2020-11-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det beror på boende, men för det mesta kan man ha vänner där, bara de inte verkar bo där hela tiden.

Har överhuvudtaget boendet något att uttala sig om?? Jag får i min lägenhet ha inneboende och/eller vänner på besök, om det besöket vara i en timme eller fem dagar påverkar inte min hyresvärds rätt att lägga sig i. LSS är till för att ge medborgare med speciella förutsättningar möjligheter att leva samma liv som medborgare utan dessa speciella förutsättningar, skulle då kommunen ha en högre rätt att lägga sig i vem som besöker eller hur länge det besöket ska pågå på ett LSS-boende??

Talar enbart om folk utan förvaltarskap och/eller utan tvångsvård.
Citera
2020-11-19, 14:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Svaret är ja. För det handlar om att personen faktiskt inte "rymmer", eftersom ett gruppboende är ens bostad/hem och inte något fängelse - Och man har alltså all rätt i världen att avvika därifrån. Precis som du och jag har när vi är hemma.

De enda situationerna man i Sverige kan bli "frihetsberövad" på är: Omhändertagande, Gripande, Anhållande, Häktning, Fängelse, Sluten ungdomsvård, Rättspsykiatrisk vård, LVU, LVM eller LPT - och ingenting av detta innefattar gruppboende/serviceboende enligt LSS eller äldreboende/vård och omsorgsboende.

Det är hyfsat vanligt att vara dömd till rättpsykiatrisk öppenvård och samtidigt ha lss-boende dock, vilket ofta komplicerar saken lite.
Citera
2020-11-19, 14:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Har överhuvudtaget boendet något att uttala sig om?? Jag får i min lägenhet ha inneboende och/eller vänner på besök, om det besöket vara i en timme eller fem dagar påverkar inte min hyresvärds rätt att lägga sig i. LSS är till för att ge medborgare med speciella förutsättningar möjligheter att leva samma liv som medborgare utan dessa speciella förutsättningar, skulle då kommunen ha en högre rätt att lägga sig i vem som besöker eller hur länge det besöket ska pågå på ett LSS-boende??

Talar enbart om folk utan förvaltarskap och/eller utan tvångsvård.

Det brukar vara striktare på korridorboenden jämfört med vanliga lägenheter. Dock brukar de flesta boenden ha regler mot att folk bor där, tror det har med tex brandsäkerhet och försäkringar att göra. Samt personalens säkerhet i vissa fall. Jag tror man får ha besökare på obestämd tid, men en vän kan inte tex skriva sig hos en person som har lss-boende.
Citera
2020-11-19, 14:27
Medlem
Citat:
Det är hyfsat vanligt att vara dömd till rättpsykiatrisk öppenvård och samtidigt ha lss-boende dock, vilket ofta komplicerar saken lite.

Det händer absolut! Dock kan jag inte säga att det är särskilt vanligt...
Men nu gör du misstaget som många gör, nämligen blandar ihop LSS-lagstiftningen med annan lagstiftning. Rättspsykiatrisk öppenvård går ju under LRV (Lagen om Rättspsykiatrisk Vård) och har ju egentligen ingenting med LSS-verksamheten i sig att göra.

Men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar direktivet till personalen på LSS-boende, i fall där en brukare går under LRV och avviker, vara att ringa PSL-teamet och på sin högsta höjd följa efter brukaren.
Citera
2020-11-19, 14:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det händer absolut! Dock kan jag inte säga att det är särskilt vanligt...
Men nu gör du misstaget som många gör, nämligen blandar ihop LSS-lagstiftningen med annan lagstiftning. Rättspsykiatrisk öppenvård går ju under LRV (Lagen om Rättspsykiatrisk Vård) och har ju egentligen ingenting med LSS-verksamheten i sig att göra.

Men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar direktivet till personalen på LSS-boende, i fall där en brukare går under LRV och avviker, vara att ringa PSL-teamet och på sin högsta höjd följa efter brukaren.

Det är mycket vanligt i Skåne i alla fall.

Personal på lss-boende hamnar ofta i en lite knepig situation där de förväntas följa LRV fast de inte arbetar under de lagarna, detta då personal inom rättpsykiatrin inte alltid förstår vad lss går ut på.

