2020-11-20, 15:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej inte direkt.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.11.15.383323v1

Minst 6 månader, men troligtvis flera år. SARS1 gav mångårig immunitet. Antagligen en orsak till att östasien har så få dödsfall eftersom dom hade SARS1. Kallas korsimmunitet, precis som Kokoppor gav folk immunitet mot smittkoppor när det väl begav sig.
Sex månader till några år vill jag nog ändå kalla "övergående".

Korsimmunitet från SARS tror jag inte riktigt på eftersom dödligheten är betydligt högre för den sjukdomen än för SARS2. Man skulle ju haft mängder av SARS-dödsfall om det är korsimmunitet som idag minskar SARS2-dödsfallen i Asien, och jag vill minnas att det bara var något tusental dödsfall totalt i SARS innan man lyckats stoppa spridningen.
Citera
2020-11-20, 15:09
Medlem
Citat:
Lol. Det är naturligt att antikroppar sjunker efter en infektion, det är så det fungerar. Man får minnesceller efteråt, antikroppar är bara en del av immunförsvaret. Det är extreeeeemt ovanligt med återinfektion inom ett halvår. Det vet givetvis Matti Sällberg också

Vill du bli tagen lite mer seriös så sluta länka till svt och deras gullegrisar. Du är pinsamt okunnig
Nej du är pinsamt okunnig med skumma länkar som jag har länkat tidigare

I alla dina länkar står de

bioRxiv is receiving many new papers on coronavirus SARS-CoV-2. * A reminder: these are preliminary reports that have not been peer-reviewed. They should not be regarded as conclusive, guide clinical practice/health-related behavior, or be reported in news media as established information.
Senast redigerad av rojjjen 2020-11-20 kl. 15:12.
Citera
2020-11-20, 15:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Vaccin skyddar inte mot infektion, det skyddar mot sjukdom. Det vi hoppas – men inte vet – är att själva vaccinet ska korta ner den tiden som man blir smittad och bär på viruset till en väldigt kort tid med väldigt lite virus.
De vet ej om de kortar ner tiden man blir smittad..
Vanliga influensavaccin fungerar på samma sätt, du själv blir inte sjuk men kan fortfarande smitta andra som ej är vaccinerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Korsimmunitet från SARS tror jag inte riktigt på eftersom dödligheten är betydligt högre för den sjukdomen än för SARS2. Vi skulle ju haft mängder av SARS-dödsfall om det är korsimmunitet som idag minskar SARS2-dödsfallen, och jag vill minnas att det bara var något tusental dödsfall totalt i SARS innan man lyckats stoppa spridningen.
Hur kan du ens ta en diskussion med människan när allt han länkar så står de.

bioRxiv is receiving many new papers on coronavirus SARS-CoV-2. * A reminder: these are preliminary reports that have not been peer-reviewed. They should not be regarded as conclusive, guide clinical practice/health-related behavior, or be reported in news media as established information.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 69
Nya fall: 7247

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 42, 20, 4, 3, 8.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 5992, 4725, 3192, 1625, 793.

7247 nya fall är rekord. Nu får FHM ta fram sin termostat! Corona-termostaten är en svensk uppfinning, unik i världen, som grundar sig på vetenskap och fakta där man vrider om man behöver mer eller mindre smittspridning!

Johan "det gör inget om fler smittas" Giesecke förklarar mycket pedagogiskt:
https://www.youtube.com/watch?v=DJKxrQdeBOo
Citera
2020-11-20, 15:13
Medlem
Citat:

Korsimmunitet från SARS tror jag inte riktigt på eftersom dödligheten är betydligt högre för den sjukdomen än för SARS2. Vi skulle ju haft mängder av SARS-dödsfall om det är korsimmunitet som idag minskar SARS2-dödsfallen, och jag vill minnas att det bara var något tusental dödsfall totalt i SARS innan man lyckats stoppa spridningen.

Liten risk för återinfektion inom sex månader efter smitta
https://omni.se/liten-risk-for-aterinfektion-inom-sex-manader-efter-smitta/a/vAlXQp

I den studien hittade man 3 återinsjuknade (testade positivt igen) på ca 1300 insjuknade inom sex månader. Det skulle innebära att runt 0,25% återinsjuknar efter sex månader. Det är svårt att tolka detta dock. När under dessa sex månader insjuknade de? Mot slutet av perioden pga avtrappning i antikropparna? Det går inte att säga med ett så litet underlag!

