Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Ett förträffligt inlägg som alla borde läsa. Jag inser själv att jag är för snabb ibland att acceptera det som skrivs i tråden — ofta av ren bekvämlighet.
Nu väljer jag att avvakta och se vad denna vecka ska föra med sig i form av tänkbara avslöjanden. Det ger i regel inte så mycket att gå händelserna i förväg. Det gäller även alla ni som ska hålla på och "debunka" uppgifter som inte prövats rättsligt än. Vad vinner ni på detta? Är ni rädda att läsare av tråden ska råka nappa på "fake news"? Vilken katastrof i så fall.

Jag håller med om inläggets förträfflighet. Välskrivet och med tydliga referenser till utslag. Bra där. En nivå på inlägg man saknar och som är ovanlig bland dessa 1200 + sidor av inlägg i tråden.
Men jag tycker också att inlägget inte tillförde något nytt. Det är planen om kidnappning av 12:th i lite längre utformning bara. Och att det andades ”Nu kommer det!”, igen.
Jag är inte överens med författaren i frågan om delstatskonstitutionens svaga möjlighet att styra val av elektorer. I min uppfattning stipulerar just
Chiafalo v. Washington att delstater ges rätt att tvinga dessa val till konformitet med popular vote genom sin konstitution. ”[w]e the people rule.”
Jag tror inte heller att det räcker med att lagstiftarna ”anser det vara tillräckligt med tveksamhet” för att inte inte kunna garantera att Biden vann. Felaktigheter behöver ledas i bevis i tillräcklig omfattning. Även i tveksamma fall blir det problematiskt för lagstiftarna att sätta sig över medborgarnas röst och diskvalificera medborgarnas rätt att låta dem sända sina företrädare till elektorskollegiet. Det låter sig inte göras hur som helst enligt den uppfattning jag fått där vederhäftiga bevis blir centrala. Att ”anse” något räcker inte. Saknas bevis så står det certifierade resultatet. Tveksamma tveksamheter duger inte.
Därmed inte sagt att jag är hundra på att delegater kommer att sändas till elektorskollegiet. Det kanske är
nu det kommer.?