Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Så vitt jag minns var frågan uppe i SCOTUS i oktober, innan valet, och att den inte kunde avgöras eftersom det blev 3–3 i omröstningen, eller något i den stilen, varför det föll på statssekreteraren att kommunicera beslutet att hålla de aktuella poströsterna åtskilda. Jag kan dock ha fel.
Vi får helt enkelt avvakta och se om fler case i samma stil hamnar hos SCOTUS, och hur det i så fall slutar. Om du läser Breitbart-texten som scrollock länkade till låter det som man ser en bombsäker metod i att låta stater där Trump vann dra stater där Team Trump ifrågasätter valresultatet inför rätta. Detta gör man i så fall inte i en delstatsdomstol.
Du hittar alla fall som var uppe på
https://www.supremecourt.gov/orders/ordersofthecourt/20. Skulle du kunna visa mig vilket case du tänker på? Det var väldigt få fall uppe i Oktober.
Därefter får du gärna visa mig något fall som tagits upp av SCOTUS, någonsin, där man gått emot ett valutslag, eller beslutad valprocess, i någon delstat.
” The Constitution provides that state legislatures -- not federal judges, not state judges, not state governors, not other state officials -- bear primary responsibility for setting election rules,"
- Neil Gorsuch