Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Men det är ju ett liknande system. Själva kontrollen om en person har röstat två gånger är något som måste göras för varje person som poströstat och rösträknarna kan göra misstag här, de kan även medvetet introducera fusk (vilket kommer upptäckas). Problemet att det går inte att backa tillbaka och återskapa räkningförloppet utan har något gått fel så sitter man där med ett felaktigt röstresultat.
Fullt återskapande av ett röstresultat måste vara ett krav tycket jag. Vad jag tycker är att man avslutar poströstandet några dagar innan valdagen. Om man redan är registrerad poströstare får man inte rösta igen. Denna metod tycker jag är säkrare. Förstår inte poängen att man ska få rösta under valdagen om man har poströstat.
Fast fullt återskapande kräver ju att man vet vem som lämnat in varje valsedel? Även efter att rösten räknats. Då ryker ju valhemligheten. Det är det inte värt...
Möjlighet att fuska kommer alltid att finnas om du får med dig några likasinnade i ett distrikt. Det kommer man aldrig runt. Det räcker att göra det svårt att organisera ett stort fuskande som sträcker sig över flera valdistrikt.
Även om inget system är perfekt så gillar jag hur vårt svenska system är konstruerat.