Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Sanningen ska fram!
Sanningen är framme men...
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag skulle gissa att tecken på valfusk kommer att stå klart för alla till slut. Frågan är om USA:s demokrati tål att man erkänner det. Man måste förstå implikationer i detta isf. Det går bara inte att tänka sig.
Därför kommer Trump till slut att erkänna sig besegrad.
Och som jag också har sagt så tror jag Trump ska vara glad att han slipper de närmaste fyra åren. USA är stukat av coronakrisen. Såg just ett inslag från Orlando med långa bilköer till Food Banks. Märkligt att de har så fina billar men de är väl köpta på avbetalning vilket gör att man inte har pengar till mat. Vi har bara sett början av katastrofen. När sedan familjer förlorar sina bostäder en masse då kommer krisen och det spelar ingen roll om coronakrisen upphör här och nu. Många speciellt små företag kommer aldrig mer tillbaka,
Nu löser man det genom att trycka pengar som aldrig förr. Det kommer helt enkelt inte finnas något manöverutrymme för Biden för inrikespolitiska reformer. Blir han nu också låst av en Republikansk Senatmajoritet så kommer inte mycket att hända.
Dessutom så blev det ingen blå våg och det blir ett svagt presidentskap i ett hyperpolariserat land, Tecken finns att på Demokratiskt håll fortfarande inte kunnat göra analysen varför Trump vann 2016. Man säger att Obamas nya bok är ett tydligt exempel på detta:
Nu förstår jag varför folk hatade Obama
/.../
För Obama tycks på allvar inte förstå att närmare hälften av amerikanerna inte vill ha en allmän sjukvårdsförsäkring, eller rimliga vapenlagar, eller en fungerande migration, eller en klimatpolitik överhuvudtaget. Liksom han inte förstår allvaret i den bisarra anklagelsen om att han inte skulle vara född i USA och därmed inte en legitim president, en vanföreställning som inte minst Donald Trump mycket effektivt börjar sprida i slutet av boken (en parallell till det vi upplever i dag, när Trump är på väg att permanent undergräva legitimiteten hos sin efterträdare Joe Biden).
Någonstans i mitten av mixen hörs den klagande elgitarren i en långsam blues.
Boken får mig att förstå det Obama själv aldrig tycks fullt ut begripa: varför så många amerikaner avskydde och fortfarande avskyr honom, inte bara av rasistiska skäl, utan också rent sakpolitiska. Det bestående intrycket av ”Ett förlovat land” är av en utomordentligt begåvad men i grunden naiv man som gravt överskattar såväl sitt eget ledarskap som sitt lands vilja att låta sig ledas.
https://www.expressen.se/kultur/nu-forstar-jag-varfor-folk-hatade-obama/