2020-11-20, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Av hur många tester ?
I Sverige gjordes det väl åter rekordmycket tester i veckan...?
Citera
2020-11-20, 20:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Just nu har jag inget liv, det är korrekt. Det är verkligheten jag beskriver, men du kan fortsätta sticka huvudet i sanden så slipper du bli rädd.

Var sprider jag skrämselpropaganda? I de europeiska länderna där du ser en avtagande kurva så har de haft lockdown, det är fakta! Sverige ligger några veckor efter dessa i utvecklingen och vår kurva stiger brant. Det är exakt samma förlopp som i våras, vi har ff rekommendationer, om än ett par extra. Att göra om samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne! Jag antar att du missat inslaget från CNN:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakarilska-i-uppsala-kunde-ha-undvikits/

Sprider den läkaren också skrämselpropaganda?
Det här kanske lugnar dig lite: Week by week change of confirmed COVID-19 cases
Citera
2020-11-20, 20:11
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
I Sverige gjordes det väl åter rekordmycket tester i veckan...?
Du måste jämföra 17-19 novembers antal tester med samma period förra veckans antal, om det testats mindre är det inte så mycket ljusning....
Citera
2020-11-20, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu har vi peakat. Första gången sen 6:e september som antal smittade minskar om man jämför de senaste 7 dagarna med de 7 föregående dagarna. Även med några dagars eftersläpning så är det tydligt var det pekar:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-10-06..latest&country=~SWE&region=World&casesMetric=t rue&interval=weeklyChange&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=asc

Varför ljuger du! Över 60 döda idag, titta på siffran 2 veckor tillbaka.
Citera
2020-11-20, 20:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Är det fortfarande någon som tror på flockimmunitet som argument?

Förr eller senare så inträffar den ju. Jag tror personligen mycket senare, många här inne tillsammans med FHM och Gisecke sa hela våren, nu har vi strax flockimmunitet, japp nu närmar det sig, senast i Juni har vi det. Till sist svor Tegnell, det blir ingen jävla flockimmunitet, men han tror ff på det liksom hans anhängare här.

När man talar om flockimmunitet så brukar det gälla vilda flockar i naturen som inte kan påverka utan bara observera och konstatera faktum. När det kommer nya virus brukar det decimera flockarna hårt och skoningslöst. En normal grisfarmare sparkar ju inte in ett vildsvin med afrikansk svinpest till sin flock för att få flockimmunitet, det gör bara en galning.
Citera
2020-11-20, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Du måste jämföra 17-19 novembers antal tester med samma period förra veckans antal, om det testats mindre är det inte så mycket ljusning....
Antalet smittade i Stockholm var 20% lägre än motsvarande dagar förra veckan. Jag har svårt att tro att Stockholm skulle ha minskat testandet med 20%.
Citera
2020-11-20, 20:18
Medlem
Citat:
Kraftig minskning av antalet smittade i Stockholm

"3 764 nya fall av covid-19... har konstaterats genom provtagning under perioden 17–19 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 4 666 fall."

www.sll.se

Nästan 20% ner. Testningen visade inga tecken på minskning om jag minns rätt från FHMs presskonferens.

Jag postar detta igen, då folk verkar ha missat denna positiva nyhet idag.

Ja det är positivt, det har avtagit ett tag nu. R-talet är snart under 1, redan innan Regeringens åtgärder trätt i kraft...

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_08112b8f/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Citera
2020-11-20, 20:19
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Antalet smittade i Stockholm var 20% lägre än motsvarande dagar förra veckan. Jag har svårt att tro att Stockholm skulle ha minskat testandet med 20%.

Hur räknar man antal testade? Är det hemtester inräknat? Region 08 har ju haft slut på tester senate veckorna, så folk har fått väntat och läste även något om att de skulle sluta med att skicka ut dessa.

Hårdare ransonering av covid-tester i region Stockholm
https://sverigesradio.se/artikel/7599926

https://www.svd.se/region-stockholm-stoppar-hemtest-for-covid-19
Citera
2020-11-20, 20:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Just nu har jag inget liv, det är korrekt. Det är verkligheten jag beskriver, men du kan fortsätta sticka huvudet i sanden så slipper du bli rädd.

Var sprider jag skrämselpropaganda? I de europeiska länderna där du ser en avtagande kurva så har de haft lockdown, det är fakta! Sverige ligger några veckor efter dessa i utvecklingen och vår kurva stiger brant. Det är exakt samma förlopp som i våras, vi har ff rekommendationer, om än ett par extra. Att göra om samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne! Jag antar att du missat inslaget från CNN:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakarilska-i-uppsala-kunde-ha-undvikits/

Sprider den läkaren också skrämselpropaganda?

Jag är övertygad om att Tegnell och FHM gravt har överskattat att det var svenskarnas beteende i våras som fick kurvorna att vända ner. Jag tror att den första tiden/månaden var det så, de flesta var rädda och isolerade sig. Därefter tror jag att vädret samt att det inte var så många smittade i verkligheten som FHM trodde som gjorde så att skutan vände.

Våren kom snabbt och med den utomhusaktiviteter osv. Efter en lugn sommar har många slutat bry sig och pga upprepade uttalanden från Humle & Dumle anser de inte att covid-19 är speciellt farligt. De förstår inte allvaret och vad detta troligen leder till inom en mycket snar framtid.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-20 kl. 20:23.
Citera
2020-11-20, 20:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det här kanske lugnar dig lite: Week by week change of confirmed COVID-19 cases

Jag är lugn som en filbunke. Det jag ser i din lilla kurva är att testkapaciteten slog i taket och man behövde styra om resurser till äldreboendena och sjukvården. Sen är det ju märkligt att din kurva går ner till -4.4%, är det folk som återvänder från de döda och lämnar tillbaka sina test? Men vi får se som sagt.
Citera
2020-11-20, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Hur räknar man antal testade? Är det hemtester inräknat? Region 08 har ju haft slut på tester senate veckorna, så folk har fått väntat och läste även något om att de skulle sluta med att skicka ut dessa.

Hårdare ransonering av covid-tester i region Stockholm
https://sverigesradio.se/artikel/7599926

https://www.svd.se/region-stockholm-stoppar-hemtest-for-covid-19
Eller så har okynnestestande ersatts med mer motiverat testande.
Citera
2020-11-20, 20:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är övertygad om att Tegnell och FHM gravt har överskattat att det var svenskarnas beteende i våras som fick kurvorna att vända ner. Jag tror att den första tiden/månaden var det så, de flesta var rädda och isolerade sig. Därefter tror jag att vädret samt att det inte var så många smittade i verkligheten som FHM trodde som gjorde så att skutan vände.

Våren kom snabbt och med den utomhusaktiviteter osv. Efter en lugn sommar har många slutat bry sig och pga upprepade uttalanden från Humle & Dumle anser det inte att covid-19 är speciellt farligt. De förstår inte allvaret och vad detta troligen leder till inom en mycket snar framtid.

Exakt min tro också. Under sommaren har viruset vibrerat under ytan och spridit sig i lönndom bland unga och friska, med d-vitaminnivåerna på topp. Jag hoppas ju innerligen att jag har fel, det vore trevligt att få fira jul istället för att få bevittna årets största gråtfest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in