2020-11-18, 22:51
Medlem
Gå bara ut, börja motionera, cykla eller promenera.
Sluta tänka att någon bryr sig, ingen gör det.
Citera
2020-11-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Förut kunde jag åtminstone gå ut och vara social, festa, träffa folk och även fast jag hade panikångest så kunde jag gömma det på något sätt. Nu har hjärnan satt stopp efter min senaste panikattack för två månader sen så tanken av att bara behöva gå ut hemifrån skrämmer mig. Obs, jag kan fortfarande gå ut om jag är med någon men känns som att jag bara svävar runt i min egna dimma, allt känns så skrämmande och farligt och overkligt. Vaknar på morgonen och mår bra, tänker positivt men så fort två timmar har gått tappar jag min energi och blir så jävla satans trött. Orkar inget. Jag har en konstant ostadighetskänsla/inre gungningar/yrsel som har suttit i varje dag sedan 2018. Det släpper inte. Känns som att jag är dragen varje sekund av dagen. Det är just yrseln som triggar igång den permanenta hopplösheten.

Försökt allt som går: KBT, blodprov, neurolog, naprapat, ÖNH läkare- allt är okej. Mediterar varje dag, lyssnar på "self hypnosis", cbd olja, fokuserar på andningen mm. Kan knappt gå två meter själv utanför dörren utan att få panik. Vet knappt vad det betyder att vara normal och inte leva med ångest. Känner mig så jävla dissocierad från verkligheten att jag knappt vågar bjuda hem polare. Lever i en jävla avtrubbad värld som stoppar mig från att kunna jobba, träffa folk, och vara mig själv. Den enda gången jag mår bra är när jag sover, vilket jag gör mycket och bra. Har konstant värk i hela kroppen och en satans jävla spänningshuvudvärk. Stretchar dagligen, 100 armhävningar om dagen, ligger på spikmatta, push ups, sit ups, inget hjälper. Vet fan inte vart jag ska ta vägen.

Du har troligen näringsbrist, även om blodprovet inte visar det. Våra kroppar är olika och enstaka individer kan ha andra näringsbehov än majoriteten som lagt grunden för gränsvärdena.

Om jag vore i ditt ställe skulle jag äta tillskott; D-vitamin, B-vitamin, c-vitamin och magnesium. Om du inte känner någon skillnad av ett specifikt tillskott, har du troligen inte brist på det. Prova dig fram och undersök vilka tillskott som hjälper dig att må bättre.

https://www.curezone.org/forums/am.asp?i=2020666
"niacin ended my panic attacks"

https://niacinreviews.com/niacin-cure-depression/
"People have been using niacin (vitamin B3) to cure depression and anxiety for years now."

https://healthfully.com/449151-magnesium-panic-attacks.html
"People who suffer from panic disorder, a type of anxiety disorder, may suffer from reduced levels of magnesium."

http://www.anxietyforum.net/forum/showthread.php?12695-Vitamin-D3-Cured-my-Anxiety-Depression-and-Panic-Disorder
"Vitamin D3 Cured my Anxiety, Depression, and Panic Disorder"

https://naturalcalm.ca/vitamin-c-brain-health-mood-anxiety-focus/
"Whether we suffer from anxiety, depression, poor memory, or we have been diagnosed with ADD/ADHD, natural food and a healthy dose of vitamin C can do wonders for our minds. "
Citera
2020-11-19, 01:56
Medlem
RonnyRasks avatar
Steg ett om du inte redan gjort det är att sluta med produkter som är bevisat ångestdrivande. Koffein, nikotin, alkohol eller andra droger.

Steg två är att ta sig ut ur huset på en daglig basis. Finns ingenting som är så kontraproduktivt mot ångest och panikattacker som isolering.

Steg tre är att systematiskt utsätta sig för situationer du upplever triggar igång eller driver din ångest. Det är det enda sättet (förutom olika mediciner) som långsiktigt kan göra dig bättre. Du måste med chockterapi se till att din hjärna vänjer sig vid miljöer som den för tillfället uppfattar som "farliga".

När den där paniken tar vid och din instinktiva respons är att ta dig ur vilken miljö eller situation du nu kan tänkas vara i - gör tvärt emot vad din hjärna säger och stanna kvar. Obehagligt som satan men tyvärr nödvändigt. Din hjärna kommer till slut vänja sig vid detta och inse att det faktiskt inte finns någon reell fara, och således kommer du sakta men säkert kunna fungera normalt igen.

