2020-11-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
177 döda dividerat på 4 dagar blir 44,25 döda/dag i medel.

Jag går på datum för dödsfall, inte klumpsummor av rapportering.
Citera
2020-11-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
För vilken gång i ordningen införs nu krav på munskydd? Ja enligt denna tråden då vill säga.
Det är första gången som just jag tror att de kommer att införa det i alla fall.
Citera
2020-11-19, 14:23
Medlem
Sa ju det att steffe skulle ha pk idag.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Angående unga som är svårt sjuka. Mycket svårt att få nån helhetsbild, eftersom inget kommer från sjukvården eller myndighetshåll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Spädbarn ingår i riskgruppen sedan tidigare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det vet ingen ännu, en panikinsatt presskonferens bör väl bestå av några förmaningar?

Varför är den "panikinsatt"? Hur många PK:s har annonserats dagar eller veckor i förväg under denna pandemi?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag tippar på att det kommer handla om alkoholförbudet efter kl 22 för krog och restaurang, som väl träder i kraft imorgon(?). Kanske något nytt kring skolor.
Ja, det handlar nog om det du nämner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Sa ju det att steffe skulle ha pk idag.

Vad kommer han säga tro
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Pressträff med statsministern 19 november

I dag torsdag den 19 november kl 16.30 håller statsminister Stefan Löfven digital pressträff tillsammans med socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

svt.se

Alla ska ha munskydd, men man behöver inte ha det om man inte vill. Leta inga kryphål, använd munskydd om det inte är så att du inte vill. Då kan du slippa munskydd, men använd dom gärna om det inte är störigt
Citera
2020-11-19, 14:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Varför är den "panikinsatt"? Hur många PK:s har annonserats dagar eller veckor i förväg under denna pandemi?
Extrainsatt då, med väldigt kort varsel.
Citera
2020-11-19, 14:25
Avslutad
Citat:
Motsägelsefullt inlägg. Menar du att det kommer ta längre tid att nå en peak ju fortare spridningen sker?

Det är bara mina egna tankar. Spridningen just nu upplever jag som mer kraftig än den förra och därför tror jag att den kommer att stegra bra länge innan den når sin peak. Men det är ju bara min personliga åsikt.
Citera
2020-11-19, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är första gången som just jag tror att de kommer att införa det i alla fall.

Då ber jag om ursäkt. Svårt att hålla isär alla olika användare när det kommer till snacket om munskydd.
Citera
2020-11-19, 14:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Absolut är det en kontrollerad miljö, närmare än så kommer vi nog inte.

Vad gäller kontaktsmitta "fomite transmission" så har jag hört väldigt få fall om det. Senast nu idag där det var någon som postade en länk om ny smitta i Australien där en städare blivit smittad av en yta och sedan spridit viruset. För aerosolsmitta behöver man mask, men jag tror ändå att munskydd kan ha en effekt, inte jättestor men något är bättre än inget.

Men om det samlas viruspartiklar på munskyddet över tid, fram och baksida samt fästbanden, och virus kontaminerar händerna vid av och påtagning, samt virus frigörs i luften när man tar av sig munskyddet, är det då något som är bättre än att undvika personer med symptom, noga med hygien samt inte peta sig i ansiktet i tid och otid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in