2020-11-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Vi hade också en anställd med en folkabuss, som han sov i på parkeringen.

Han hade uppfunnit ett nytt alfabet, och därmed också ett nytt språk, som han försökte få igenom.

Det lät väl inte helt fel till en början, men när han inte svabbade bara golvet utan även bordet, så insåg jag att han var helt galen. En riktig tokjävel.

Hur var överläkarna? Det går väl rätt många historier om dom också?
Citera
2020-11-21, 15:15
Medlem
Citat:
Vi hade också en anställd med en folkabuss, som han sov i på parkeringen.

Han hade uppfunnit ett nytt alfabet, och därmed också ett nytt språk, som han försökte få igenom.

Det lät väl inte helt fel till en början, men när han inte svabbade bara golvet utan även bordet, så insåg jag att han var helt galen. En riktig tokjävel.

Ha ha, kanske tidigare patient?
Citera
2020-11-21, 15:18
Medlem
Vi hade bara Tord Hasselberg på min tid. Tror att han bodde i en av personalvillorna på Norra sidan. Motsatt riktning från Stalingrad.

Jag har inga historier om honom, annat än att det var välkänt att han skrev ut droger till sig själv. Överviktig, men verkade intelligent. Han hade dock aldrig kunnat få en tjänst på ett sjukhus. Sidsjön var sista anhalten för avdankade läkare.
Citera
2020-11-21, 15:50
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Minns inte Anders Carlsson. Vad gjorde han?

Styckade en basist
Citera
2020-11-21, 15:57
Medlem
Citat:
Vi hade bara Tord Hasselberg på min tid. Tror att han bodde i en av personalvillorna på Norra sidan. Motsatt riktning från Stalingrad.

Jag har inga historier om honom, annat än att det var välkänt att han skrev ut droger till sig själv. Överviktig, men verkade intelligent. Han hade dock aldrig kunnat få en tjänst på ett sjukhus. Sidsjön var sista anhalten för avdankade läkare.

Träffade du Fransson?
Citera
2020-11-21, 16:06
Medlem
Kan ni inte berätta lite även om det andra spektrat, det måste väl funnits tragiska öden med människor som mer eller mindre var normala och inte gjorde en fluga för när men som hölls drogade/inspärrade på högst oklara grunder?
Citera
2020-11-21, 16:07
Medlem
En annan fråga, förekom det bestraffnings/behandlingsmetoder då på 80-talet som i dag skulle anses fullständigt suspekta?
Citera
2020-11-21, 16:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Lembke förövade sitt mord den 30 augusti 1976. BO var som tidigare nämnt en 30-årig grannkvinna som Lembke och hans fru var över hos för att dricka kaffe, när han plötsligt fick för sig att gå till våldsamt anfall. Den panikslagna grannkvinnan hann ta sig ut i trapphuset innan Lembke knivhögg henne till döds.

Lembke och hans hustru tycks ha varit fortsatt gifta en tid, men skiljdes åt 1978. När Lembke avled 1996, var han fortfarande intagen på Sidsjöns sjukhus.
Citera
2020-11-21, 16:54
Medlem
Kanske OT men jag får plötsligt en flashback tillbaka till 70-talet när vi ungdomar i en baptistförsamling i Sundsvall var i sällskap med vår pastor till en klinik på Sidsjöns sjukhus för att sjunga psalmer!? Så absurt på ngt vis men ändå....ja vi skulle ju sprida budskapet om Jesus.......Minns hur de intagna var alldeles i närheten av oss och hur en kastade en SPINDEL på oss. Inte så dramatiskt kanske men jag är livrädd för spindlar......................ett märkligt minne......
Citera
2020-11-21, 17:53
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En annan fråga, förekom det bestraffnings/behandlingsmetoder då på 80-talet som i dag skulle anses fullständigt suspekta?

Steriliseringarna och lobotomeringarna var väl ganska suspekta? Fast det var före 80-talet.
Citera
2020-11-21, 18:09
Medlem
ariberts avatar
Skulle vara intressant att få veta lite mer om Gunnar Bengtsson (Tingshusmördaren)
Citera
2020-11-21, 22:22
Medlem
Ang. bestraffningar, så förekom det på intagningsavdelningen 'bälte'. En obehaglig läderhistoria, som spände fast överkropp och armar i sängen, så att dom knappt kunde röra sig.

Det förekom, jag såg det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in