Notera att du måste göra detta varenda gång du känner ångest, eller rädsla inför ångest. Det kan inte få finnas någon som helst aspekt av ditt liv som ångesten styr över.

Dessutom måste du också vara införstådd att det kommer ta tid och du kommer behöva utsätta dig för hundratals situationer du absolut inte trivs i. Men du har inget val. Jag lovar dig att livet på andra sidan är värt det.
Citera
2020-11-19, 02:35
Bannlyst
Många bra råd här.
Eftersom jag själv har liknande problem som ts funkar inte alla råd.
Jag fick alla problem som vuxen efter varit grovt utbränd.
Gå ut vågar jag inte p.g.a Corona och när man har varit utbränd uppstår en hjärnskada, så det funkar inte att pressa sig och utsätta sig för miljöer lr situationer som orsakar ångest.
Medicin bör undvikas, men i vissa fall klarar man sig inte utan, man måste ju få sova och känna sig avslappnad nån gång.

Ska skapa en egen tråd för att se vad Flashback har för råd att ge till nån som mig, tror jag lever under en unik situation..
Citera
2020-11-19, 10:24
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
Många bra råd här.
Eftersom jag själv har liknande problem som ts funkar inte alla råd.
Jag fick alla problem som vuxen efter varit grovt utbränd.
Gå ut vågar jag inte p.g.a Corona och när man har varit utbränd uppstår en hjärnskada, så det funkar inte att pressa sig och utsätta sig för miljöer lr situationer som orsakar ångest.
Medicin bör undvikas, men i vissa fall klarar man sig inte utan, man måste ju få sova och känna sig avslappnad nån gång.

Ska skapa en egen tråd för att se vad Flashback har för råd att ge till nån som mig, tror jag lever under en unik situation..
Intressant, kan du utveckla lite? Vad menar du med att det uppstår en hjärnskada? Vad är lösningen på problemet då?
Citera
2020-11-19, 10:24
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Steg ett om du inte redan gjort det är att sluta med produkter som är bevisat ångestdrivande. Koffein, nikotin, alkohol eller andra droger.

Steg två är att ta sig ut ur huset på en daglig basis. Finns ingenting som är så kontraproduktivt mot ångest och panikattacker som isolering.

Steg tre är att systematiskt utsätta sig för situationer du upplever triggar igång eller driver din ångest. Det är det enda sättet (förutom olika mediciner) som långsiktigt kan göra dig bättre. Du måste med chockterapi se till att din hjärna vänjer sig vid miljöer som den för tillfället uppfattar som "farliga".

När den där paniken tar vid och din instinktiva respons är att ta dig ur vilken miljö eller situation du nu kan tänkas vara i - gör tvärt emot vad din hjärna säger och stanna kvar. Obehagligt som satan men tyvärr nödvändigt. Din hjärna kommer till slut vänja sig vid detta och inse att det faktiskt inte finns någon reell fara, och således kommer du sakta men säkert kunna fungera normalt igen.

Notera att du måste göra detta varenda gång du känner ångest, eller rädsla inför ångest. Det kan inte få finnas någon som helst aspekt av ditt liv som ångesten styr över.

Dessutom måste du också vara införstådd att det kommer ta tid och du kommer behöva utsätta dig för hundratals situationer du absolut inte trivs i. Men du har inget val. Jag lovar dig att livet på andra sidan är värt det.
Ska lyssna på dina tips, tack!
Citera
2020-11-19, 10:26
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Du har troligen näringsbrist, även om blodprovet inte visar det. Våra kroppar är olika och enstaka individer kan ha andra näringsbehov än majoriteten som lagt grunden för gränsvärdena.

