Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Det är verkligen inte det du säger. Jag är inte amerikansk jurist, men jag läste juristprogrammet för över 10 år sedan på SU och har jobbat med juridiska frågor från och till många år - försök lita på min bedömningsförmåga här. Jag säger inte som jag gör utifrån ett "vi-mot-dom"-perspektiv, utan försöker förklara för dig hur det fungerar. Det jag säger betyder inte att de har ett starkt case eller att de kommer vinna något, utan jag förklarar bara för dig vad de syftar på när de uttrycker sig som de gör. Sannolikt kommer de bli utslängda ur rätten igen vilket vore bra för Rudy et al. eftersom de vill försöka få upp det i SCOTUS så snart som möjligt.
Nja, saken är det att det inte är säkert att de har ett case ens. Dvs "dismissed", vilket är ett helt annat djur att överklaga.
Normalt behöver man ha ett starkt case med bevis för att få en "ruling", de argumenterar för att de inte behöver det i detta fall. Domstolen kan tycka att deras argumenterande saknar grund och slänga ut case, istället för att döma emot det.
Notera de väsensskilda begreppen "rule against" och "dismiss" i anglosaxisk rätt.