2020-11-27, 01:30
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
sant
finns det en värmepump där? är en vedspis, men det behöver inte betyda någonting...

i hus där varmvattenledningar går långt från varmvattenberedaren till badrummet och köket,
så det tar lång tid innan du får varmt vatten i kranen, då kan det mesta som har att göra med förbrukningen av varmt kranvatten kan ses på elmätningar...

har inte sett igenom länken om det kan finnas fjärrvärme i SV4 ännu:
https://akershusenergi.no/varme-og-kjoling/om-akershus-varme/lorenskog/

Aner ikke om det er varmepumpe der. Trolig ikke, da TH sikkert har rimelig tilgang på kraft. Men vedfyring tror jeg absolutt på. Ved er for mange et rimelig alternativ, og med kontakter på bygda, så hadde de nok tilgang på rimelig ved. Koselig, strømsparende, og med en hjemmeværende kone, så kunne hun sørge for at veden holdt S4 varm
Citera
2020-11-27, 01:32
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kanskje noen som kjenner noen i nabolaget til S4 vet og kan fortelle litt om det er fjernvarme eller annet der?

Lest i diskusjonen her på FB: "Utenfor et av nabohusene til S4 er bilde av en firmabil fra et varmepumpeselskap (dette var et bilde fra 2010 om jeg husker rett) på google maps".

Det kan hende. Men nå har jeg sett huset fra flere vinkler, og har ikke lagt merke til utedelen med inverter som hører varmepumpe til.
Citera
2020-11-27, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Det kan hende. Men nå har jeg sett huset fra flere vinkler, og har ikke lagt merke til utedelen med inverter som hører varmepumpe til.
Jeg forstår. Kanskje varme fra grunnen? Jeg kom bare til å tenke på hvis en nabo enten jobber med slikt eller har installert slikt, så kanskje flere naboer valgte det samme?
Citera
2020-11-27, 01:42
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstår. Kanskje varme fra grunnen? Jeg kom bare til å tenke på hvis en nabo enten jobber med slikt eller har installert slikt, så kanskje flere naboer valgte det samme?

Ja, det er mulig å gå sammen om slike prosjekt. Da må man passe på å ha nok overflate, flere "brønner" som er dype nok. Ellers kan varmeuttaket føre til permafrost, og vi kan jo tenke oss hvilke konsekvenser det kan få, avhengig av plassering. Men gjort på riktig måte, så kan det hentes utrolige mengder med varme fra slike anlegg. Jeg har selv sett et genialt anlegg, der varmeutveksleren sørger for varme i produksjonslokalene, og kulde til kjølelageret.
Senast redigerad av Farkosten 2020-11-27 kl. 01:46. Anledning: tillegg
Citera
2020-11-27, 01:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Aner ikke om det er varmepumpe der. Trolig ikke, da TH sikkert har rimelig tilgang på kraft. Men vedfyring tror jeg absolutt på. Ved er for mange et rimelig alternativ, og med kontakter på bygda, så hadde de nok tilgang på rimelig ved. Koselig, strømsparende, og med en hjemmeværende kone, så kunne hun sørge for at veden holdt S4 varm

fjärrvärme rören är inte lagt hela vägen till SV4 enligt dessa två länkar :

https://slideplayer.no/slide/2108642/8/images/13/Konsesjonsomr%C3%A5de+L%C3%B8renskog.jpg
https://slideplayer.no/slide/2108642/8/images/12/Infrastruktur+Fjernvarmenett+Status+kunder+5,5+km+ fjernvarmetrase+lagt.jpg
Senast redigerad av Notteliten 2020-11-27 kl. 02:20.
Citera
2020-11-27, 02:25
Medlem
Fra Årsrapport 2012 - Lørenskog kommune: Bro over Langvannet er gjennomført i samarbeid med BioVarme Akershus A/S i forbindelse med fremføring av fjernvarme til Langvannets østside. Det opprinneligebudsjettet var på 2,5 mill. kr. Etter en grundig gjennomgangi 2011/2012 ble det avdekket at sluttkostnaden ville bli vesentlig høyere. Prosjektet er ferdigstilt i 2012, men endelig sluttoppgjør vil skje i 2013. Det er i 2012 brukt 5,6 mill. kr til prosjektet.
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-27 kl. 02:28.
Citera
2020-11-27, 02:55
Avslutad
Citat:
Det kommer helt an på størrelsen på berederen.
Vet vi sikkert at det er bereder i S4? Kan det være tilknyttet et fjernvarmeanlegg, så varmtvannet kom derfra? Eller hva om det brukes en sentralfyr drevet av olje eller elkassett? I slike anlegg er det vanlig med et stort isolert vannmagasin som kan holde på mye varmtvann (mer enn 1m3) over tid. Da vil ikke 10 liter om natta gjøre utslag på noen strømmåler.
En annen mulighet er om det ble fyrt med ved i huset? Da kunne han varmet vaskevannet i en kjele på vedovnen
Trenger man varmt vann egentlig for å vaske bort sporene, f.eks. blod, man bruker jo vaskemiddel/kjemikalier i tillegg?
Citera
2020-11-27, 05:28
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Trenger man varmt vann egentlig for å vaske bort sporene, f.eks. blod, man bruker jo vaskemiddel/kjemikalier i tillegg?

måste inte använda varmt vatten, men om det finns tillräckligt med blod där det har tvättats kan det upptäckas om varmt vatten har använts och om starka rengöringsmedel har använts...
Citera
2020-11-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Nei, man trenger ikke varmt vann. Og, i forbindelse med et større strømbrudd på Hadeland, var det kunder som opplevde at strømmåleren hadde registrert strømforbruk under perioden med strømbrudd.
Citera
2020-11-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
måste inte använda varmt vatten, men om det finns tillräckligt med blod där det har tvättats kan det upptäckas om varmt vatten har använts och om starka rengöringsmedel har använts...
Blod löses best i kallvatten, se tvättråd.
Citera
2020-11-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
HVIS det har skjedd et drap på natten, med påfølgende aktivitet i huset, lys av/på, varmtvannsforbruk eller lignende - så vil politiet kunne lese mye ut av strømmåleren. Det er ganske utrolig hvor lite som skal til før det vises som avvik i forhold til normale netter. Da har de et godt indisium der.

Dette er høyst sannsynlig sjekka ut for lengst, og det er nok derfor politiet forholder seg til det som betegnes som siste kjente livstegn.
Citera
2020-11-27, 11:45
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dette er høyst sannsynlig sjekka ut for lengst, og det er nok derfor politiet forholder seg til det som betegnes som siste kjente livstegn.
Ja, det er det jeg tror også. De har rekonstruert hva som skjedde i huset på dagtid OG nattestid opp mot smartmålere, mobilbevegelser og annet. Også THs bevegelser etter han kom hjem fra jobb. På den måten tror jeg de kan danne seg et rimelig godt oversiktsbilde.
Senast redigerad av Minnimus 2020-11-27 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in