(att följa efter en brukare osv är inte ett arbete som har något med lss att göra.)
Citera
2020-11-19, 14:48
Medlem
Citat:
Det brukar vara striktare på korridorboenden jämfört med vanliga lägenheter. Dock brukar de flesta boenden ha regler mot att folk bor där, tror det har med tex brandsäkerhet och försäkringar att göra. Samt personalens säkerhet i vissa fall. Jag tror man får ha besökare på obestämd tid, men en vän kan inte tex skriva sig hos en person som har lss-boende.

Eftersom jag själv studerat LSS-lagstiftningen och arbetat i denna branschen (men just dessa dilemman) så vet jag vad lagstiftningen och de vägledande bestämmelserna säger (även om det finns kommuner/företag som tolkar detta annorlunda). Kan sammanfatta lite:

1. Det skall enligt lagen INTE vara någon skillnad, i detta avseende, på gruppbostäder ("korridorboenden") och servicebostäder ("trapphusboende"). Utan oavsett boende skall detta klassas som brukarens hem/bostad, med allt vad det innebär.

2. Regler som en gruppbostad sätter upp skall antingen vara regler från annan part (t ex hyresgästregler från bostadsbolaget) eller "husregler" som brukarna själva varit med och beslutat om. Huvudmannen kan dock i vissa fall ha regler för de allmänna utrymmena (som t ex gemensamt kök, TV-rum eller tvättstuga).

3. Skulle man mot all förmodan ha regler som "brandsäkerhet" eller "försäkringar" mot att ha "inneboende" så skall detta ställas mot brukarens rättigheter. Man kan då ganska snabbt sticka hål på dessa regler, jag menar: Den inneboende kan ju bo eller vistas, vart som helst annars, utan att det pratas om brandsäkerhet - Och det är ju ingen skillnad att vara i en lägenhet i en gruppbostad som börjar brinna, kontra att vara i en lägenhet i en vanlig fastighet som börjar brinna. Samma sak gäller försäkringar; Vi alla kan ju bo/vistas vart vi vill oavsett om det finns försäkring eller ej.
Men det ABSOLUT ENKLASTE är att ställa detta mot brukarens och människans rätt att få umgås med vem den vill, bo ihop med vem den vill, släppa in vem som helst i sin bostad, ha besök när man vill osv. Och då står det ju ganska tydligt klart att det är brukaren som har rätten på sin sida.

....En enkel grundregel i detta är att aldrig krångla till det. Man behöver i princip bara se till vilka rättigheter vem som helst i samhället har i övrigt.
Citera
2020-11-19, 15:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Eftersom jag själv studerat LSS-lagstiftningen och arbetat i denna branschen (men just dessa dilemman) så vet jag vad lagstiftningen och de vägledande bestämmelserna säger (även om det finns kommuner/företag som tolkar detta annorlunda). Kan sammanfatta lite:

1. Det skall enligt lagen INTE vara någon skillnad, i detta avseende, på gruppbostäder ("korridorboenden") och servicebostäder ("trapphusboende"). Utan oavsett boende skall detta klassas som brukarens hem/bostad, med allt vad det innebär.

2. Regler som en gruppbostad sätter upp skall antingen vara regler från annan part (t ex hyresgästregler från bostadsbolaget) eller "husregler" som brukarna själva varit med och beslutat om. Huvudmannen kan dock i vissa fall ha regler för de allmänna utrymmena (som t ex gemensamt kök, TV-rum eller tvättstuga).

3. Skulle man mot all förmodan ha regler som "brandsäkerhet" eller "försäkringar" mot att ha "inneboende" så skall detta ställas mot brukarens rättigheter. Man kan då ganska snabbt sticka hål på dessa regler, jag menar: Den inneboende kan ju bo eller vistas, vart som helst annars, utan att det pratas om brandsäkerhet - Och det är ju ingen skillnad att vara i en lägenhet i en gruppbostad som börjar brinna, kontra att vara i en lägenhet i en vanlig fastighet som börjar brinna. Samma sak gäller försäkringar; Vi alla kan ju bo/vistas vart vi vill oavsett om det finns försäkring eller ej.
Men det ABSOLUT ENKLASTE är att ställa detta mot brukarens och människans rätt att få umgås med vem den vill, bo ihop med vem den vill, släppa in vem som helst i sin bostad, ha besök när man vill osv. Och då står det ju ganska tydligt klart att det är brukaren som har rätten på sin sida.

....En enkel grundregel i detta är att aldrig krångla till det. Man behöver i princip bara se till vilka rättigheter vem som helst i samhället har i övrigt.