Edit: 10% i studien smittades en gång, hade man lyckats smitta 10% av dessa en gång till så hade man fått 1% smittade, nu fick man 1/4 av det. Utifrån det så kan man på samma sätt som vaccintillverkarna räknar på effektiviteten på vaccinerna säga att detta immunitet har en effektivitet på 75%. Nu kan man inte riktigt räkna så utifrån de data som finns, men jag tycker att det är rätt intressant att jämföra ändå...
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-20 kl. 15:16.
Citera
2020-11-20, 15:14
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej du är pinsamt okunnig med skumma länkar som jag har länkat tidigare
Om du tycker biorxiv.org är en skum länk bekräftar det bara din totala okunnighet. Jag antar inte att du kollat var den studien jag länkade till kommer ifrån, vilka medicinska institut osv. Nu tänker jag inte skriva mer till dig för din förståelse är på tok för låg
Citera
2020-11-20, 15:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis, ignoransen är total. Att förneka effekten av att en större del (?) med munskydd även skyddar dem utan i förlängningen är absurd. Om de kommer med rekommendationer om munskydd kan man tänka att många från medelsvensson och uppåt hörsammar dessa och börjar bära dem. Detta skyddar ju då även dem som inte har råd?

Det är nästan samma galenskap som när Tegnell inte tyckte hemarbete var ok eftersom det skulle slå ojämlikt. Det var i och för sig ett värre uttalande som kunde få förödande konsekvenser. Så är det ju inte riktigt med munskydd i samma grad.

Ja det är verkligen galenskap av helt obegripliga propotioner!

FoHM ska förebygga folkhälsa. Men samtidigt går man helt diamentralt emot sitt eget uppdrag att förebygga sjukdomar. Nu vet vi att många får långtidseffekter av viruset och det fanns redan för 4-5 månader sen rapporter om det.

Det innebär ju att FoHM faktiskt brutit emot sitt eget uppdrag då de ska rekommendera befolkningen allting som främjar folkhälsan. Nu har de gjort precis tvärtom, ökat risken för att människor får långvariga skador på sina organ, neurologiska skador pga att de låtit detta virus sprida sig fritt över befolkningen (pga influenzamodeller).

Jag hoppas att vi efter pandemin river upp hela FoHM och sätter in en myndighet som levererar efter uppdrag.

Citat:

I vårt uppdrag ingår att bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta.
Genom vårt arbete bidrar vi till genomförandet av FN:s globala mål, Agenda 2030 för hållbar utveckling.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
Citera
2020-11-20, 15:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Korsimmunitet från SARS tror jag inte riktigt på eftersom dödligheten är betydligt högre för den sjukdomen än för SARS2. Man skulle ju haft mängder av SARS-dödsfall om det är korsimmunitet som idag minskar SARS2-dödsfallen i Asien, och jag vill minnas att det bara var något tusental dödsfall totalt i SARS innan man lyckats stoppa spridningen.
Du kan ju lyssna på vad Dr John Campbell anser om saken

Long term immunity, looking good
Citera
2020-11-20, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nu er der igen nogen der sidder og manipulerer med mine indlæg - i dette tilfælde mit indlæg #409609 kl.08.58.

Der påstås det at jeg citerer Kurt7777 som skulle have udtalt:
Citat.Det er der ingen der påstår - det er endnu en halmgubbe opfundet til lejligheden - i dette tilfælde af dig.

Ovenstående citat er udtalt af mig og ikke af Kurt7777.

Derefter blandes Kurt7777 #499548 tekst med min tekst så det ikke er til at se hvad jeg har skrev og hvad Kurt7777 har skrevet - Det er mig der har skrevet sidste halvdel, men meningsforstyrrelsen er jo eklatant, og det er vel det manipulatorerne vil og har opnået - STOP NU DET PJAT!

Det är Kurt7777 som klipper i dina citat men i vissa lägger han bara in texten.
Citera
2020-11-20, 15:22
Medlem
Citat:
Om du tycker biorxiv.org är en skum länk bekräftar det bara din totala okunnighet. Jag antar inte att du kollat var den studien jag länkade till kommer ifrån, vilka medicinska institut osv. Nu tänker jag inte skriva mer till dig för din förståelse är på tok för låg
Det spelar ingen roll så länge de står så här..

Okej du har rätt .hela forskarvärlden har fel.
Citera
2020-11-20, 15:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att det nästan enbart skulle vara de fattiga som skulle behöva använda dem och för att man ser hur mycket pengar folk har baserat på hur dyrt munskydd de har (märkesmunskydd är det som gäller för de som använder munskydd på min dotters skola).
Ja, tack, jag vet. Jag invände mot TAD2 som skrev att anledningen till att FHM inte uppmanar till användande av munskydd har ingenting med jämlikhetsfrågan att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in