2020-08-24, 13:54
Medlem
Steff83s avatar
Finns någon här som vet varför just Ann utsattes för detta från början? Eller var det slumpen?

Ursäkta om detta avhandlats. Har inte hunnit läsa igenom allt. Kände inte till detta innan men då namnet lät bekant på något sätt började jag intressera mig.
Citera
2020-08-24, 14:45
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Finns någon här som vet varför just Ann utsattes för detta från början? Eller var det slumpen?

Ursäkta om detta avhandlats. Har inte hunnit läsa igenom allt. Kände inte till detta innan men då namnet lät bekant på något sätt började jag intressera mig.
Hon liftade med honom. Det var slumpen som förde henne i händerna på just den föraren. Någon antecknade bilens registreringsnummer, ägaren hade lånat ut den till mördaren den kvällen.
Citera
2020-08-25, 19:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Vi tycker alla illa om slumpen men precis Sven-Gustaf skriver, så var det denna som spelade in tyvärr.

Som tur var så åkte GM fast.
Citera
2020-08-26, 20:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi tycker alla illa om slumpen men precis Sven-Gustaf skriver, så var det denna som spelade in tyvärr.

Som tur var så åkte GM fast.

här är vad jag hittade i norska tidningar om ärendet (Dagbladet 1974-08-29) :
https://i.imgur.com/40K3dL9.png
Citera
2020-08-28, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Även norsk media skrev om fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
här är vad jag hittade i norska tidningar om ärendet (Dagbladet 1974-08-29) :
https://i.imgur.com/40K3dL9.png

Citat rubriker:

"To-barnsfar drepte 19 år gammel pike."

"Tilstod tre timer för han måtte löslates."

Verkligen tragiskt att fröken Wollbrandt råkade just via slumpen träffa denne 33-årige man.
Citera
2020-08-28, 21:03
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Citat rubriker:

"To-barnsfar drepte 19 år gammel pike."

"Tilstod tre timer för han måtte löslates."

Verkligen tragiskt att fröken Wollbrandt råkade just via slumpen träffa denne 33-årige man.

som du säger: "Vi tycker alla illa om slumpen"
Men bra å ha psykiatriska avdelningar för sådana och helst för livet...
Citera
2020-11-24, 12:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ann Wollbrants mördare hette Svante Blomstrand, f 1941. Han avled 2007, förmodligen inte sörjd eller saknad av någon?

Blomstrands ”CV”:
1972 - Dömd till 1 års fängelse för frihetskränkande otukt.
1973 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för frihetskränkande otukt.
1975 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för mord.
1978 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för grov misshandel och frihetskränkande otukt.
1981 - Dömd till skyddstillsyn för misshandel, olaga hot och skadegörelse.
1984 - Dömd till 1,5 års fängelse för frihetskränkande otukt.
1991 - Dömd till 7 års fängelse för grov våldtäkt och sexuellt tvång.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-11-24 kl. 12:10.
Citera
2020-11-24, 16:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen en mycket farlig person som var ute och sprang omkring i full frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ann Wollbrants mördare hette Svante Blomstrand, f 1941. Han avled 2007, förmodligen inte sörjd eller saknad av någon?

Blomstrands ”CV”:
1972 - Dömd till 1 års fängelse för frihetskränkande otukt.
1973 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för frihetskränkande otukt.
1975 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för mord.
1978 - Dömd till sluten psykiatrisk vård för grov misshandel och frihetskränkande otukt.
1981 - Dömd till skyddstillsyn för misshandel, olaga hot och skadegörelse.
1984 - Dömd till 1,5 års fängelse för frihetskränkande otukt.
1991 - Dömd till 7 års fängelse för grov våldtäkt och sexuellt tvång.

Bra jobbat.

Stort tack för den här mycket intressanta uppgifterna.

Ett verkligt ordentligt "CV". Återigen har vi en farlig person som är ute och springer omkring i full frihet och utsätter andra med sin farlighet. Nej SB kan knappast ha varit sörjd och saknad av någon vilket är fullt förståeligt.

1972 är han 31 år. Han lär knappast ha "debuterat" i den åldern. Måste finnas mer på honom från 1960-talet. Finns det inget efter 1991?

Var någonstans avled han?
Citera
2020-11-24, 18:11
Medlem
obafgkms avatar
Citat:

Om det är rätt Svante Blomstrand jag har hittat så var han folkbokförd på Senapsgatan 8 i Angered.
Citera
2020-11-24, 18:44
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Gm:s far, dödsdatum 1956-1958. Skall ha varit gift.

Det fanns en Svante Teodor Blomstrand född 18870514, död 19580625. Han bodde på Höjdgatan 11, oklart var, Höjdgatan finns inte i Göteborg, men väl i Mölndal. Han var vid sin död kyrkobokförd i Göteborgs Johanneberg. Dock verkar Höjdgatan i Mölndal ha varit rena landet 1887.
Citera
2020-11-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Om det är rätt Svante Blomstrand jag har hittat så var han folkbokförd på Senapsgatan 8 i Angered.

Är en av de minst ansedda adresserna i Göteborg. Ungefär som Bennets väg i Rosengård.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-24 kl. 19:22.
Citera
2020-11-24, 19:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Bra jobbat.

Stort tack för den här mycket intressanta uppgifterna.

Ett verkligt ordentligt "CV". Återigen har vi en farlig person som är ute och springer omkring i full frihet och utsätter andra med sin farlighet. Nej SB kan knappast ha varit sörjd och saknad av någon vilket är fullt förståeligt.

1972 är han 31 år. Han lär knappast ha "debuterat" i den åldern. Måste finnas mer på honom från 1960-talet. Finns det inget efter 1991?

Tack för uppskattning, Skaraborg2.

1966 och 1968 annonserar Blomstrand i Göteborgsposten respektive Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Då i egenskap av målarmästare. Han stavar i dessa annonser sitt förnamn Swante. Levde han måhända ett något sånär normalt och hederligt liv? Eller var han redan då en dubbelnatur?

När han våren 1996 skulle friges från straffet han erhöll 1991, beslutades det att han istället skulle överföras till S:t Sigfrids sjukhus i Växjö för vård. Det var bl a anstaltschefen på Skogome som ansåg att Blomstrand var så pass störd att han inte kunde försättas på fri fot.
Kanske blev han kvar inom psykvården, men levde sina sista år med öppenvård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in