-30, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det beror på hur det doseras, med en halv dos för ett senare följas upp med en hel har det vaccinet över 90% det också.

De i den gruppen var unga. Alla var 55 år eller yngre.
Citera
2020-11-30, 00:58
Avslutad
Citat:
Regeringens krissamordnare, Elisabeth Backteman, flaggar nu för att svenska folket ska ha ”fysisk och mental beredskap” för att leva med coronaviruset under hela nästa år.

Regeringskansliet planerar för nya utbrott och fortsatta restriktioner.

– Pandemin kommer inte att försvinna bara för att vi får ett vaccin, säger hon till Dagens nyheter.
Varför då och hur kan man veta det?

Vad är det för sadister som sitter i tidningarna och påstår så.
Citera
2020-11-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De i den gruppen var unga. Alla var 55 år eller yngre.

Ja det flesta som arbetar inom vården är väl i den åldern.
Citera
2020-11-30, 01:02
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset

Sadisterna finns djupt in i regeringen. Så resonerade man inte när vaccin togs fram mot svininfluensan. Nu har de blivit neurotiska och handlingsförlamade. Finns inte en chans att Sverige kommer öppna upp under 2021 oavsett vaccination.
Citera
2020-11-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset

En ny tanke slog mig. De kanske inser att folket kan gå bananas när de tvingas vänta 10 månader på ett vaccin pga FHMs och regionernas inkompetens (lycka till att få en vaccinationtid - -”din plats i telefonkön är nummer 4845, beräknad kötid 88 timmar, var god inse att telefonkön stänger om 15 minuter. Bättre lycka imorgon!”).

Det kan bli ett jäkla liv när de som vaccinerats kan leva som vanligt igen och är ju inte heller ”jämlikt”. Så bäst är nog enligt myndigheterna att man fortsätter sin karantän, vaccinerad som ovaccinerad!
Citera
2020-11-30, 01:47
Medlem
Varför har det här vaccinet kunnat tas fram på under ett år medan det i vanliga fall tar 5-10 år att utveckla ett vaccin? Varför höjs det inga ögonbryn kring detta? Varför är det inte häpnadsväckande? Jag läser ingenstans att detta är osannolikt eller att det slagits rekord i att snabbt ta fram ett vaccin? Vad är det som pågår?
Citera
2020-11-30, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Varför har det här vaccinet kunnat tas fram på under ett år medan det i vanliga fall tar 5-10 år att utveckla ett vaccin? Varför höjs det inga ögonbryn kring detta? Varför är det inte häpnadsväckande? Jag läser ingenstans att detta är osannolikt eller att det slagits rekord i att snabbt ta fram ett vaccin? Vad är det som pågår?
Till stor del för att vaccinet bygger på redan framtagna vaccin för andra coronavirus. Precis som att det går att fixa fram nya influensavaccin varje år. Lägg därtill lite ekonomiska incitament och neddragna krav för testning, om jag förstått det hela rätt.
Citera
2020-11-30, 02:08
Medlem
IVA beläggning förra veckan, vecka 48:

Måndag 23:e - 194
Söndag 29:e - 230

Ökning cirka 18,5%

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-30 kl. 02:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in