2020-11-20, 22:58
Medlem
GoldFinger100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldFinger100
Men dokumentet finns på deras hemsida;

https://www.supremecourt.gov/orders/courtorders/112020zr_8o6a.pdf

Jag är väldigt nyfiken på vad som ledde till denna rotering.
2020-11-20, 22:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Om man ska tro på denne Twitteranvändare, så är dessa Supreme Court Domare satta att presidiera över dessa delstater närmaste tiden:

https://twitter.com/LarrySchweikart/status/1329878788302274561?s=20

Oklart om det gäller för valrättegångar specifikt, eller generellt. Behöver inte betyda något egentligen, men kan alltid intressera någon, särskilt om man har koll på deras historia.
+
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
SCOTUS.

https://mobile.twitter.com/correctthemedia/status/1329868707108163587/photo/1
Vad fan innebär detta i praktiken? Totalt obegripligt för mig, men en stor skara människor verkar jävligt belåtna.
Greek_Bouy
@31stamas
·
1h
Svarar
@correctthemedia
Pre-curser for the arrival of the Kraken!
Tar domarna över här? Varför är det elva kretsar? Har detta något med kommande rättsliga processer att göra? Krattar man manegen inför jättebläckfiskens ankomst?

Herre jävlar vad jag ska gotta mig om det blir en juridisk, smidig lösning på allt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-11-20 kl. 23:05.
2020-11-20, 22:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Titta på VILKA domare som ansvarar för respektive circuit court och stat.

MI - Brett M. Kavanaugh
WI - Amy Coney Barrett
PA - Samuel A. Alito
GA - Clarence Thomas

Vill nästan ta det till att vi nu har ordet "Schack" på väg...

Snabb koll på FoxNews. Finns ingenting. Däremot slogs jag av rubriken Tucker Carlson: Time for Sidney Powell to show us her evidence

Fatta hur illa det är när, på Trumpens favoritkanal, och Trumpens favorit-TV-host framför alla andra, klagar på att Trump-kampanjen inte visar några som helst bevis på valfusk.

Vill nästan ta det till att vi nu har ordet "Schack" på väg... för Trump.
Medlem
Citat:

MI - Brett M. Kavanaugh
WI - Amy Coney Barrett
PA - Samuel A. Alito
GA - Clarence Thomas

Alito och Thomas, är kvar på samma poster som tidigare. Kavanaugh hade WI tidigare som nu går till Barret och Kavanaugh tar över istället för Sotomayor.

Om vi ser på Dems/Rep domare så är enda skillnaden alltså för MI.
Men sen har jag svårt att se vad det spelar för roll vilken domare som är chef för domkretsen.
Att Alito varit chef för PA eller Thomas för GA och Kavanaugh för WI har inte haft någon påverkan på domsluten hittills, vad får dig att tro att det skulle bli någon skillnad nu?
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Va innebär detta? Någon som är insatt som kan förklara.

De här HD-domarna utövar tillsyn över de domstolar som de får i uppdrag att tillse. Det betyder inte att de lägger sig i, men de övervakar så att allt går rätt till.

Jag förstår att många i tråden tror att eftersom domare tillsätts av politiker (gissa hur yrkesdomare tillsätts i Sverige...) så kommer de att döma därefter. Precis som i alla andra rättsstater följer de lagstiftningen så noga de kan. Däremot kan det vara olika vilken grundsyn man har i vissa frågor. Aborträtt och 2:nd amendment är inte poppis diskussionsämnen i HD, kan jag tänka.

https://www.supremecourt.gov/about/circuitassignments.aspx
https://www.uscourts.gov/about-federal-courts/judicial-administration/administrative-oversight-and-accountability
2020-11-20, 23:00
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
MI - från Sotomayor till Kavanaugh
WI - från Kavanaugh till Barret
PA - Samma som tidigare.
GA - Samma som tidigare.

Är alltså bara MI som vi ser någon skillnad för. För WI gör det knappast någon skillnad om det är Kavanaugh eller Barret.

Jag tror dock du överskattar vilket skillnad det gör vilken domare som är chef för en Court Circuit.

Du får tolka detta som du vill, jag tolkar det som att man placerat sig på EXAKT rätt ställe, alla platser har bytts och tillsatts, resultatet är stenhårt Republikanskt, dvs lagboken gäller.

Powell som ämnar lämna in i alla dessa stater har nu en circuit court som tänker som hon "LAW & ORDER".
2020-11-20, 23:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Men dokumentet finns på deras hemsida;

https://www.supremecourt.gov/orders/courtorders/112020zr_8o6a.pdf

Ok, utan att veta så skulle min första tanke vara att detta är något helt rutinmässigt som sker hela tiden? ELLER ÄR DET EN HEMSK KONSPIRATION, VAR ÄR BILL GATES OCH SOROS!
2020-11-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
+
Vad fan innebär detta i praktiken?Totalt obegripligt för mig, men en stor skara människor verkar jävligt belåtna.
Greek_Bouy
@31stamas
·
1h
Svarar
@correctthemedia
Pre-curser for the arrival of the Kraken!
Tar domarna över här? Varför är det elva kretsar? Har detta något med kommande rättsliga processer att göra? Krattar man manegen inför jättebläckfiskens ankomst?

Herre jävlar vad jag ska gotta mig om det blir en juridisk, smidig lösning på allt.

Nej, det betyder ingenting. Det är helt enkelt så att varje domkrets har en domare från SCOTUS som chef för den domkretsen.
Orsaken till att det ändras nu är för att man tillsatt en ny domare i HD och då omfördelas kretsarna.
Alito och Thomas är kvar på samma kretser som tidigare så ingen skillnad där.
Kavanaugh hade tidigare den kretsen som Barret blir chef för(så ingen skillnad där heller).
Enda skillnaden är för kretsen som omfattar MI som tidigare hade Sotomayor.
2020-11-20, 23:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, har man roterat? WI, PA, MI och något mer är tydligen superviktigt. Är förstås framför allt där man inte ska lyckas ratificera resultaten.
2020-11-20, 23:04
Medlem
Citat:

MI - Brett M. Kavanaugh
WI - Amy Coney Barrett
PA - Samuel A. Alito
GA - Clarence Thomas

Har absolut noll koll på dessa vilka är det och ved menar du?

Är de Republikaner allihopa kanske?
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, har man roterat? WI, PA, MI och något mer är tydligen superviktigt. Är förstås framför allt där man inte ska lyckas fastställa slutresultaten.
Medlem
Citat:

Man har precis tillsatt en ny domare i deras högsta domstol, då blir det förändringar i vem som är chef för vilken domkrets.
När det gäller skillnad i om det är en Dem eller rep domare är det bara skillnad i den krets där MI ingår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in