Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Hur menar du nu? Skulle Guvenören ha rätt att utse elektorer?
Kan du länka till den "lagen"?
Självklart är det så att guvernören i fallet PA (liksom i en hel del andra delstater) är den instans som har rätten, dvs
det lagliga uppdraget, att utnämna elektorer för delstatens räkning. Han/hon gör alltså detta
utifrån delstatens resultat i presidentvalet. Detta under delstatens lagar. Vi kan lugnt utgå från att det finns en sådan lag och att den har stiftats av PA:s senat och representanthus, avsikten var naturligtvis just att undvika taktiskt fulspel och försök att sno åt sig elektorsrösterna i samma legislatur.
Din bild av hur man ska tolka grundlagen paragrafer verkar vara att det efter varje val skulle vara upp till varje enskilt delstatsparlament att avgöra ifall de själva ska delegera uppdraget att ta fram vem som ska få tillsätta elektorerna, eller också själva göra jobbet och rösta om elektorer, med risk för att det sker i en upphettad och bitter politisk atmosfär. Många delstater har insett att delstatens parlament precis efter ett val inte alltid är en plats där lugn och politisk oväld härskar, och därför har de tagit det visa steget att via lag antingen överlämna plikten att utse elektorer till guvernören eller förbundit sig att ovillkorligen utse sådana som följer vinnaren i delstatens presidentval.
Jag tänker inte bekymra mig med att leta upp nummer och text till lagen ifråga, men nyhetsmedia med kvalitet har gjort fullt klart att PA har sådan lagstiftning och därmed är det guvernören som avgör utseendet av elektorer. Jag förmodar dessutom att de här reglerna på något sätt ingår i PA:s
konstitution som delstat, har tagits med mera än enkel majoritet och därmed är svåra att ändra.