2020-11-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Framförallt har Stockholm vanligtvis en omfattande person-färjetrafik mest med Finland men även med Batlikum.

Har du glömt det?

Edit:
Norden består av Danmark, Norge, Sverige, Finland och Island samt Färöarna, Grönland och Åland.
https://www.norden.org/sv/information/fakta-om-de-nordiska-landerna
Det är inte några stora turistdestinationer för stockholmare. Det är inga folkströmmar att tala om, i sammanhanget smittspridning.
Citera
2020-11-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du följer helt enkelt inte tillräckligt med internationell media. Du sitter i din Aftonbladet/DN-bubbla och tror att omvärlden beundrar Sverige, när det istället är så att omvärlden pekar på Sverige och säger, "se, det funkade inte, även Sverige blev tvingat att införa en slags lockdown till slut"..

Nej det gör jag inte. Jag följer gott om utländska medier. Intresset för Sverige denna höst är dock tämligen svalt då det går åt pipsvängen lite överallt. Det var mer skriverier i Maj/Juni när de svenska siffrorna sjönk långsammare än övriga EU. Via arbetet pratar jag med mycket folk i U.K, även om det är anekdotiskt, så verkar det finnas en viss avundsjuka kring hur Sverige har hanterat detta. Framförallt när den andra lockdownen annonserades. Boris är inte speciellt populär... Nu är U.K ett extremt exempel dock, då dem inte gjort någonting rätt alls kring detta, och deras befolkning lider storligen.
Citera
2020-11-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De länder med låg allmänspridning av viruset är vinnarna ifall vaccinet visar sig vara skit.

Tror du att de länderna kan fixa det i all evighet? Ska de aldrig öppna upp?
Citera
2020-11-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det innebär att för alla höjdare i EU (plus U.K) så kommer det gå åt helvete. Likväl USA. Nu är även vädret på virusets sida. Naturligtvis kommer smittspridningen ta fart när man öppnar upp. Track,trace,isolate har visat sig ineffektivt när vädret blev kallare. Är även vaccinet ineffektivt är den enda möjliga åtgärden att öppna upp samhället och hoppas på det bästa. Troligen med uppmaningar om handtvätt och social distansering.

Kina fick ingen andra våg och de har öppnat upp samhället.
Citera
2020-11-28, 15:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Kul lek!!! Jag försöker också.

Tänk er en bil med fyra stycken 90-åriga pensionärer som i hög fart håller på att köra över en 10-årig flicka som dom inte kan se pga sin dåliga syn. Polisen jagar dom och väljer att inte preja dom av vägen och dom överlever men flickan dör.

Alarmisternas argument hade varit följande.

"Om du tittar på dödsfallsstatistiken så har vi faktiskt sparat tre liv"

"Jag tycker att sveriges strategi att spara liv är jättebra, jag ska tatuera in polisens ansikte på armen"

"Nu när vi sparat tre liv så kommer vi att komma högre i tävlingen: så få dödsfall som möjligt oavsett ålder"

"Jag har sett polisen prioritera så många gånger inget konstigt med det"
Din brist på analytisk förmåga och abstrakt tänkande gör att du inte kan se det här "spelscenariot" som något annat än ett nollsummespel.

Tanken att både pensionärerna och flickan ska leva och inte bli smittade, det finns inte i din idevärld.
Citera
2020-11-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tror du att de länderna kan fixa det i all evighet? Ska de aldrig öppna upp?

Man får ändra sättet man lever på tills vidare.
Citera
2020-11-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Utgångsdiskussionen var väl att du menade att Sverige blivit på något sätt mer drabbat än våra grannländer. Du använder sedan en märklig förklaring till det. Det har väl väldigt lite att göra med trafiken mellan de nordiska länderna och som sagt våra grannländer tar emot besökare och reser själva i minst lika stor utsträckning om inte mer i Danmarks fall p.g.a. Kastrup. Danmark har dessutom landsgräns till övriga Europa.
Varför ska man då göra jämförelsen mellan dessa länder, menar du?
Citera
2020-11-28, 15:16
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Är det bekräftat?
Citera
2020-11-28, 15:16
Medlem
Citat:

Kina har å andra sidan aldrig haft ett öppet samhälle :-p
Citera
2020-11-28, 15:19
Medlem
Los Angeles stänger ner nu på måndag.
Lockdown ska det vara.
Total cases per invånare är inte högre än Stockholm och Göteborg så vitt jag har kollat.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-27/los-angeles-area-imposes-new-stay-home-order-starting-monday
Citera
2020-11-28, 15:21
Medlem
"Sweden Sees No Signs So Far Herd Immunity Is Stopping Virus"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-24/sweden-says-it-sees-no-signs-herd-immunity-is-stopping-the-virus
Citera
2020-11-28, 15:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför ska man då göra jämförelsen mellan dessa länder, menar du?
Nu har du tullat på julglöggen eller något. Vi jämför väl smitt-situation med de länder som ligger närmast oss geografiskt, kulturellt och annat. Inte med andra med helt andra förutsättningar. Även om det nu finns skillnader mellan länderna är corona-statistiken högst talande, inte sant? Vi misslyckades kapitalt i våras och vi misslyckas nu under andra vågen. Och siffrorna skiljer sig så markant mellan länderna så att det är både skämmigt och tragiskt.

Och mest tragiskt är det att det fortfarande finns dem som skyller på annat än på inkompetens hos inblandade myndigheter och politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in