Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Det brukar vara striktare på korridorboenden jämfört med vanliga lägenheter. Dock brukar de flesta boenden ha regler mot att folk bor där, tror det har med tex brandsäkerhet och försäkringar att göra. Samt personalens säkerhet i vissa fall. Jag tror man får ha besökare på obestämd tid, men en vän kan inte tex skriva sig hos en person som har lss-boende.
Eftersom jag själv studerat LSS-lagstiftningen och arbetat i denna branschen (men just dessa dilemman) så vet jag vad lagstiftningen och de vägledande bestämmelserna säger (även om det finns kommuner/företag som tolkar detta annorlunda). Kan sammanfatta lite:
1. Det skall enligt lagen INTE vara någon skillnad, i detta avseende, på gruppbostäder ("korridorboenden") och servicebostäder ("trapphusboende"). Utan oavsett boende skall detta klassas som brukarens hem/bostad, med allt vad det innebär.
2. Regler som en gruppbostad sätter upp skall antingen vara regler från annan part (t ex hyresgästregler från bostadsbolaget) eller "husregler" som brukarna själva varit med och beslutat om. Huvudmannen kan dock i vissa fall ha regler för de allmänna utrymmena (som t ex gemensamt kök, TV-rum eller tvättstuga).
3. Skulle man mot all förmodan ha regler som "brandsäkerhet" eller "försäkringar" mot att ha "inneboende" så skall detta ställas mot brukarens rättigheter. Man kan då ganska snabbt sticka hål på dessa regler, jag menar: Den inneboende kan ju bo eller vistas, vart som helst annars, utan att det pratas om brandsäkerhet - Och det är ju ingen skillnad att vara i en lägenhet i en gruppbostad som börjar brinna, kontra att vara i en lägenhet i en vanlig fastighet som börjar brinna. Samma sak gäller försäkringar; Vi alla kan ju bo/vistas vart vi vill oavsett om det finns försäkring eller ej.
Men det ABSOLUT ENKLASTE är att ställa detta mot brukarens och människans rätt att få umgås med vem den vill, bo ihop med vem den vill, släppa in vem som helst i sin bostad, ha besök när man vill osv. Och då står det ju ganska tydligt klart att det är brukaren som har rätten på sin sida.
....En enkel grundregel i detta är att aldrig krångla till det. Man behöver i princip bara se till vilka rättigheter vem som helst i samhället har i övrigt.