2020-11-19, 13:56
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Inläggningarna ligger på strax över 60% av vårens toppnoteringar så om det peakar just nu skulle man landa på en snitt runt 60-65döda om dagen vid toppen. Jag är dock väldigt skeptisk till att det skulle ha peakat, erfarenheter från annat håll i Europa tyder inte på det.

Tror inte heller vi nått toppen. Men det här säger det mesta om Tegnell och co

https://twitter.com/hanifbali/status/1328366695975686145/photo/1
Citera
2020-11-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kan vi verkligen få ett dödstal på över 100 idag? Jag hoppas verkligen inte det men alla signaler pekar ju att det går åt fel håll. Vad kommer sägas idag på pressträffen? Alla har det tufft utom Sverige som har kontroll eller vad?

Knappast troligt, du får nog vänta till tisdag-onsdag innan du ser såna siffror. Vi ligger nog kring 40-50 i snitt den här veckan, tisdag och onsdag inkluderade väl mest helgens döda
Citera
2020-11-19, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror inte heller vi nått toppen. Men det här säger det mesta om Tegnell och co

https://twitter.com/hanifbali/status/1328366695975686145/photo/1

Tycker jag inte, säger mest nåt om Hanif Bali
Citera
2020-11-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
I våras så pratades det en del att ju mer virus man utsattes för desto sjukare riskerar man att bli. Är det en teori som fortfarande gäller?

Absolut.
Citera
2020-11-19, 13:59
Avslutad
Satan vilken boom det verkar vara nu. Det går otroligt fort. Många i min umgängeskrets och på arbetet som inte fick skiten förra gången åker nu på det i en rasande takt. Vad är det som händer?

Och i lillgrabbens skola (årskurs 7) klarade sig nästan alla vid förra boomen, någon enstaka lärare fick det vid det tillfället. Nu smäller det på utav bara fan, i måndags kom han hem och berättade att han fått höra om en kille i skolan som hade fått corona. Igår (onsdag) var det 4 stycken och en lärare. Idag är de uppe i 10 elever och 4 lärare. Det riktigt exploderar nu. Dags att klappa igen skolorna, för som de leker med elden nu så kommer skiten att sprida sig överallt om de inte gör något. Det känns som att andravågen går all in, med högsta växeln för att dra med sig så många det bara går. Det här är fan inte bra alls.

Mötte en man från USA i jobbet igår (boendes i New York) som var chockad över vår brist på respekt för viruset här hemma. Han berättade att skiten går som en löpeld genom New York och hans mor avled för någon vecka sedan.

- You fucking swedes, you are fucked! Just wait!

Med tanke på hur illa de har hanterat smittan där borta vet jag inte vad jag ska tro. Men enligt honom så har munskydd en fungerande effekt och han tyckte det var helt galet att vi struntar i det.

Vi får väl vänta och se. Det känns som att nu drar det på ordentligt i alla fall.
Senast redigerad av RollonHomie 2020-11-19 kl. 14:04.
Citera
2020-11-19, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 19
Nya fall: 4677

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 40, 5, 7, 1, 3.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 4705, 4035, 3257, 1617, 1076.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrapris12354
Tycker jag inte, säger mest nåt om Hanif Bali

Sanningen gör inte för många. Den är klockren.
Citera
Medlem
arbetets avatar
19 döda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker att diskussionen kring olika undersökningar kring munskydd blir absurd.

Alla jävla undersökningar lämnar utrymme för folk att tolka som man tycker passar den egna ståndpunkten. Någon läser in att mask är helt värdelöst, någon annan att utan mask dör man omedelbart.

Jag anser att det skall råda masktvång på alla platser där distans inte kan hållas.
Det bör gälla tills någon lägger fram bevis på att smittan ökar med mask.

Varför chansa liksom?
För att det är otroligt jobbigt att bära mask.

Man ska inte tvinga människor att genomlida något som är otroligt jobbigt, och som inte hjälper. Det är påfrestande nog som det är att leva i en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Satan vilken boom det verkar vara nu. Det går otroligt fort. Många i min umgängeskrets och på arbetet som inte fick skiten förra gången åker nu på det i en rasande takt. Vad är det som händer?

Och i lillgrabbens skola (årskurs 7) klarade sig nästan alla vid förra boomen, någon enstaka lärare fick det vid det tillfället. Nu smäller det på utav bara fan, i måndags kom han hem och berättade att han fått höra om en kille i skolan som hade fått corona. Igår (onsdag) var det 4 stycken och en lärare. Idag är de uppe i 10 elever och 4 lärare. Det riktgt exploderar nu. Dags att klappa igen skolorna, för som de leker med elden nu så kommer skiten att sprida sig överallt om de inte gör något. Det känns som att andravågen går all in, med högsta växeln för att dra med sig så många det bara går. Det här är fan inte bra alls.

Stämmer det att sjukdomen är mildare eller är det i princip samma?

19 dödsfall idag. Peakade andra vågen igår eller?
Citera
2020-11-19, 14:02
Medlem
Wajis avatar
19 döda fast skåne sades redovisa 23 döda? Nu hänger jag inte med.
Citera
2020-11-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Samma restriktioner har inte alls funnits hela året. Påstår man det är man dåligt påläst.

Har man ansvar för att strategin skall fungera måste man också utvärdera hur väl den fungerar kontinuerligt. Att hösten är betydligt mer problematisk än våren vad gäller smittspridning borde man också ha förstått.

Så fort R stiger över 1 bör man vidta åtgärder och omvärdera läget. Men nu har man i princip låtit smittan puttra på sedan skolstarten. Bara reaktiva åtgärder har vidtagits.

Att vi inte delar strategi med våra nordiska grannländer är väl rätt tydligt vid det här laget.

Restriktioner kring att hålla avstånd, stanna hemma vid minsta symptom, undvika trängsel, jobba hemma om du kan. Det är huvuddragen i restriktionerna som gällt hela tiden. Att de inte följts under hösten är tydligt från alla rapporter från krogar, klubbar och festande. Att hålla avstånd/undvika trängsel på ett dansgolv eller på en hemmafest är inte något som sker i verkligheten. Löpande får uteställena anmärkningar, trots restriktioner.

Så nej, de grundläggande restriktioner har för dålig följsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in