Om jag vore i ditt ställe skulle jag äta tillskott; D-vitamin, B-vitamin, c-vitamin och magnesium. Om du inte känner någon skillnad av ett specifikt tillskott, har du troligen inte brist på det. Prova dig fram och undersök vilka tillskott som hjälper dig att må bättre.

https://www.curezone.org/forums/am.asp?i=2020666
"niacin ended my panic attacks"

https://niacinreviews.com/niacin-cure-depression/
"People have been using niacin (vitamin B3) to cure depression and anxiety for years now."

https://healthfully.com/449151-magnesium-panic-attacks.html
"People who suffer from panic disorder, a type of anxiety disorder, may suffer from reduced levels of magnesium."

http://www.anxietyforum.net/forum/showthread.php?12695-Vitamin-D3-Cured-my-Anxiety-Depression-and-Panic-Disorder
"Vitamin D3 Cured my Anxiety, Depression, and Panic Disorder"

https://naturalcalm.ca/vitamin-c-brain-health-mood-anxiety-focus/
"Whether we suffer from anxiety, depression, poor memory, or we have been diagnosed with ADD/ADHD, natural food and a healthy dose of vitamin C can do wonders for our minds. "
Har redan ätit alla de kosttillskotten som du rekommenderade utan någon speciell framgång, i flera månaders tid, möjligen att jag kände mig lite piggare.
Citera
2020-11-19, 10:26
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsWillFly
Hej vännen.

Jag vet hur det är, även om panikångest, ångestattacker och ångest i allmänhet kan yttra sig på så många olika sätt.

Själv så går jag på en stadig cocktail av psykofarmaka, och det är rätt tunga grejer; bland annat bensodiazepiner som jag VERKLIGEN skulle avråda till att börja med, inte ens om en läkare vill skriva ut det. Får abstinens mellan doserna.

Jag har bland annat även depression. Vissa menar på att om man kan slippa ta mediciner så är det bra. Jag förstår detta resonemang, men efter att själv fått uppleva att jag har fått livet tillbaka gör att det helt klart är värt det. Eventuella biverkningar står jag ut med (förutom benzon, men det är ett ämne för sig). Om man får outhärdliga biverkningar så kan man prova sig vidare.

Nu kanske jag låter jobbig och klyschig, men jag vill belysa vikten av en hälsosam livsstil; motion, dagsljus, bra sömnvanor, stresshantering, och näringsrik mat. Många psykiska problem har sin grund delvis (och ibland helt) i en brist på ett eller flera näringsämnen. Detta kan innefatta vitaminer, mineraler, salter/elektrolyter, protein och aminosyror, rätt sorts fett (omega-3), spårämnen, med mera.

Jag skulle också kunna tänka mig att både pandemin och den mörka årstiden kan ta sig psykiska och/eller psykosomatiska uttryck (fysiska symtom som grundar sig i det psykiska måendet) eller försämra problem som redan finns.

Jag har en del fler råd och idéer. Du kan skicka ett PM om du vill.
Hoppas att du blir bättre!
Tack för din input! Ska ta åt mig.
Citera
2020-11-19, 10:27
Medlem
babiankladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Spänningar och smärta yrsel kan vara järnbrist speciellt yrsel men jag tänker hur har du sovit senaste 3 månaderna? Ingen sömnapne?
Kan bli jävligt sliten av sånt och få ont i kroppen och gå och gunga etc.

Sen har du vissa depressionssymtom

Men vore jag dig utan att vara för hypokondrisk börja med att ta blodprov för sköldkörtel och vitaminer och blodvärden.

En annan faktor som sabbar terapi etc är missbruk?
Redan gjort alla blodprov inkl. sköldkörtel och framförallt vit b12, allt var okej.
Citera
2020-11-19, 10:35
Medlem
KINGSiiiZEs avatar
Jag lider själv av panik ångest! Vaknar iblandnär jag sovit mitt i natten o har svårt o andas o hjärtat slår i tusen!!
Obehaglig..
Det ända som hjälper e nån öl... men de e ju inte rätt terapi i längden.
Men man får ju tänka att det är tillfälligt. Ja menar,, har man inte dött än? Då gör man de inte om en minut/timma/dag heller.
Men som sagt. De e obehagligt. Nära dödeb upplevelse. Men de e oftast ofarligt
Citera
2020-11-19, 15:44
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Förut kunde jag åtminstone gå ut och vara social, festa, träffa folk och även fast jag hade panikångest så kunde jag gömma det på något sätt. Nu har hjärnan satt stopp efter min senaste panikattack för två månader sen så tanken av att bara behöva gå ut hemifrån skrämmer mig.
Hej, har det hänt något i ditt liv som gjort det mer stressigt eller på annat sätt påfrestande den senaste tiden?
Citera
2020-11-22, 09:35
Medlem
Citat:
Tack för din input! Ska ta åt mig.

Ingen orsak! Lycka till 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto