2020-11-24, 07:36
Medlem
ettanollans avatar
Någon som vet den slutgiltiga dödsorsaken för de flesta som dött av covid19???

Är det hjärtat som lägger av?
Lungorna?
Något annat?
Citera
2020-11-24, 07:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tvångsvaccinera? Självklart inte. Det här är Sverige. Om en person på SÄBO motsätter sig influensa-vaccin, så behöver den inte vaccineras.

Men hur vanligt tror du det är att boende på SÄBO vägrar ta emot influensavaccin, när det en dag kommer en läkare till deras hem med vaccinet redo, och starkt rekommenderar att de tar det? Det kan inte vara särskilt vanligt.

Om en person är så sjuk att den skulle dö av influensavaccinet, och inte kan vaccineras, så är det bara ytterligare stöd till min poäng att de som dör i influensan inte "väljer döden själva" genom att inte vaccinera sig, som föregående skribent antydde.
Jag tror nog att det är en försvinnande del som bedöms olämpliga för vaccin. Skulle tro att det gäller de som redan ligger på dödsbädden.

Hur vet jag det? Jo, min mor är mycket gammal och har flera skavanker och säkert inte mycket tid kvar. Hon har precis vaccinerats.
Citera
2020-11-24, 07:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan

Lungorna?
Något annat?
COVID19 är en bra kandidat tror jag.
Citera
2020-11-24, 07:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Lungorna?
Något annat?

Att hjärtat slutar slå är väl ALLTID den ”slutgiltiga” dödsorsaken?
Citera
2020-11-24, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Risikoen for at dø af influenza reduceres med 60 til 90% ved vaccination mod influenza.

Så når du vælger at vaccinere dig imod influenza reducerer du din riciko for at dø af influenza med 60 til 90% - dit aktive valg af vaccinering er altså særdeles positivt for dine overlevelsesmuligheder i en influenza sæson.

10% reduktion af risikoen for at dø af influenza ved influenza vaccination findes ikke, men alt 60 til 90% reduktion er en enorm forbedring af dine overlevelsesmuligheder ved dit aktive valg:

https://www.magasinethelse.dk/influenza-snyder/
Till att börja med är 90 procent skyddseffekt bara för unga människor som inte är i riskgrupp. Det står klart och tydligt i din artikel. Det är inte i den gruppen som dödsfallen i huvudsak sker.

Skyddseffekten av influensavaccin bland äldre och riskgrupper mot dödsfall är i bästa fall 60%, men ofta lägre. Det betyder att i princip alla som dör i influensa i Sverige, rent matematiskt, skulle kunna vara vaccinerade.

Nu är inte alla som dör vaccinerade, men väldigt många av dem är faktiskt det. Så det är inte slarv med vaccin som gör att människor dör i influensa.
Citera
2020-11-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vad svamlar du om egentligen ?!
Blixtnederlag dör 1 person per år i Sverige.
3% av unga personer som blir inlagda för C19 på sjukhus dör av det. 25% får intensiv vård och 10 % kan inte andas själva utan får ventilation på intensiv vården.
Läs på !

https://www.healthline.com/health-news/these-conditions-put-young-people-at-higher-risk-for-covid-19
I Sverige har 172 personer under 30 år besökt IVA. Om man räknar lågt med att 300000 personer varit smittade i åldersintervallet 0-30 är sannolikhet, betingat smitta, 0.00056 att hamna på IVA. De senaste 5 månaderna drygt har 4 personer under 30 dött med corona.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-24 kl. 07:55.
Citera
2020-11-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror nog att det är en försvinnande del som bedöms olämpliga för vaccin. Skulle tro att det gäller de som redan ligger på dödsbädden.

Hur vet jag det? Jo, min mor är mycket gammal och har flera skavanker och säkert inte mycket tid kvar. Hon har precis vaccinerats.
Du har nog rätt i det. Från och med i år ska man till och med börja vaccinera äldre-äldre med så kallade högdosvaccin.

Jag gissar att det kanske finns dem som medicineras (cellgiftsbehandlade?) som inte tolererar vaccin, men de väljer ju inte själva bort vaccinet.
Citera
2020-11-24, 07:56
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19 är en bra kandidat tror jag.

Förstod ni inte frågan??? Vad är det med Covid 19 som gör att du dör till slut?

Ex. hjärtat kanske slutar slå pga. att lungorna kollapsar!
Citera
2020-11-24, 07:56
Medlem
Brant ökning av inlagda coronapatienter
UPPDATERAD IGÅR 22:28PUBLICERAD IGÅR 21:33
Smittspridningen av coronaviruset har ökat kraftigt de senaste veckorna, något som kan leda till ett kritiskt läge för vården.

– Personalen är trötta och slitna sedan i våras. Det var ju en jättetuff period i våras och vi har inte hunnit återhämta oss från det, säger Kajsa Lutti, sjuksköterska på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Antalet inlagda på sjukhus är ett tydligt mått på smittspridningen i samhället – och de senaste fyra veckorna har det skett en kraftig ökning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dramatisk-okning-av-coronasmittade-de-senaste-veckorna
Citera
2020-11-24, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I Sverige har 172 personer under 30 år besökt IVA. Om man räknar lågt med att 300000 personer varit smittade i åldersintervallet 0-30 är sannolikhet, betingat smitta, 0.00056 att hamna på IVA. De senaste 5 månaderna drygt har 4 personer under 30 dött med corona.
300000 under 30 år, källa ?
Citera
2020-11-24, 07:58
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att hjärtat slutar slå är väl ALLTID den ”slutgiltiga” dödsorsaken?

Jo det tog jag för givet att en vuxen person förstod redan

Edit: hittade detta: https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=229089

Det förklarar en del!
Senast redigerad av ettanollan 2020-11-24 kl. 08:02.
Citera
2020-11-24, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Förstod ni inte frågan??? Vad är det med Covid 19 som gör att du dör till slut?

Ex. hjärtat kanske slutar slå pga. att lungorna kollapsar!
Hjärtat slutar att slå garanterat.

Det blir liksom som att en sådan här rubrik publiceras i tidningarna:

"Ung man påträffad död i Tensta efter stor blodförlust"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in