Absolut finns säkert dessa lagar. Det betyder inte att lss följer dessa, och ibland är det inte möjligt, tex när man har farliga brukare som är våldsamma och psykotiska och där "extra boende" kan innebära våld både mot både boende brukare, personal och andra besökare. Man kan liksom inte anställa 4 extra personal för att ta hand om personer som inte bor där egentligen, som kanske utnyttjar personen med rätt till lss eller förser hela boendet med knark osv
Senast redigerad av f30malmo 2020-11-19 kl. 15:04.
Citera
2020-11-19, 15:03
Avslutad
Kan du rymma från ditt egna hem? Tekniskt sätt nej. Men de kan ju tyvärr vara en fara för sig själv och andra . Så man bör ju ha rutiner vad man ska göra om någon ”avviker ”
Citera
2020-11-19, 15:04
Medlem
Citat:

Vilket gör att en person som avviker från sin gruppbostad kan inte påstås rymma, utan bra utnyttjat sin rätt att fritt röra sig i samhället.

Vilket gör att en person inom LSS får ha inneboende, helt utan att kommunen kan säga ja/nej till det.

Vilket gör att en person inom LSS får sköta sin personliga hygien precis som den vill, utan att personal får säga bu/bä? (Så länge det inte blir en störning i boendet?)

Vilket gör att en person får göra vad den vill på fritiden (surfa, spela dataspel, eller kolla på tv 16 timmar per dygn) utan att personalen får lägga säga bu/bä?
Citera
2020-11-19, 15:09
Medlem
Citat:
Absolut finns säkert dessa lagar. Det betyder inte att lss följer dessa, och ibland är det inte möjligt, tex när man har farliga boende som är våldsamma och psykotiska och där "extra boende" kan innebära våld både mot personal och besökare. Man kan liksom inte anställa 4 extra personal för att ta hand om personer som inte bor där egentligen, som kanske utnyttjar personen med rätt till lss eller förser hela boendet med knark osv

Nej, nej, nej absolut inte! Men då glömmer du ju vissa grejer. Nämligen:

1. Här finns ju arbetsrätten och arbetsgivarens ansvar för personalens arbetsmiljö/säkerhet. Givetvis kan man då ställa brukarens vilja/LSS mot personalens säkerhet/Arbetsrätten - och det skulle ju kunna leda till att personalen får säga till brukaren att när dennes kompis/partner är där, så kommer inte personal att gå in till brukaren, utan att stöden får utföras när kompisen/partnern inte är där.

2. Du glömmer också att om det finns folk på boendet som är våldsamma, knarkar etc. så har ju personal och brukarna på boendet all rätt i världen att ringa polisen. Precis som i övriga samhället vid liknande situationer.

3. Du glömmer också att hyresrätten gäller för brukaren, precis som alla andra människor. Nämligen att man ansvarar för sina besökare/inneboende och att brukaren därför kan få varningar, störningsavgifter och t.o.m "vräkas" om det inkommit flertalet störningsanmälningar (även om kommunen då har ett ansvar för att hitta annat LSS-boende eller motsvarande till brukaren).
Citera
2020-11-19, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neutral2020
Hur blir situationen som så när en brukare hittar en flick- eller pojkvän och denne är hos brukarens gruppboende-lägenhet? Får personal avvisa personen från området, då denne inte har beslut om gruppboende?

Nej man får inte förhindra besök, de kan komma klockan 3 på natten om de så vill( om personen som bor där vill det)
Citera
2020-11-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vilket gör att en person som avviker från sin gruppbostad kan inte påstås rymma, utan bra utnyttjat sin rätt att fritt röra sig i samhället.

Vilket gör att en person inom LSS får ha inneboende, helt utan att kommunen kan säga ja/nej till det.

Vilket gör att en person inom LSS får sköta sin personliga hygien precis som den vill, utan att personal får säga bu/bä? (Så länge det inte blir en störning i boendet?)

Vilket gör att en person får göra vad den vill på fritiden (surfa, spela dataspel, eller kolla på tv 16 timmar per dygn) utan att personalen får lägga säga bu/bä?

1. Absolut!

2. Absolut!

3. Absolut! Men givetvis har personalen "ett pedagogiskt uppdrag/ansvar" att motivera till god och vardaglig hygien - Men aldrig på ett tvingande, bestämmande eller kränkande sätt.

4. Absolut! Men givetvis har personalen "ett pedagogiskt uppdrag/ansvar" att motivera till alternativa fritidssysselsättningar - Men aldrig på ett tvingande, bestämmande eller kränkande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in