2020-11-20, 19:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Är det nån som vet om Worldometer är en seriös sida?

Varför står det tex att det är 12 döda i Sverige idag?

Därför att Sverige rapportera annorlunda än andra länder. Vi rapporterar enl dödsdatum o antagligen så är det inte fler av de som dött idag som hunnit rapporteras. Kan ta 2 veckor innan döda rapporteras.
Citera
2020-11-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var en dum fråga, är du?

Nej, jag ser verkligheten som den är. Gör du det?

Känns som du inte har något liv och försöker spridda skrämsel propaganda på Flashback, stämmer det?
Citera
2020-11-20, 19:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Är det fortfarande någon som tror på flockimmunitet som argument?

Belgien o New York borde isåfall kunna öppna upp nu då de har många fler smittade än Sverige.

Flockimmunitet via smitta är bara en våt dröm för Tegnell o hans fans
Citera
2020-11-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag skulle tro att dödsfallen blir högre än i våras. Upp emot 250 per dag är inget konstigt alls med tanke på den branta trend kurvan.
Mentaliteten spelar stor roll. Tyvärr här i Sverige folk har blivit lärda att inte använda munskydd. Folk tror att det här är inget värre än en kraftig influensa säsong och de som är gamla och sjuka skulle ändå dött av det ena eller andra.
Friska människor klarar sig ändå med låga dödstal.
Om den här mentaliteten är inkörd i flera månader och folk tror på det då kommer att smittspridningen ha samma ökningstakt .
Det är inte förrän folk börjar känna sig rädda och hotade som beteenden ändras och smittspridningen sjunker.
Där är vi inte än.

Räknar man på 30 000 fall de senaste 7-dagarna och 3% CFR (det vi har nu) så hamnar man på runt 130 döda/dag som mest. Frågan är om vi dubblar antalet fall nästa vecka. Jag tror inte det. Det börjar plana ut för den här gången är min känsla.

Förhoppningsvis hamnar vi lägre än 130 i den här vågen, kanske lägre än under våren till och med (under 100/dag). Å andra sidan kan det dra ut på tiden så totalt sett får vi kanske lika många döda under höst/vinter som i våras.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-20 kl. 20:03.
Citera
2020-11-20, 20:00
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jadu, jag personligen tror på minst 50% i Sverige.

https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563

Låter lite väl optimistiskt. Då borde vi i princip redan vara där och den här vågen borde bli en fjärt i rymden.
Citera
2020-11-20, 20:01
Avslutad
När världen kommer tillbaka till ser normala, vad är det första som kommer att hända i Sverige under ser kommande tre månaderna? Kan vi räkna med mycket jobb inom besöksnäringen? Kan vad är det första som kommer att hända i Sverige och hur kommer synen bli på hur i lever?

Är rätt säker på att många kommer fortfarande köra allt på distans vid datorn och att man verkligen kommer att stanna hemma om man är sjuk.

Att resa till Asien tror jag många kommer att vara försiktiga att göra från början med risk för lockdown
Citera
2020-11-20, 20:02
Medlem
crisscrosss avatar
Nu har vi peakat. Första gången sen 6:e september som antal smittade minskar om man jämför de senaste 7 dagarna med de 7 föregående dagarna. Även med några dagars eftersläpning så är det tydligt var det pekar:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-10-06..latest&country=~SWE&region=World&casesMetric=t rue&interval=weeklyChange&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=asc
Citera
2020-11-20, 20:03
Avslutad
Kraftig minskning av antalet smittade i Stockholm

"3 764 nya fall av covid-19... har konstaterats genom provtagning under perioden 17–19 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 4 666 fall."

www.sll.se

Nästan 20% ner. Testningen visade inga tecken på minskning om jag minns rätt från FHMs presskonferens.

Jag postar detta igen, då folk verkar ha missat denna positiva nyhet idag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-20 kl. 20:07.
Citera
2020-11-20, 20:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Låter lite väl optimistiskt. Då borde vi i princip redan vara där och den här vågen borde bli en fjärt i rymden.
Vi får väl se, kanske lite tidigt att säga än men jag tror det är rätt lugnt. Om man kollar på socialstyrelsens statistik så har vi ingen våg att tala om än så länge iallafall, inte om man tittar på dödsfall jämfört med tidigare 5 år. Så det beror på hur december blir. Att folk dör i högre utsträckning under vintern vet vi ju. Så vi får se. Jag är optimistisk iallafall.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/
Citera
2020-11-20, 20:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Nej, jag ser verkligheten som den är. Gör du det?

Känns som du inte har något liv och försöker spridda skrämsel propaganda på Flashback, stämmer det?

Just nu har jag inget liv, det är korrekt. Det är verkligheten jag beskriver, men du kan fortsätta sticka huvudet i sanden så slipper du bli rädd.

Var sprider jag skrämselpropaganda? I de europeiska länderna där du ser en avtagande kurva så har de haft lockdown, det är fakta! Sverige ligger några veckor efter dessa i utvecklingen och vår kurva stiger brant. Det är exakt samma förlopp som i våras, vi har ff rekommendationer, om än ett par extra. Att göra om samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne! Jag antar att du missat inslaget från CNN:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakarilska-i-uppsala-kunde-ha-undvikits/

Sprider den läkaren också skrämselpropaganda?
Citera
2020-11-20, 20:06
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kraftig minskning av antalet smittade i Stockholm[/u]

"3 764 nya fall av covid-19... har konstaterats genom provtagning under perioden 17–19 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 4 666 fall."

www.sll.se

Nästan 20% ner. Testningen visade inga tecken på minskning om jag minns rätt från FHMs presskonferens.

Jag postar detta igen, då folk verkar ha missat denna positiva nyhet idag.

Av hur många tester ?
Citera
2020-11-20, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är du ironisk nu?

Det där är ju precis samma argument som Tegnell stod och drog i våras och som vi nu vet (och somliga förstod redan då) var fullständigt nonsens.

Nja, när tillräckligt många har burit smittan upphör spridningen, --> flockimmunitet.

Finland och Norge har troligen många som potentiellt kan smittas, många fler per 100.000 än Sverige, så troligen kommer deras problem att kvarstå mycket längre än i Sverige, helt övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in